Hopp til innhold

Xpeng X9 kommer (kanskje) til Norge neste år: Kan dette flaket blåse liv i sjuseter-sjiktet?

HJELP, VI SKAL PÅ FERIE: Bilferien til familien Griswold hadde kanskje blitt mer vellykket med denne nye familiefrakteren fra Xpeng. Wally World, here we come! Alle foto: Xpeng

Xpeng satser videre i Norge med et nytt luksusflak –med plass til sju.

På 80-tallet var såkalte Multi Purpose Vehicle (MPV) en biltype mange assosierte med status.

Det å ha en MPV var et signal om at man hadde plass til mange barn og god råd, ikke minst til å kjøre komfortabelt på tur.

Modeller som Renault Espace og Mitsubishi Space Wagon gjorde det for første gang mulig å ta storfamilien med på tur i en romslig bil.

Bli medlem i dag!

Så kom SUV-ene på slutten av 90-tallet, og plutselig var MPV-er like ukult som pappas slengbukser med strikk.

FAMILIETERAPIROM: En 21,4-tommers TV-skjerm kan vippes ned fra taket. Her kan man kjøre i timevis uten å krangle – eller? Legg merke til at pappa har gitt seg allerede.

Romslig og fleksibel

Flere har prøvd å gjenopplive MPV-segmentet uten å lykkes, og nå prøver Xpeng seg med en stor 7-seters elbil: X9.

Xpeng X9 er altså en 7-seters elbil med en lengde på 529,3 cm og en akselavstand på 316 cm.

Med andre ord: X9 er gigasvær.

Bagasjerommet rommer 2554 liter når de fire baksetene er i bruk. Og selv med alle setene i bruk, er det fortsatt plass til 755 liter bagasje.

Test av Tesla Model Y med sju seter:

Én stor ulempe du må vite om før du kjøper

Kinesiske bilprodusenter har ofte som mål å posisjonere seg som luksusmerker, og X9 er intet unntak.

Ifølge Xpengs pressemelding er X9 designet for å gi god komfort, både for sjåfør og passasjerer.

Luftfjæringen gjør at understellet kan justeres med opptil 90 millimeter. Dette gir både enklere inn- og utlasting av bilen, og bedre bakkeklaring når det er nødvendig.

ROMSKIP: 755 liter bagasjerom, selv når alle setene er i bruk. Er du typen som alltid er redd for å ikke ha nok plass, er X9 bilen for deg.

Teknologi i fokus

En bil på over fem meter kan være utfordrende å manøvrere.

Med svingbare bakhjul (firehjulsstyring) har X9 en svingradius på kun 5,4 meter. X9 ligger imidlertid an til å bli smidig, selv på trange parkeringshus.

Bilen er også utstyrt med Xpengs Navigation Guided Pilot (XNGP), som skal gi en nesten selvkjørende kjøreopplevelse, som også skal forbedre både sikkerhet og presisjon under kjøring.

Og ut fra pressebildene ser vi at Xpeng satser stort på underholdning, med flere storskjermer både foran og bak.

FUTURISTISK DESIGN: Ingen Porsche, men designet gir et friskt pust i det ellers temmelig trauste MPV-segmentet.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Ytelse og rekkevidde

X9 er utstyrt med et batteri på 101,5 kWt, som gir en rekkevidde på opptil 705 km etter CLTC-normen.

Hurtiglading fra 10-80 prosent går unna på bare 20 minutter, takket være en maksimal ladeeffekt på hele 330 kW.

MPV-er har tradisjonelt vært kjent for å være trauste kjøremaskiner. X9 bryter med denne tradisjonen, og 0-100 km/t går unna på kjappe 5,7 sekunder.

BJØRNEN SOVER: Altså i sitt lune Xpeng X9-hjem. Og med alt Xpeng lover av luksus, kan man være trygg på at han ikke våkner.

X9 markerer starten på et løfte om et trettitalls nye og/eller oppdaterte Xpeng-elbilmodeller innen 2027.

Xpeng X9 vil ha Europa-premiere på bilmessen eCar Expo i Lillestrøm tidlig i 2025 og blir vurdert for salg i Norge etter det.

Så denne doningen kommer altså helt sikkert til Norge, men det spørs nok altså litt på mottakelsen om den får bli …

Les også