Vi har sjekket totalt 56 kommuner. I 34 byer er det fortsatt mulig å parkere elbilen gratis.

Merk at det også i de 28 kommunene (under) som har fritak for parkeringsavgift kan være unntak. Fritak gjelder i utgangspunktet parkeringsplasser på gateplan med blå p-skilt (husk tidsbegrensning og bruk urskive). Vi har kartlagt kommunene som oppgir unntak (se lenker), men oversikten er dessverre ikke fullstendig siden kommunene har ulik informasjonspraksis. 

I Vestfold-byen Horten gikk debatten høyt etter at betalingsfritaket forsvant med den nye parkeringsforskriften fra 1. januar. I kommunestyret 14. februar ble det klart at elbiler skal få parkere gratis, mens makstiden fornuftig nok settes ned fra fem til tre timer.

Dermed ble Horten den 27. bykommunen som fortjener skryt for å ta elbilpolitikken på alvor, en uke etter at Fauske i Nordland landet på samme fine konklusjon.

13. februar gikk dessverre bystyrepolitikerne i Stavanger inn for å innføre 50 prosent betaling for elbiler, etter at det i tidligere instanser ble innstilt på fritak.

I øyeblikket (ajour 15. mars) er situasjonen slik:

  • I 28 bykommuner er det fritak (enten vedtatt eller inntil videre)
  • I 28 bykommuner er det innført betaling (delvis eller helt)
  • I totalt 35 kommuner er det mulig å parkere elbilen gratis

Disse 28 har fortsatt fritak 

  • Alta
  • Arendal (sjekk detaljer her)
  • Asker (sjekk unntak her).
  • Bergen (sjekk detaljer og unntak her)
  • Bærum (sjekk detaljer her)
  • Drammen (sjekk unntak her)
  • Drøbak (Frogn kommune)
  • Elverum
  • Fauske
  • Flekkefjord
  • Florø (sjekk detaljer her)
  • Gjøvik
  • Grimstad
  • Hamar (sjekk detaljer her)
  • Horten
  • Hønefoss (to timer gratis)
  • Kristiansand (sjekk detaljer her)
  • Larvik
  • Lillehammer (sjekk detaljer her)
  • Lillesand
  • Mandal
  • Mo i Rana (sjekk detaljer her)
  • Moss
  • Narvik
  • Oslo
  • Sandefjord (sjekk detaljer her)
  • Sandnes
  • Skien

Disse 28 tar betalt (delvis i parentes)

Tidsbegrensning bør være et minstemål

Muligheten til å ta betalt ble gitt i den nye parkeringsforskriften, som trådte i kraft fra nyttår, og som vi advarte om ville føre til kaos. Samferdselsdepartementet bidro heller ikke til klarhet, etter vår forespørsel i brevs form før jul.

Forskriften betød nemlig at kommunene måtte fatte aktivt vedtak for å kunne videreføre gratis parkering. Det var det dessverre mange som ikke fikk med seg.

– Det er heller ingen grunn til at man skal få stå i timevis på sentrumsnære p-plasser. Vi ser at en rekke kommuner har misbrukt muligheten til å tidsbegrense, og gått direkte til betalingsalternativet. Det er sterkt beklagelig. Samtidig vil vi skryte av de fremsynte kommunene som har videreført betalingsfritaket, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Les mer om kommunene som gikk foran

Vet du om flere (by)kommuner som skal behandle parkeringsfritak politisk? Er det nyanser eller feil i vår oversikt som må justeres? Bruk kommentarfeltet! Vi oppdaterer fortløpende.