Hopp til innhold

– We’re on a highway to EL!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette beistet er helelektrisk. Det er også semitrailerens lillebror, søppelbilen. Og gravemaskinen. – Noen må gå i front, sier Lars Gravdahl i renovasjonsselskapet Ragn-Sells.

Det støyer, støver og stinker infernalsk der Elbilforeningens vettskremte strener over det tilsynelatende kaotiske anlegget ved hovedkontoret til renovasjonsselskapet Ragn-Sells på Lørenskog like utenfor Oslo. Iført arbeidshjelm og oransje vest, med frenetisk aktivitet og svære maskiner og doninger på alle kanter, forsøker vi etter beste evne å ta oss trygt over plassen uten å sette verken liv, lemmer eller andres arbeidstempo i fare. – Dette er den mest hektiske tiden på året for oss. Alle rydder i hager og boder og kaster i vei, sier Lars Gravdahl, logistikksjef i selskapet, mens vi søker mot roligere omgivelser.

AC/DC og andre strømninger

For selv om stanken og skitten tidvis river i nesa, er det faktisk miljøtiltak vi er her for å snakke om. Det begynte med at logistikksjefen og noen kolleger av ham var på en miljøkonferanse for et par år siden. – Da fikk vi noen åpenbaringer. Idet vi gikk derfra, bestemte vi oss for å kjøre på, sier Gravdahl. Målsettingen, som ble forankret helt til topps i bedriften, var at Ragn-Sells skulle bli et fossilfritt foretak i fremtiden. Og da var det bare å begynne å gå hvis man skulle ha håp om å komme i mål. Første skritt var å få spesialbygget en helelektrisk renovasjonsbil, og i fjor sommer kunne landets første eldrevne komprimatorbil begynne å rulle rundt i hovedstaden og både hente og kverne søppel fra byens gater. Oppsiktsvekkende i seg selv, og det vekket ikke akkurat noe mindre oppsikt at den grønne søppelbilen var prydet med slagordet «Highway to EL» – med svære bokstaver over hele doningen. Det jobber åpenbart en eller annen som falt i ordspillgryta som liten i renovasjonsbedriften. – Vi var fornøyde med den, ja. Faktisk så fornøyde at vi har tatt patent på slagordet, for vi får garantert flere slike elsøppelbiler. Navnet spiller på hitlåta «Highway to Hell» av hardrockbandet AC/DC, et bandnavn som for øvrig også gir særdeles passende assosiasjoner til eldrevne monsterbiler. – Vi ser for oss at «Highway to EL» kommer til å bli et slags varemerke for Ragn-Sells, og det er jo bra, for det er jo faktisk slik: We’re on a highway to el, både vi som selskap og samfunnet for øvrig, fastslår Gravdahl.

Vekker oppsikt

Når «Highway to EL»-bilen er ute på jobb, stopper stadig skuelystne og tar bilder av den. Logistikksjef Gravdahl forteller at både sjåførene og publikum kommer med positive tilbakemeldinger. – Den vekker jo oppsikt. På grunn av navnet, selvsagt men også fordi bilen beveger seg nærmest lydløst, og ikke slipper ut stinkende diesellukt når den stopper rundt om i gatene mens søppelet hentes inn, sier Gravdahl. Det eneste bråket i forbindelse med søppeltømmingen, er den mekaniske støyen. – De dieseldrevne søppelbilene, derimot, støyer jo ekstra mye når de går på tomgang, fordi de må ha høyere turtall når de bruker aggregatet for å drive komprimatoren når den tar inn avfallet.

Midt i blinken for el

Bilen har en rekkevidde på rundt 200 kilometer, og tåler et helt arbeidsskift før den må lades. Den har sin egen ladestasjon på anlegget på Lørenskog, der den også klattlades i spisepauser og skiftbytter – det rekker til en ny runde med søppelhenting. Fullading tar 4,5 timer og gjøres på nattestid. – Vår type virksomhet er midt i blinken for elektrisk drift. Relativt korte turer og mange stopp, bilen bruker jo knapt strøm når den står stille. Potensialet her er enormt, konstaterer Gravdahl. Etter en gradvis innfasing, er nå den elektriske søppelbilen i full sving syv dager i uka. Det er logistikksjefen svært godt fornøyd med. – Det har vært noen barnesykdommer underveis, men det regnet vi med. Det var også derfor vi begynte med én, for å teste bilen ut i praksis. Det fine er at det meste løser seg med Tesla-metoden – en oppdatering over nettet, og så er ting som regel i orden igjen. Gravdahl forteller at så langt er bare denne ene av avdelingens 13 renovasjonsbiler elektrisk, men at flere vil komme. – Vi følger utviklingen tett. Snart kommer slike biler også til å bli serieproduserte – og dermed betydelig billigere enn om vi, som her, selv må bestille spesialombygging.

Trailer-trash

Tilløpene til barnesykdommer forhindret likevel ikke selskapet i å få en enda større doning spesialombygget til elbil – eller snarere: en eltrailer. I vinter fikk de en tyvetonns semitrailer bygget om til elektrisk drivlinje. Med chassis fra lastebilfabrikken MAN fikk Ragn-Sells det nederlandske selskapet Emoss, som også sto for konverteringen av søppelbilen, til å erstatte dieselmotoren med elmotor og en batteripakke på 300 kWt. – Det er litt symbolsk og fint: Batteriene ble bare plassert der dieseltankene sto. Fullastet veier trekkvognen solide 50 tonn, og den enorme doningen har da en rekkevidde på cirka 150 kilometer. Selvsagt ble også denne behørig dekorert og innviet i «Highway to EL»-familien. – Selve konseptet «Highway to EL» innebærer at vi sprer elektrifiseringen til alle deler av virksomheten vår. Vi føler det er ekstra viktig siden vi er det vi er, sier Gravdahl, og utdyper: – Vi er jo i gjenvinningsbransjen, da er det bare naturlig at vi prøver å gå foran med et godt eksempel også på andre miljørelaterte områder.

– Meningsløst!

«Highway to EL»-prosjektet får økonomisk støtte fra Enova. Støtten har vært viktig, men Gravdahl mener de kanskje ville gjort investeringene uansett. Fordelene som lave vedlikeholds- og driftskostnader gjør at investeringene vil spares inn i løpet av noen år. – Kurvene møtes om cirka fem år for bilene vi har kjøpt nå. Disse bilene er jo spesialbygget og derfor ekstra dyre, så selv med støtten, koster søppelbilen rundt en million mer enn en vanlig komprimeringsbil. Og semitraileren ble vel to millioner dyrere, begynner Gravdahl. – Men derfra og ut er det bare besparelser. Og miljøgevinsten, både i form av mindre utslipp og bedre arbeidsmiljø, får vi jo allerede nå. I tillegg sparer vi tid og penger på at vi kan kjøre disse bilene i kollektivfeltet, og foreløpig kjører de jo gratis i bomringene. Gravdahl forteller at selskapet er i løpende kontakt med lastebilprodusenter som Volvo, Man og Scania om utviklingen innen ferdigelektrifiserte store kjøretøy. Ifølge logistikksjefen skal disse aktørene være «rett rundt hjørnet» med å kunne levere store elektriske spesialkjøretøy. – Det har sine fordeler å få levert ferdige pakker, så det er mest det vi venter på nå, før vi ruller ut i større skala. Planen er at mest mulig skal bli elektrisk, ikke minst inne på anleggene, med elektriske kverner, trucker og gravemaskiner. – At gravemaskiner og kvernere, som står mer eller mindre stasjonært skal spy ut eksos, er jo meningsløst, bemerker Gravdahl.

Sparer 18.000 i måneden på elgravemaskin

For tre år siden fikk renovasjonsselskapet sin første elektriske gravemaskin. Den står stasjonært, og trenger følgelig ikke batteri, men er kontinuerlig plugget til strømnettet. Mens vi betrakter maskinen i full sving inne på anleggsområdet, støter vi på en entusiastisk kar: – Det er den beste maskinen vi noen gang har kjøpt! Den har gått non-stop i tre år, og trenger minimalt vedlikehold. Den sparer oss for 18.000 kroner i måneden bare i drivstoff, sier Thorbjørn Jahnsrud, driftssjef i Ragn-Sells. – Du kan bare tenke deg de lokale utslippene fra den gravemaskinen den erstattet, som spydde ut eksos kontinuerlig. Men elgravemaskinen vi har i anlegget på Borgeskogen i Vestfold, «Elliot», er kanskje enda bedre enn den vi har her, for den har batteripakke i tillegg, og kan tusle litt rundt på egenhånd, legger Gravdahl til. Bak spakene på gravemaskinen vi selv står og ser på, skimter vi nok en entusiastisk kar inne i førerhuset. Han fyller grabben med skrapjern, som han nådeløst skviser sammen så trommehinnene vibrerer for oss som står og glor. – Du ser hvordan han gliser der inne, kommer det tørt fra logistikksjef Gravdahl. – Han slipper jo både eksos og støy …

Fakta om renovasjonsbilen:

  • Rekkevidde: 200 kilometer
  • Ladetid: 4,5 timer
  • Lengde: 7,77 meter
  • Høyde: 3,7 meter
  • Egenvekt: 17,6 tonn
  • Maksvekt: 28 tonn

Fakta om trekkvognen:

  • Rekkevidde på cirka 150 kilometer, beregnet ved fullastet bil
  • Chassis: MAN TGS 6 x 2
  • Batteripakke: 300 kWt
  • Maksvekt: 50 tonn fullastet
  • Terra HP 150 Static DC – strømforsyning 150 kW
  • 0-100 % lading: 2 timer