Denne serien rangeres på en LITT annen måte ved sesongslutt: Se tabellsjokket – slik endte El-iteserien i 2023
Ikke tro på alt du leser – Vålerenga rykket IKKE ned. Ikke i vår El-iteserie, i hvert fall. Men gjetter du hvem som vant?
Pave Johannes Paul II er kjent for sitatet «Av alle uviktige ting i verden er fotball den viktigste».
Det er kanskje en mager trøst for Vålerenga-fans som i helgen opplevde at laget deres for første gang siden 2001 ikke lenger spiller herrefotball i landets øverste divisjon – Eliteserien.
Men hva om vi i stedet ser nærmere på en alternativ Eliteserie, som både kan kutte utslipp og gi oss renere luft?
Ja, hva med å se litt på utskiftingen fra forurensende biler til utslippsfrie elbiler, for eksempel?
Som tenkt så gjort. Elbil.no proudly presents:
El-iteserien i Norge.
Tett i toppen
Fordeler vi årets Eliteserie-lag etter deres respektive hjemkommuners elbilandel i nybilsalget, får vi nemlig en helt annen tabell.
Dette føler vi vil glede mange. Og sikkert skuffe noen. Men slik er nå engang fotball. Og kanskje elbil.
For vrir vi litt på premissene for tabellen, berger Vålerenga plassen med god margin – og brått holder årets serievinner til betydelig lenger sør i landet enn i Bodø …
Og vinneren av El-iteserien 2023 er …
Vi kan simpelthen ikke holde resultatet skjult for dere lenger:
Den store vinneren av årets El-iteserie er Odd, klubben som holder til i Skien og er grenlandsområdets store stolthet.
Skien har nemlig en elbilandel i nybilsalget på hele 93 prosent.
Først og fremst er det jo gøy å se at vi ligger på topp og Sandefjord i bunn. Det var ikke overraskende.
Einar håndlykken, daglig leder i odd
Se egen undersak lenger ned i artikkelen for et eksklusivt intervju med Odd-sjef Einar Håndlykken, som for første gang kommenterer seieren i El-iteserien – direkte fra Skagerak Arena.
… Men på pallen er også …
Men først må vi videre til sølvet.
For noen prosentpoeng bak Odd og Skien finner vi Aalesund som holder til i … Ålesund.
Ålesund har i år en mektig elbilandel på 90 prosent. Og det holder til den skinnende – eventuelt litt bittersøte – sølvpokalen i El-iteserien 2023.
På tredjeplassen får lite seiersvante trøndere seg en solid trøst:
Trondheim, der Rosenborg altså holder til (sånn i tilfelle du har bodd hele livet under en steinrøys langt utenfor Trøndelag) – kommer nemlig på bronseplass med 88 prosent elbilandel i nybilsalget når man ser på resultatene fra sesongstart til sesongslutt.
Og Vålerenga? De havner på sjetteplass med Oslo kommunes 85 prosent.
Rykker ned – rykker ned – rykker ned!
Årets dårligste elbilkommuner i El-iteserien er Haugesund med 74,9 prosent, HamKam (Hamar) med 74,6 prosent og Sandefjord med 73 prosent.
Sånn sett er det flaks for disse kommunene at det er fotballresultater og ikke elbilresultater som måles i den andre Eliteserien.
Hadde det ikke vært slik der, hadde nemlig HamKam og Sandefjord rykket rett ned, mens Haugesund måtte ut i kvalik.
Odd-sjefen: – Dette er svært fortjent
Daglig leder i Odd, Einar Håndlykken, kommenterer resultatet – direkte fra Skagerak Arena:
– Hva føler du nå, Håndlykken?
– Dette var faktisk veldig gøy – men samtidig svært fortjent. I Odd har vi vært Norges mest miljøvennlige klubb i mer enn ti år, og det er veldig gøy å se at Skien også er best. Når vi ikke topper Eliteserietabellen, er det i hvert fall en trøst å toppe EL-iteserietabellen. Det vil hjelpe oss å stige på den tabellen som betyr mest av de to.
– Vi skjønner ikke helt hva du mener – men hvordan står det egentlig til med Odds egen bilpark?
– Alle Odd-biler, og vi snakker da selvsagt biler med Odd-logo – er elektriske, og har vært det i mange år. Bortsett fra en kunstgresstraktor, som vi irriterende nok ikke har klart å finne en elektrisk utgave av.
– Har Odd påvirket Skien – eller motsatt?
– Jeg tror jeg kan underbygge at Odd har hatt en betydelig påvirkning på utbredelsen av elbiler i Skien. Klubben skaffet seg faktisk sin første elbil i 2012. Og allerede i 2013 satt vi opp – sammen med Skagerak Energi og ABB – Telemarks første offentlige hurtiglader. Det i seg sjøl var med å sette fart i salget i den første elbilfasen her nede. Alt vi gjorde på dette området fikk mye oppmerksomhet både lokalt og nasjonalt. En representant for den største bilforhandleren i Telemark sa at Odd hadde spilt en viktig rolle for veksten i elbilsalget fra 2012 og de neste par årene. De solgte faktisk mer elbil fordi Odd gikk foran.
– Hva er ditt råd til dem som ligger i bunnen av tabellen?
– Først og fremst er det jo gøy å se at vi ligger på topp og Sandefjord i bunn. Det var ikke overraskende. Ellers er det nok mange klubber som fortsatt har en stor andel fossilbiler i bilparken sin. Hvis jeg drev en slik klubb, ville jeg begynt med å bytte ut fossilbilene. Om en klubb ønsker å vise vei for sitt nærområde, går det ikke an å kjøre fossilbil i 2024.
Ekspert: Slik blir El-iteserien 2024
Om vi ser på lagene som skal spille i El-iteserien til neste år, er det mye som tyder på at Odd vil beholde tronen på toppen.
I hvert fall hvis vi skal tro på vår egen ekspert på El-iteserien, seniorrådgiver Sveinung Kvalø i Elbilforeningens fagavdeling.
– Fortsetter telemarkingene den gode tendensen fra i år, er det ingenting i veien for at de kan bli seriemestere også til neste år, sier Kvalø.
Han tror derimot at hovedstadens nyopprykkede lag, KFUM Oslo, vil kunne havne i nedrykksstriden allerede til neste år.
– Vi har i 2023 sett at distriktene har kommet sterkt. I Oslo ser vi tendenser til at elbilsalget ikke kommer helt i mål på grunn av manglende ladetilbud for dem som ikke har egen parkeringsplass.
I Bergen tror Kvalø at kravet om utslippsfrie drosjer fra 1. april 2024 vil trekke vestlandshovedstaden opp til andreplass i EL-iteserien.
– I Nord-Norge har elbilsalget kommet som en rakett og jeg tipper derfor at Tromsø sikrer seg bronse, spår Kvalø.
Tabellen nedenfor viser hele Kvaløs kvalifiserte spådom for El-iteserien 2024.
– Ham-Kam og Sandefjord gjorde det dårligst i 2023 og vil nok havne på direkte nedrykk neste år, forhåndskonkluderer Kvalø.
PS! Start kunne vært med i El-iteserien i 2024, men valgte å spare på strømmen og kjører dermed fossilt i OBOS-ligaen neste år.