Hopp til innhold

Ny ladekontakt på gang fra Tesla: Vil innføre ny standard

BEST: Det er liten diskusjon om hvem som tilbyr den mest sømløse ladingen. Men Tesla er ikke fornøyd med ladepluggene som konkurrentene bruker.

Tesla vil erstatte konkurrentenes store og tunge ladekontakter med sin oppgraderte kontakt. Nå er den også blitt langt mer effektiv.

Synes du som vi at CCS-kontakten er svær, tung og uregjerlig? (En mager trøst er at standarden som brukes i USA er enda mer klumpete.)

I tillegg til at mange må bruke begge hendene både i Norge og USA, blir kablene større og tyngre jo kraftigere laderne blir.

Når de er over 350 kW blir de væskefylte og enda tyngre.

Men ikke Teslas nye løsning. Deres nye patent klarer 900 kW med slanke kabler uten væskekjøling.

ÅPEN FOR ALLE: Tesla ønsker å tilby alle å bruke sin løsning, samt å åpne sine superchargere for alle og tilby nesten fire ganger høyere ladehastighet enn i dag.

Patent-tull

Med over ti års bruk har Teslas ladesystem vist seg å være svært pålitelig, og kritiske røster vil nok legge til at det er mer pålitelig enn bilene deres.  

Allerede i 2014 åpnet Tesla alle sine daværende og fremtidige patenter de stolte på. Tanken var å hjelpe andre bilprodusenter med å akselerere sin inntreden i elbilmarkedet.

Betingelsen var at de som eventuelt brukte patentene, aldri skulle kunne saksøke Tesla.

De fikk heller ikke lov til å bruke patentene til å lage et tilsvarende produkt under annet navn, og ikke kreve noen rettigheter opp mot Tesla hvis de forbedret det patenterte produktet og Tesla tok i bruk forbedringen.

Den andre haken var at Tesla ikke ga ut forretningshemmeligheter eller designpatenter, så alt som ville ha en reell verdi ved slike patenter var fortsatt beskyttet.

Det var kanskje disse kravene som var grunnen til at produsenter flest skygget løsningen og heller utviklet en annen standard.

SNERTEN: Så liten er Teslas løsning i forhold til den amerikanske. Europas CCS er ikke stort mindre.

Åpner snippen litt mer

Nå går Tesla et skritt lenger.

De åpner ikke bare patentene, men også detaljerte målinger, funksjonsskjemaer og spesifikasjoner på ladekontakten, som for øvrig kalles North American Charging Standard (NACS).

Tesla vil veldig gjerne at dette skal bli den nye standarden fremfor den nordamerikanske standarden (SAE J1772).

TÅLER MER: Selv med tynnere kabel, tåler ledningen til Tesla mer strøm uten å bli varm, takket være 900 volt. Selv om den lader med 400 volt blir ikke varmeutviklingen like høy som hos konkurrentene, hevder Tesla.

Flere fordeler

Den åpenbare fordelen med Teslas løsning, er den fysiske størrelsen på selve håndtaket, til tross for at den både kan brukes til vekselstrøm/hjemmelading og likestrøm/lynlading.

I tillegg er kabelen slankere og lettere, samtidig som den er i stand til å bruke 1000 volt og 900 ampere med likestrøm uten væskekjøling for en ladehastighet på 900 kW.

Det gjør den så letthåndterlig og snerten at man lett kan bruke én hånd.

NACS har temperatursensorer for å overvåke kabel- og ladeport-temperaturer, og bruker en ultrahøyfrekvent sender (UHF) for å åpne ladeporter på elbiler, så da blir ladeopplevelsen enda enklere for de som velger å støtte systemet fullt ut.

Slik lader du på en Tesla-lader med andre biler.

Tesla hevder også at nettverkene som bruker J1772-CCS også kan ta i bruk NACS uten å endre kommunikasjonsprotokollene, fordi lader-til-kjøretøy-kommunikasjonen i hovedsak er den samme.

Den eneste endringen ville være selve kontakten og ladeinntaket på kjøretøyet, ifølge Tesla.

Teslas gulrot for å få gjennom den nye standarden, er å åpne hele sitt verdensomspennende ladenettverk, noe de som kjent allerede er godt i gang med.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også