Xpeng X9 kommer (kanskje) til Norge neste år: Kan dette flaket blåse liv i sjuseter-sjiktet?
![](https://elbil.no/content/uploads/2024/12/20241211-131801-edited-scaled.jpeg)
Xpeng satser videre i Norge med et nytt luksusflak –med plass til sju.
På 80-tallet var såkalte Multi Purpose Vehicle (MPV) en biltype mange assosierte med status.
Det å ha en MPV var et signal om at man hadde plass til mange barn og god råd, ikke minst til å kjøre komfortabelt på tur.
Modeller som Renault Espace og Mitsubishi Space Wagon gjorde det for første gang mulig å ta storfamilien med på tur i en romslig bil.
Så kom SUV-ene på slutten av 90-tallet, og plutselig var MPV-er like ukult som pappas slengbukser med strikk.
![](https://elbil.no/content/uploads/2024/12/X9-front-and-second-row-edited-scaled.jpg)
Romslig og fleksibel
Flere har prøvd å gjenopplive MPV-segmentet uten å lykkes, og nå prøver Xpeng seg med en stor 7-seters elbil: X9.
Xpeng X9 er altså en 7-seters elbil med en lengde på 529,3 cm og en akselavstand på 316 cm.
Med andre ord: X9 er gigasvær.
Bagasjerommet rommer 2554 liter når de fire baksetene er i bruk. Og selv med alle setene i bruk, er det fortsatt plass til 755 liter bagasje.
Kinesiske bilprodusenter har ofte som mål å posisjonere seg som luksusmerker, og X9 er intet unntak.
Ifølge Xpengs pressemelding er X9 designet for å gi god komfort, både for sjåfør og passasjerer.
Luftfjæringen gjør at understellet kan justeres med opptil 90 millimeter. Dette gir både enklere inn- og utlasting av bilen, og bedre bakkeklaring når det er nødvendig.
![](https://elbil.no/content/uploads/2024/12/20241211-140228-edited-scaled.jpeg)
Teknologi i fokus
En bil på over fem meter kan være utfordrende å manøvrere.
Med svingbare bakhjul (firehjulsstyring) har X9 en svingradius på kun 5,4 meter. X9 ligger imidlertid an til å bli smidig, selv på trange parkeringshus.
Bilen er også utstyrt med Xpengs Navigation Guided Pilot (XNGP), som skal gi en nesten selvkjørende kjøreopplevelse, som også skal forbedre både sikkerhet og presisjon under kjøring.
Og ut fra pressebildene ser vi at Xpeng satser stort på underholdning, med flere storskjermer både foran og bak.
![](https://elbil.no/content/uploads/2024/12/20241211-131917-edited-scaled.jpeg)
Ytelse og rekkevidde
X9 er utstyrt med et batteri på 101,5 kWt, som gir en rekkevidde på opptil 705 km etter CLTC-normen.
Hurtiglading fra 10-80 prosent går unna på bare 20 minutter, takket være en maksimal ladeeffekt på hele 330 kW.
MPV-er har tradisjonelt vært kjent for å være trauste kjøremaskiner. X9 bryter med denne tradisjonen, og 0-100 km/t går unna på kjappe 5,7 sekunder.
![](https://elbil.no/content/uploads/2024/12/20241211-131937-edited-scaled.jpeg)
X9 markerer starten på et løfte om et trettitalls nye og/eller oppdaterte Xpeng-elbilmodeller innen 2027.
Xpeng X9 vil ha Europa-premiere på bilmessen eCar Expo i Lillestrøm tidlig i 2025 – og blir vurdert for salg i Norge etter det.
Så denne doningen kommer altså helt sikkert til Norge, men det spørs nok altså litt på mottakelsen om den får bli …