Ny global undersøkelse:
96 prosent av elbileierne ville valgt elbil igjen

VILLE VALGT ELBIL IGJEN: Den årlige undersøkelsen Global Automotive Study for 2025 viser at hele 96 prosent av de spurte elbileierne ville gått for elbil igjen om du skulle kjøpe seg ny bil. Andelen ville om mulig vært enda litt høyere om også denne gjengen fra en av Elbilforeningens vintertester hadde vært med og svart på dette spørsmålet. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Andelen som ville valgt elbil igjen har gått opp med fire prosent bare siden i fjor.

Blir det en like stor økning også ved neste års undersøkelse, vil altså 100 prosent av de spurte elbileiere svare at de vil velge elbil igjen.

Det er selvsagt et mildt sagt hypotetisk anslag, siden 96 prosent allerede er en eventyrlig høy andel.

Tallet stammer fra det internasjonale konsulentselskapet Simon Kuchers årlige undersøkelse Global Automotive Study for 2025, som i år er basert på utspørring av 6780 bilkjøpere i 20 markeder, altså 20 land.

Fersk analyse av det globale nybilsalet:

1 av 5 nye bilar i verda er elbilar

Undersøkelsen viser også at 66 prosent av de spurte ser på elektrisitet som «fremtidens drivstoff».

Også her var det en økning siden det samme spørsmålet ble stilt i fjor, men på dette spørsmålet var økningen på to prosent.

Bli medlem i dag!

Ifølge den samme undersøkelse har andelen globalt som vurderer å kjøpe elbil, stabilisert seg på 61 prosent sammenlignet med tilsvarende undersøkelse i fjor, men andelen er høyere i Asia (85 prosent) enn i Europa (46 prosent).

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Les også