Hopp til innhold

Volkswagen lytter til kundene og snur: Teller ikke lenger på knappene

FLERE KNAPPER: Fremtidige biler fra VW får knapper for temperatur, setevarme og volum. Hjulet i midtkonsollen får blant annet kjøremodus.

Kundene misliker haptiske berøringsflater og mangel på knapper. Dermed snur Volkswagen og byr igjen på mer knapper i fremtidige modeller.

Elbilforeningens biltestere ikke de eneste som synes at flytting av funksjoner til menyer på skjerm, sveipe-funksjon for lyd og klima på berøringsskjerm og ufølsomme haptiske knapper på ratt og i dører er en dårlig idé.

Vi har i flere tilfeller advart om at flere av funksjonene i nye biler er direkte trafikkfarlige, fordi de tar oppmerksomheten bort fra veien.

Test av nye Tesla Model 3 Long Range:

Er Model 3 blitt bedre etter oppgraderingen?

Blant annet var vi veldig skeptiske til Teslas stadige rydding i kupeen, der de på siste ryddesjau fjernet hendler for både lys, blinklys, vindusviskere, vindusspyler og gir.

Volkswagen snur

Mens de aller fleste bilprodusenter bare fortsetter i retning knappeløst førermiljø, blir det nå bråstopp hos Volkswagen.

VW-direktør Thomas Schäfer innrømmet nylig til nettstedet Autocar at haptiske knapper, sveiping og de fleste skjermfunksjoner i Golf generasjon 8, samt alle ID.-modeller, har gjort stor skade for merket.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Nå hører de på kundene går tilbake til mer tradisjonelle løsninger igjen. Du ser det på nye Volkswagen Tiguan og illustrasjonsbildene av kommende ID.2.

TILBAKE: Fortsatt veldig enkelt, men instrumentpanel og knapper for alle vinduer er tilbake. Er det noen som har hørt om noen som som har ønsket at speil- og rattjustering skal skje på skjerm?

Nå er instrumentpanelet tilbake i full størrelse. Du kan til og med velge grafikk som i første generasjon Golf.

Rattet har fått fysiske knapper, og ID.2 har til og med rulleknapper, noe som både Skoda og Audi tidligere har brukt med stor suksess.

HØRER ETTER: VW-direktør Thomas Schäfer vil ikke ha frustrerte kunder.

Vi ser også at justering av temperatur, setevarme og volum har havnet på knapper igjen.

Schäfer sier til Autocar at de har sett nærmere på kundenes bruk av funksjonene:

– Hva skal på knapper, hva skal på brytere, hvor er det naturlig å finne dem. Hva skal på skjerm og under hvilke menyer er det naturlig å finne ting?

Og nå ligger det an til mer konservative tilstander på knappefronten fremover hos Volkswagen.

– Vi skal ikke gjøre store forandringer fra modell til modell. Våre kunder skal vite hvor de finner funksjonene.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også