Statens vegvesen i ferd med å snu: Vurderer å åpne kollektivfeltet for elbiler i helgene
– Endelig lytter Statens vegvesen. I hvert fall med et halvt øre, sier en fornøyd Christina Bu i Norsk elbilforening.
Allerede i mai tok Elbilforeningens generalsekretær til orde for å åpne kollektivfeltet for elbiler i helgene for å unngå unødvendig kø fra weekendturer og helgeaktivitet:
Sammen med ordførerne i Asker og Bærum har Elbilforeningen pekt på det meningsløse i at køen sprer seg til lokalveiene når ikke kollektivfeltet kan benyttes av elbiler i det hele tatt.
– Søndag ettermiddag har talt sitt klare språk, sier Christina Bu. Det har vært helt forferdelige køer, samtidig som kollektivfeltet har vært nesten tomt – kun med noen få ekspressbusser.
Og i går uttalte Halvard Gavelstad, prosjektleder i Statens vegvesen, at det kan bli aktuelt å vurdere endringer på E18 Vest – fra Asker og inn mot Holmen og Slependen:
– Å slippe elbilene til i kollektivfeltet i helgene kombinert med et tungtrafikkfelt på ukedagene, kan være et aktuelt grep, men dette må vurderes nærmere, sa prosjektlederen til Aftenposten.
Elbilforeningen hadde før sommeren et møte med Statens vegvesen og kom med flere konkrete forslag.
Elbilforeningen har flere forslag for å prioritere utslippskutt og trafikkflyt
Kollektivfeltet rundt Oslo har vært stengt for elbiler siden før sommeren.
Årsaken har vært at Hammersborgstunellen og Vaterlandstunellen skal bygges om de kommende årene. Intensjonen har vært å begrense veitrafikken i en periode på grunn av den lavere veikapasiteten.
Mange har pekt på at grepene har vært unødvendig strenge og lite fleksible. Og Elbilforeningen skjerpet kritikken da Statens vegvesen åpnet for å slippe forurensende lastebiler inn i kollektivfeltet.
Elbilforeningen har kommet med flere forslag til hvordan man kan prioritere utslippsfri transport og trafikkflyt:
- Elbiler med to passasjerer bør få tilgang i rushtiden for å avhjelpe kø. Det gamle kravet var bare én passasjer.
- Elektriske varebiler og lastebiler, også uten passasjer, bør få generell tilgang. Det er her snakk om få kjøretøy, og næringslivet trenger sterkere virkemidler for å gå over til nullutslippsbiler. Forurensende lastebiler bør derimot ikke prioriteres.
– Dersom vi lar elbiler med to passasjerer få benytte kollektivfeltet i rushtiden, vil det være et kraftig dytt til å få flere til å samkjøre og dermed bidra til færre biler på veiene, sier Christina Bu.
Kollektivfeltet rundt hovedstaden ble 1. juli i år stengt for elbiler, også de som samkjørte.
– Det er nå som sommerferien er over at folk som skal på jobb vil få kjørt seg, sier Christina Bu.
Hun reagerer kraftig på at Statens vegvesen har vedtatt at den forurensende tungtransporten skal få bruke kollektivfeltet på E6 inn mot Oslo.
– Det der er hårreisende uklokt, sier Bu.
– Det er elektriske kjøretøy som bør favoriseres for at vi skal nå vedtatte klimamål for transportsektoren.
– Et kinderegg
Bu lover at Elbilforeningen vil kjempe videre for at elektriske kjøretøy prioriteres, både nyttekjøretøy og personbiler med passasjerer.
– Når vi kan bidra til fornuftig trafikkflyt gjennom mer samkjøring samtidig som vi premierer utskiftingen av de fossile bilene, da utgjør det et kinderegg vi taler varmt for, sier Bu.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.