Ny global undersøkelse:96 prosent av elbileierne ville valgt elbil igjen

Andelen som ville valgt elbil igjen har gått opp med fire prosent bare siden i fjor.
Blir det en like stor økning også ved neste års undersøkelse, vil altså 100 prosent av de spurte elbileiere svare at de vil velge elbil igjen.
Det er selvsagt et mildt sagt hypotetisk anslag, siden 96 prosent allerede er en eventyrlig høy andel.
Tallet stammer fra det internasjonale konsulentselskapet Simon Kuchers årlige undersøkelse Global Automotive Study for 2025, som i år er basert på utspørring av 6780 bilkjøpere i 20 markeder, altså 20 land.
Undersøkelsen viser også at 66 prosent av de spurte ser på elektrisitet som «fremtidens drivstoff».
Også her var det en økning siden det samme spørsmålet ble stilt i fjor, men på dette spørsmålet var økningen på to prosent.
Ifølge den samme undersøkelse har andelen globalt som vurderer å kjøpe elbil, stabilisert seg på 61 prosent sammenlignet med tilsvarende undersøkelse i fjor, men andelen er høyere i Asia (85 prosent) enn i Europa (46 prosent).




