Hopp til innhold

Skal stå ferdig senest våren 2025: 60 millioner i støtte til tungtransport-ladere

TID FOR TUNGTRANSPORT: Elektrisk tungtransport, altså. Nå skal det bli fart på ladeutbyggingen for lastebiler langs et knippe sterkt trafikkerte strekninger i Sør-Norge. Foto: Enova

Snart vil vi se betydelig flere elektriske lastebiler mellom byene i Sør-Norge.

Fem norske selskap får 60 millioner kroner i støtte av Enova for å bygge ladestasjoner for tunge elektriske kjøretøy.

Ladeselskapene Mer, Circle K, St1, Tungbil Lading og Fastcharge er aktørene som har fått tilslag i denne runden

Stasjonene skal bygges langs bestemte korridorer i Sør-Norge og stå ferdig senest våren 2025.

Følger opp det nye 2030-målet for tungtransporten

Meldingen om Enova-støtten kommer bare halvannen uke etter at budsjettforliket på Stortinget sikret et eget 2030-mål for tungtransporten, tilsvarende 2025-målet for personbiler.

– Det er en gledelig og viktig nyhet at man nå starter å bygge ut hurtigladenettverket for tungtransport. Dette må til for å nå Stortingets mål om at alle nye lastebiler i 2030 skal være nullutslipp eller gå på biogass, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Enighet på Stortinget om banebrytende klimamål:

Nå får Norge et eget nullutslipps-mål også for lastebiler

– Dette er en god start, men jeg vil minne om det trengs mye mer ladeutbygging i årene som kommer – og at det haster, understreker Bu.

Gjør det mulig med eldrift på lengre etapper

I Norge er knappe to prosent av lastebilene utslippsfrie, men over 10 prosent av de nye lastebilene som selges er elektriske.

– Veitrafikken står for 18 prosent av de totale utslippene av klimagasser i Norge. Enova støtter de som går foran og disse ladestasjonene vil gjøre det enklere for tungtransporten å velge utslippsfritt.

Det sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad, i en pressemelding i dag.  

Nå som målet for det utslippsfrie nybilsalget i tungtransporten er økt til 100 prosent, vil disse ladestasjonene vil være en forutsetning for at dette skal være mulig.  

– Nå blir det mulig å bruke elektriske lastebiler på de lengre transportetappene og der hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover kjøretøyets forventede rekkevidde, sier Nakstad. 

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Fire korridorer, nitten stasjoner, 108 ladepunkt 

De nye ladestasjonene skal bygges langs fire bestemte korridorer i Sør-Norge:

Oslo-Svinesund, Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim.

I tillegg gir Enova støtte til bygging av tre stasjoner utenfor disse korridorene.

Fellesnevneren for samtlige er at dette er veistrekninger som i dag er sterkt trafikkerte av tung godstrafikk.  

Det skal bygges i alt nitten ladestasjoner med 108 ladepunkt. Her ser du hvor:

– Et av de viktigste tiltakene for å kutte utslipp

– Enova har tidligere støttet bygging av såkalte bedriftsladere som står inne på bedriftenes områder. Vi tror at markedet vil ta vel imot disse nye underveisladerne, sier Nakstad i Enova. 

Også Arbeiderpartiets nye klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen vil ha et ord med i laget i nyhetsmeldingen fra Enova:

– Dette er et stort skritt på veien mot en utslippsfri lastebilnæring. Overgangen til nullutslippslastebiler er et av de viktigste tiltakene for å kutte norske utslipp, sier klimaministeren.

Han peker på at andelen elektriske lastebiler har økt betydelig de siste årene, og tilgangen på ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy er avgjørende for at andelen skal øke ytterligere.

Ruters elbuss-trøbbel i Oslo:

Jo da, elbusser tåler norsk vinter

En del av regjeringens ladestrategi

Også samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har noe på hjertet i meldingen fra Enova. 

– Utslippene fra tungtransporten må kuttes kraftig for at vi skal nå våre klimamål. Derfor var det å legge bedre til rette for elektriske lastebiler og busser en viktig del av ladestrategien som regjeringen la fram for ett år siden, sier han.

Regjeringens ladeplan for tungtransport er klar:

Skal sikre et nett­verk av lade­stasjoner for store kjøretøy 

Ladeplanen for tunge kjøretøy er en oppfølging av Nasjonal ladestrategi som regjeringen la fram i desember i fjor.

Den kan du lese mer om i saken under:

Regjeringens etterlengtede ladestrategi kom i dag:

Krav om kortbetaling på ladestasjoner kommer

Søkte uten å be om støtte 

Enova skriver at støtteprogrammet som ble lansert i dag ble gjennomført som en konkurranse hvor vinnerne kunne tilby mest mulig installert ladeeffekt per støttekrone.

Ordningen er planlagt å vare inntil to år med omtrent fire årlige søknadsfrister og understøtter «Plan for ladestasjoner for tunge kjøretøy langs riksvei», utarbeidet av Statens vegvesen.

Fire søknader ble innvilget selv om selskapet ikke søkte investeringsstøtte fra Enova. Årsaken er at et tilsagn i Enovas støtteprogram sikrer aktøren tilgang til Statens vegvesen sine døgnhvileplasser.  

– Vi hadde forventet sterk konkurranse og det er jo en hyggelig overraskelse at enkelte aktører søkte om tilsagn med null kroner i ønsket støtte. Vi tror at enkelte lokasjoner blir ansett så attraktive av enkelte aktører at de ønsker å etablere uten støtte fra Enova. Dette viser at markedet har stor tro på en fremtid med elektriske lastebiler, sier Nakstad i Enova. 

– Det er viktig at vi har et godt ladetilbud for tungbiler på våre døgnhvileplasser. Skal vi nå målet om innfasing av nullutslippskjøretøy for tungtransporten, må vi gi forutsigbarhet i det grønne skiftet for disse aktørene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland. 

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også