Den elektriske Ford Focus-modellen kom på markedet i Norge sommeren 2013, men har ikke maktet å friste flere enn 400 kjøpere.

Mye av årsaken til at den elektriske Focusen ikke slo an til å begynne med, lå trolig i en pris om ble vurdert som for høy. Den er senere betydelig nedjustert, i takt med resten av markedet.

Mangelen på DC-hurtiglading har nok likevel vært modellens største utfordring, samt at batteripakken legger beslag på store deler av bagasjerommet (siden modellen ikke er bygd på en egen elektrisk plattform. Samtidig er Focus greit utstyrt for normallading, med en ombordlader (AC) på 6,6 kW.

Når det gjelder kjøreegenskaper kan den elektriske Focusen måle seg med alle elektriske konkurrenter i kompaktklassen – og vel så det.

NORMALLADING: Med 2,3 kW/10A tar det 10-11 timer / 3,6 kW/16A tar 6-7 timer / 7,2 kW/32A (6,6 kW) tar 3-4 timer. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 10A).

HURTIGLADING: DC-hurtiglading er ikke mulig på første generasjon av elektriske Ford Focus. Combo/CCS-hurtiglading er imidlertid varslet på neste generasjon.

Ford Focus Electric (ajour 27.6.2016) koster fra 206.200 kroner. Mer informasjon finner du hos importøren Ford Motor Norge AS.

Les også:

Focus holder omtrent hva den lover (2013)

Hvis utseende og kjørefølelse teller mye (2013)

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):162
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):80-160
  • Batterikapasitet (netto kWh):20,7
  • Batterigaranti (kilometer/år):100000 / 5
  • Motoreffekt (kW/hk):107/145
  • Dreiemoment (Nm):250
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :-
  • Normallading (ombordlader kW AC):6,6
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,35/1,82/1,48
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):237
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,54
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1651
  • Topphastighet (km/t):137
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):11.4