Så mye kraftigere er elbil enn fossil: 320 prosent mer effekt med elbil
Elektrisk drift betyr ikke bare nullutslipp, men også betydelig mer effekt. Mye, mye mer effekt.
0-100 km/t på 11,9 sekunder, 115 hestekrefter og 250 newtonmeter dreiemoment. Søvndyssende ytelsestall som gjør at de fleste heller ville spasert forbi bilbutikken og gått hjem, framfor å kjøpe.
Men faktum er at dette er snakk om årets mest solgte bilmodell for 10 år siden – Volkswagen Golf. 1.6 TDI var varianten de fleste valgte i 2013.
Ser vi enda et tiår tilbake til 2003, blir tallene enda mer dystre. Da var det Toyota Corolla 1.4 med 97 hk/190 Nm dreiemoment og 13,3 sekunder til 100 km/t.
Billige hestekrefter
Årets mest solgte bil i 2023 var Tesla Model Y i Long Range-utgave.
Tesla er som kjent ikke redd for å slippe løs ytelsen i bilene sine. For å matche Teslas effekt og 0–100 km/t-tid i en SUV for 10 år siden, måtte du se etter biler som Porsche Cayenne for å holde følge. En bil med en prislapp opp mot fire ganger det en Model Y koster i dag.
I grafen nedenfor kan du se effekten på årets mest solgte bil fra 2003 til 2023:
Kurven for de fossildrevne bilene, representert med rød farge, ligger relativt flat i over 10 år, med kun en liten markant økning i dreiemoment fra 2006, da det ble solgt flest dieselbiler, fram til 2015.
Deretter ser vi en betydelig økning i 2019, da Tesla Model 3 ble årets mest solgte bilmodell.
Om vi sammenligner med den siste fossilbilen på grafen, Golf 2.0 TDI 4Motion, som er helt sammenlignbar med Model 3 Long Range, ser vi en effektøkning på 130 prosent i hestekrefter og 55 prosent i dreiemoment.
Ser vi tilbake til 2003, er forskjellen enorm. Med en Toyota Corolla for 20 år siden fikk du 352 færre hestekrefter – en forskjell på hele 320 prosent!
Lyskryssduell-kongen
Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at mer effekt betyr raskere akselerasjon. 0-100 km/t-tider har sunket drastisk med elbiler. Sjekk utviklingen i grafen nedenfor:
Allerede i 2018 ble Nissan Leaf 40 kWt den raskeste ‘Årets bil’ noensinne, med en 0-100 km/t-tid på 7,9 sekunder. Mer enn raskt nok for en bil som mange regnet som en billigbil nummer to.
Vi kan heller ikke unngå å nevne at dagens Tesla Model Y Long Range sannsynligvis ville rukket å kjøre fra 0-100-0-100 km/t på samme tid som en 2003 Toyota Corolla 1.4 ville brukt på å nå 0-100 km/t.
Hvor skal det ende?
Utenom noen få unntak virker det som de fleste bilprodusenter har valgt å roe ned jakten på å senke 0-100 km/t-tiden.
Men nylig skrev elbil.no om BMW, som tester hjulnavmotorer som potensielt kan levere opptil 2400 Newtonmeter dreiemoment og 200 kilowatt effekt (272 hk).
Selv om dette på papir ligner på hyperbil-tall, er BMW mer opptatt av lengre rekkevidde, redusert vekt og lavere produksjonskostnader. Derfor tviler vi på at effekttallene i årets bilmodeller vil fortsette å utvikle seg i samme takt som vi har sett siden 2018.
Men at teknologien vil dukke opp i sportsbiler framover, kanskje som den første helelektriske BMW M-bilen, er vi ikke i tvil om.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.