Hopp til innhold

Så mye kraftigere er elbil enn fossil: 320 prosent mer effekt med elbil

KRAFTIGSTE NOENSINNE: Tesla Model Y var ikke bare årets mest solgte bil i 2022 og 2023, den er også den kraftigste. Foto: Jamieson Pothecary / Elbil.no

Elektrisk drift betyr ikke bare nullutslipp, men også betydelig mer effekt. Mye, mye mer effekt.

0-100 km/t på 11,9 sekunder, 115 hestekrefter og 250 newtonmeter dreiemoment. Søvndyssende ytelsestall som gjør at de fleste heller ville spasert forbi bilbutikken og gått hjem, framfor å kjøpe.

Men faktum er at dette er snakk om årets mest solgte bilmodell for 10 år siden – Volkswagen Golf. 1.6 TDI var varianten de fleste valgte i 2013.

Ser vi enda et tiår tilbake til 2003, blir tallene enda mer dystre. Da var det Toyota Corolla 1.4 med 97 hk/190 Nm dreiemoment og 13,3 sekunder til 100 km/t.

RÅBILLIG: MG XPower tilbyr 435 hestekrefter for under 400.000 kroner. For ikke mange år siden måtte man ut med tre ganger så mye for en fossilbil med tilsvarende effekt. Foto: Jamieson Pothecary / Elbil.no

Billige hestekrefter

Årets mest solgte bil i 2023 var Tesla Model Y i Long Range-utgave.

Tesla er som kjent ikke redd for å slippe løs ytelsen i bilene sine. For å matche Teslas effekt og 0–100 km/t-tid i en SUV for 10 år siden, måtte du se etter biler som Porsche Cayenne for å holde følge. En bil med en prislapp opp mot fire ganger det en Model Y koster i dag.

I grafen nedenfor kan du se effekten på årets mest solgte bil fra 2003 til 2023:

Kurven for de fossildrevne bilene, representert med rød farge, ligger relativt flat i over 10 år, med kun en liten markant økning i dreiemoment fra 2006, da det ble solgt flest dieselbiler, fram til 2015.

Deretter ser vi en betydelig økning i 2019, da Tesla Model 3 ble årets mest solgte bilmodell.

Om vi sammenligner med den siste fossilbilen på grafen, Golf 2.0 TDI 4Motion, som er helt sammenlignbar med Model 3 Long Range, ser vi en effektøkning på 130 prosent i hestekrefter og 55 prosent i dreiemoment.

Ser vi tilbake til 2003, er forskjellen enorm. Med en Toyota Corolla for 20 år siden fikk du 352 færre hestekrefter – en forskjell på hele 320 prosent!

Test av Hyundai Ioniq 5 N:

Fossilbil-killer!

Lyskryssduell-kongen

Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at mer effekt betyr raskere akselerasjon. 0-100 km/t-tider har sunket drastisk med elbiler. Sjekk utviklingen i grafen nedenfor:

Allerede i 2018 ble Nissan Leaf 40 kWt den raskeste ‘Årets bil’ noensinne, med en 0-100 km/t-tid på 7,9 sekunder. Mer enn raskt nok for en bil som mange regnet som en billigbil nummer to.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Vi kan heller ikke unngå å nevne at dagens Tesla Model Y Long Range sannsynligvis ville rukket å kjøre fra 0-100-0-100 km/t på samme tid som en 2003 Toyota Corolla 1.4 ville brukt på å nå 0-100 km/t.

SEIG: Å komme seg opp i fra 0 til 100 km/t i 2003 var en tålmodighetsprøve med årets bil – Toyota Corolla. 13.3 sekunder tok hele seansen. Foto: Jamieson Pothecary / Elbil.no

Hvor skal det ende?

Utenom noen få unntak virker det som de fleste bilprodusenter har valgt å roe ned jakten på å senke 0-100 km/t-tiden.

Men nylig skrev elbil.no om BMW, som tester hjulnavmotorer som potensielt kan levere opptil 2400 Newtonmeter dreiemoment og 200 kilowatt effekt (272 hk).

Ønsker lengre rekkevidde og redusert vekt:

BMW tester helt ny elmotor

Selv om dette på papir ligner på hyperbil-tall, er BMW mer opptatt av lengre rekkevidde, redusert vekt og lavere produksjonskostnader. Derfor tviler vi på at effekttallene i årets bilmodeller vil fortsette å utvikle seg i samme takt som vi har sett siden 2018.

Men at teknologien vil dukke opp i sportsbiler framover, kanskje som den første helelektriske BMW M-bilen, er vi ikke i tvil om.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også