Hopp til innhold

25 Tesla-eiere om hva avgiftsfritak betyr

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

Etter at Sps Ola Borten Moe gikk til angrep på det han kalte luksusforbruket til de rikeste, med henblikk på avgiftsfritak for Tesla, har mobiliseringen blant eiere med helt ordinære inntekter vært voldsom.

Norsk elbilforening har hele tiden vært entydig på at elbilpolitikken må gjelde alle typer elbiler – og ikke avgrenses på størrelse. Derfor sendte vi også brev til alle Sp-fylkeslagene i forkant av helgens landsmøte.

Etter Borten Moes utspill i Dagens Næringsliv (betalingsartikkel) er det all grunn til å understreke det standpunktet igjen. Samtidig har Borten Moe heldigvis fått motbør fra sine egne partifeller, som Bygland-ordfører Leiv Rygg (betalingsartikkel).

– Vi mener nullutslipp er nullutslipp uansett elbilmerke og -modell. Forslaget fra Ola Borten Moe er direkte distriktsfiendtlig, konstaterer generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Se også våre utspill på Twitter.

Mange har ytret seg i sosiale medier etter at Borten Moe slapp til i DN. Gjennomgangsmelodien er at forslaget hans vil rive bort muligheten – for folk med helt vanlige inntekter – til å anskaffe seg en stor familiebil med lang rekkevidde. Ikke minst viktig: Det vil ødelegge for produsenter som skal inn på markedet de nærmeste årene.

– Tall, avgifter og nyanser blir nesten litt overflødige i en slik situasjon, mener jeg. Greit nok; en Tesla har mange hestekrefter, men samtidig er det den eneste elbilen i dag som kan fungere som en fullverdig og eneste bil i en familie. Den koster det samme som en frisk Passat. Så da blir konsekvensen at folk som kan klare seg med en Tesla som eneste bil må tilbake til å kjøpe seg en dieselbil. Hipp hurra, skriver en på ironisk vis på vår Facebook-side.

Har erstattet dieselstasjonsvogner

Enkelte hevder at folk som kjøper en Tesla har råd til å kjøpe millionbiler generelt. Slik er det ikke i virkeligheten, når man skal se på hva staten eventuelt taper – i teorien:

– Staten ville fått avgifter fra en Skoda Superb. En god elbil for familier kan godt ha færre hester for å gjøre den rimeligere. Tenk Passat, oppfordrer én.

Slik beskriver en annen Tesla-bruker hva han mener Borten Moe-forslaget medfører.

– Håper dere (Sp, red. anm.) besinner dere når det gjelder elbil. Vår nummer to-bil er en elektrisk Kia Soul. Nummer en-bilen er en Tesla til 700.000 kroner, som jeg er så heldig å ha som firmabil. Denne har erstattet en 1.800 kilo tung dieselstasjonsvogn. Vi har for øyeblikket to Teslaer i firmaet. Passerer disse bilene 850.000-900.000 kroner, blir det tilbake til fossilbil, skriver østfoldingen, og legger til:

– Neste utfasing av fossilbil hos oss, en dieselstasjonsvogn i Rogaland, vil skje forutsatt at bilen ikke blir for dyr.

Satte i gang voldsomt engasjement

Tesla-eier Erik Westrum (bildet) fra Drammen satte på sin side i gang en rundspørring på Facebook-siden til Tesla Owners Club Norway.

– Grunnet den gode elbilpolitikken har min familie kunne bytte ut Renault (sju seter, bensin) og en Saab stasjonsvogn med to elbiler. Vi forsøkte først med en elektrisk Kia, som fikset alle småturer og kjøring i byen. Men med 25.000 kilometer kjøring i jobb, pluss kjøring til familie og hytte var det behov for en bil med mer rekkevidde og sju seter, sier Westrum.

Han understreker at familien aldri har eid biler i Tesla-prisklassen før.

– Familien har nå to miljøvennlige biler med god sikkerhet og lave utslipp – som fungerer til alle behov. Familiens økonomi ville sannsynligvis ikke tillate innkjøp av disse bilene uten nåværende politikk, og vi er allerede i grenseland for hvor mye penger familien ønsker å bruke på bil.

Utgangspunktet for engasjementet hans etter Borten Moe-utspillet, var den sterke tvilen om påstått gjennomsnittsinntekt blant eierne på 1,2 millioner kroner, som vi tidligere har imøtegått.

Viktigst likevel; vil Tesla-eiere kjøpe bilene dersom de får kjøpsavgifter? Svarene her var nokså entydige. I tillegg understreker de fleste at plass og rekkevidde var avgjørende.

Reaksjonene lot ikke vente på seg. Her er 25 av dem:

«Hadde ikke vært mulig for meg å kjøpe en billigere elbil da rekkevidden på andre elbiler ikke når frem. Jeg pendler to timer totalt en dag til arbeid . Tjener langt i fra 1,2 millioner og er alene om inntekten. Så hvis Tesla blir dyrere måtte jeg heller kjørt bensin- eller dieselbil. Ikke kollektivtilbud heller som passer frem og tilbake til jobben min.» Kvinne, Gjesdal

«1,2 mill: De må vekte dataene riktig. Én miliardær trekker snittet ganske kraftig opp når de regner slik. Staten får IKKE inn vesentlig mer inntekter. Bare se til Danmark. De få bilene som kjøpes nå er leasingbiler som eksporteres etterpå. Da tjener staten ikke på disse heller.» Mann, Ålesund

«Det er jo nettopp på grunn av insentivene at mange av oss faktisk har råd til Tesla. For oss som bare har én bil – og slekt rundt om i store deler av landet – var rekkevidden en viktig faktor da vi kjøpte bil. De andre, billigere alternativene har dessverre ikke god nok rekkevidde – ennå.» Kvinne, Asker

«Teslas popularitet i Norge har medført at Tesla unngikk konkurs da de lanserte første Model S i 2013. Dette har igjen medført en teknologiutvikling frem til Model 3 som har tvunget de tradisjonelle bilprodusentene til å utvikle elbiler. Dermed har Norge, ved hjelp av insentiver, også vært med på endre bilmarkedet, ikke bare i Norge, men også i resten av verden. Det vi ser nå er starten på en revolusjon og da er det ikke tiden til å redusere insentivene, men holde trykket oppe. Spesielt med tanke på hva som skjer i USA, Teslas hjemmemarked.» Mann, Bærum

«Nybilkjøpere tjener generelt mer enn snittet av befolkningen. Tesla er intet unntak i så måte. Men fraværet av avgifter gjør at langt flere kan ta skrittet opp i Tesla-klassen prismessig pga. at elbilen også har lave driftsutgifter og fordeler knyttet til bruk av bil i jobben. Vesentlig høyere pris, f.eks. 25 prosent mva, vil radere bort mesteparten av markedet for Tesla i Norge. Da blir det med dagens avgifter lett å velge ladehybrider i stedet, noe som langt fra er fornuftig miljøpolitikk. Høyt salg av biler som Tesla i Norge vil utvilsomt fremskynde utskifting av bilparken i retning av nullutslippsbiler. De kommer jo også på bruktmarkedet om noen år til priser som også folk med lavere inntekter kan betale.  Skal elbil fungere som eneste bil, må rekkevidden opp i 35-40 mil eller mer – i alle fall for å kunne lokke skeptikerne til å ta et slikt steg.» Mann, Trondheim

Ståle Frydenlund / elbil.no«Gjør Tesla FOLKELIG, for det er det den er! Bare drivstoffbesparelsen var insentiv nok for meg, skilt og far til to barn. Av min eldste datter fikk jeg vite at jeg nå var med på å spare miljøet.» Mann, Trondheim

«Tobarnspappa her. Valgte Tesla Model S til 700.000 i stedet for BMW 5-serie til 500.000. Kjører inn litt av mellomlegget med årsavgift diesel og billigere service.Tesla er nærmest for et rent plussregnskap å regne! Hadde Pajero med dieselutgifter, bompenger, service etc som kostet meg en formue.» Mann, Asker

«Misunner dem som tjener det dobbelte av hva jeg og kona gjør til sammen. Kunne ikke kjøpt bilen om den var dyrere. Blir elbiler ilagt avgifter ved kjøp nå så blir det bokstavelig talt biler for rikinger, og det sinker fornyelse av bilparken. Burde ventes med til elbiler koster cirka det samme som fossilbil uten avgift.» Mann, ukjent bosted

«Danmark må jo være det beste argumentet for at ingen kjøper disse bilene med alle avgiftene. Det er jo bevist i praksis i Danmark.» Mann, Ski

«Det handler om sjalusi i bunn og grunn. Jeg er IKKE rik, men regnet endel på det før jeg kjøpte Model S og fant da at jeg kunne ha denne flotte elbilen til da-pris 650.000 kroner i stedet for nybil til ca 300.000. Koster teknisk sett det samme.» Mann, Trondheim

«Jeg har alltid prioritert bil på grunn av interesse. Har aldri strukket meg så langt som da jeg kjøpte Teslaen.» Mann, Bærum

«Hadde nok ikke kjøpt Tesla hvis den blir dyrere enn den er i dag. Og nei, jeg tjener ikke en million i året.» Mann, Sjøholt

«Gjennomsnitt er fryktelig dårlig egnet da et par av typen Jens Ulltveit Moe drar snittet veldig opp. Median gir et riktigere bilde, og da er vi nede på nær det halve om jeg ikke husker helt feil. Hvis bilen var dyrere, hadde jeg ikke hatt råd. Staten vil heller ikke få inn mer penger på å endre politikk. Bare se på Danmark og hva som skjedde der. Så langt er det kun Tesla som hadde fungert for vår del i forhold til rekkevidde som hovedbil. Vi kjører ca 40.000 i året med den. Bil nummer to kjøres ca 10-12.000. Den er per nå en Fiesta; blir byttet ut til fordel for en Model 3.» Mann, Hurum

«Jeg når ikke opp til en mill i nåværende jobb, da må jeg begynne med kriminell virksomhet. Synes Tesla er dyr nok som den er, og hadde nok måttet sikte lavere hvis den var avgiftsbelagt, eller safet meg på en BMW med fossilmotor. Ikke ønskelig. Jeg var først og fremst bilinteressert; det førte meg til Tesla. At elbil var så genialt skjønte jeg ikke da – sånn skikkelig.» Mann, Time

Ståle Frydenlund / elbil.no

«Hadde ikke kjøpt elbil hadde det ikke vært for Tesla. Jeg trenger rekkevidden. Riking eller ikke riking burde dessuten være helt uvesentlig. Dette burde handle om utslipp – og KUN utslipp.» Mann, Meløy

«Vi har «vanlig lærerlønn» på begge i husholdningen (ikke 1,2 millioner til sammen en gang), og hadde ikke kjøpt Tesla uten avgiftsfritak. Da hadde vi fortsatt på BMW-kjøret med gammel forurensende bil. Vi har kun én bil i familien, så vi hadde ikke kjøpt elbil med mindre rekkevidde. Superglad for at vi fikk kjøpt en Tesla, og håper vi har råd til det når vi om mange år må bytte bil igjen. Med høyere avgifter må vi nok tilbake til bensin.» Kvinne, Eide

«Kona og jeg har en samlet inntekt rundt der (1,2 millioner, red. anm.). Hvis bilen hadde vært dyrere hadde det ikke gått å kjøpe den. Den eneste måten staten kunne fått inn mer fra oss, var ved å tvinge oss til å kjøpe en fossil sjuseter. Siden vi er avhengig av seks eller sju seter er det kun Tesla som har alternativer med bra nok rekkevidde. Fjern eller senk subsidiene og mange vil slutte å kjøpe elbil.» Mann, Røyken

«Jada. I drømmene mine har jeg en slik inntekt. For min del passerte prisene punktet hvor jeg ikke anser bilene å være verd pengene for halvannet år siden. Staten ville fått kroner 0 fra meg om avgifter ble lagt på. Alternativet ville vært å kjøre dieselbilen jeg hadde til hjula falt av.» Mann, Bergen

«For min del hadde det blitt NAV for to år siden om det hadde vært avgifter. Plutselig ble pendlerveien min 1.000 kroner uka dyrere bare i bom. Og da hadde jeg faktisk kunnet sitte igjen med mer i lomma om jeg hadde gått dit. Løsningen ble Tesla, da de var de eneste som hadde lang nok rekkevidde. Trodde at det skulle bli bil nummer to, men ble fort nummer én. Alternativet måtte blitt å flytte og øke sentraliseringen. Det er uaktuelt.» Mann, Ringsaker

«Husk at vi ikke betaler for bare bilen. Bilprisen inkluderer også et snart verdensomspennende ladenettverk og teknisk nybrottsarbeid på batteri- og bilproduksjon.» Mann, ukjent bosted

«Å «subsidiere» Tesla er den rimeligste og raskeste måten for Norge (og andre) til å gå over fra fossil til fornybar energi på mesteparten av bilparken. Ingen andre bilprodusenter enn Tesla har evne eller interesse av å være pådrivere her.» Mann, Seljord

«Kanskje spørsmålet heller burde vært hvor mye sparer faktisk staten i lengden på denne overgangen. Bare tenk på helsebesparelsen og produktivitetsøkningen som kommer av færre sykemeldinger med bakgrunn i astmaplager og lignende sykdommer. Disse besparelsene vil først bli synlig om 10-15 år.» Mann, Sørum

«Nå finnes det noen få mangemillionærer som har kjøpt Tesla og siden Tesla ikke har noen rimelige modeller ennå, så blir snittet kunstig høyt. For min del kan vi alle sammen legge lønningene i en pott og fordele likt på alle Tesla-eiere. Det finnes ikke andre nullutslippsalternativer til mitt bruk.» Mann, Tønsberg

«Jeg hadde valget mellom å legge 250.000 kroner på en liten, nyere bruktbil og 5.000 i måneden på drivstoff og verksted eller 250.000 på Tesla Model S og 5.000 i måneden for å finansiere lånet som muliggjorde innkjøpet. Kjører 40-50.000 km i året. Familieinntekten vår ligger noe over 1,2 millioner, men det betyr mindre i denne sammenhengen: Teslaen koster familien noen få kroner mer i måneden enn en mellomstor dieselbil ville ha kostet. Men denne hetsen har vi hatt mot oss lenge. Det som er litt spesielt denne gangen er at en av våre toppolitikere går ut med dette samtidig som han har private interesser i oljeindustrien.» Mann, Bergen

«Slik jeg ser det: Ved kjøpe en Tesla har du høyere investeringskostnad, men lavere driftskostnad. Det gjelder å ha mulighet til å finansiere den initielle investeringen man må gjøre frem til livssykluskostnaden går i pluss. Mens klimaregnskapet går i pluss nærmest fra dag en. Derfor er avgiftene på elbil fjernet slik at folk kan kjøpe bilene og bidra til at teknologien utvikles. Hvis alle skal sitte på gjerdet og vente, så blir de sittende. Så det jo er bare for samfunnet å velge: Mer forurensning eller mindre forurensning. Hvem som tjener hvor mye, sure fossilbileiere, senterpartister med grovt fotavtrykk i oljenæringen – alt blir irrelevant.» Kvinne, Akershus

Ståle Frydenlund / elbil.no