Hopp til innhold

Stasjonsvognen BMW i5 Touring: Blir større og kommer med firehjulsdrift

I NORGE: BMW i5 Touring har vært i Norge i lang tid for å ta vakre pressebilder av den. Her representert med den bakhjulsdrevne eDrive40.

Nå er dette blitt bilen mange ønsker seg.

BMW 5-serie Touring ble lansert i 1991 og har vært utrolig populær i Norge, for de som har hatt råd til en.

Nå kommer den i sjette generasjon, og den kommer i alle typer drivlinjer, bensin, diesel, ladbar hybrid og selvfølgelig elmotor.

Sværing

Vi har allerede testet sedanen, som egentlig ingen ville ha dersom det fantes en stasjonsvogn, altså Touring – som kommer nå.

Den eneste gangen vi har sett at sedanen fikk et løft i salgstall, var da den ble tilgjengelig som ladbar hybrid, mens Touring ikke var det.

TRADISJONELL: Vi var mange som var glade for en mer tradisjonell look da i5 kom. Stasjonsvogna er intet unntak.

Nå derimot, er det el som gjelder her hjemme, og denne utgaven har blitt skikkelig svær.

Bilen måler nå 5,06 meter, ti cm større enn den utgående modellen. Selv høyde og bredde har økt.

Størrelsen skal spesielt være en fordel for baksetepassasjerene. Sjekk gjerne videoen der vi tester det:

SJEKK UT: I videoen kan du blant annet se hvor god plass det er i baksetet.

Bagasjerommet er også blitt større. Nå får du 570 liter under tildekkeren, og 1.700 liter opp til taket med setene felt ned.

Og selvsagt har du tredelt baksete.

Du kan trekke mellom 1,5 og 2 tonn på kroken, avhengig av modell.

STØRRE: BMW hevder at tre voksne sitter godt bak, men videoen over viser kanskje noe annet. Blant annet har BMW fortsatt en kraftig kardangtunnel å ta hensyn til.

Fornuftig alternativ

Basismodellen på eldrift blir bakhjulstrekkeren i5 eDrive40 Touring.

Den har en elmotor under bagasjerommet på 230 kW (340 hk).

Bilen får en WLTP-rekkevidde mellom 445-506 km, avhengig av utstyr.

0-100 gjøres på 6,1 sekunder. Les testen av sedanversjonen i lenka under.

Test av BMW i5 eDrive40:

Nær perfeksjonisme – til en hyggelig startpris

Og frem til nå har du vært nødt til å kjøpe toppmodellen M60 xDrive for å få firehjulsdrift. Den har fortsatt samme toppeffekten i Touring. Det vil si 442 kW (601 hk). Her går 0-100 unna på 3,9 sekunder

Dette blir drømmebilen for mange. Den får en WLTP-rekkevidde mellom 483-560 hk, avhengig av utstyr. Les testen av sedanversjonen under.

Test av BMW i5 M60 xDrive:

Grom – men dyrere enn fossilvariantene

Senere i år vil «norgesbilen» komme. Den får navnet i5 xDrive40 Touring. Det vil si en firehjulsdrevet variant der tallet 40 indikerer omtrent samme effekt som bakhjulstrekkeren.

Da vil man kunne få firehjulsdrift til en noe mer fornuftig penge. Det er ennå ikke offentliggjort data på denne.

YES: Stor åpning, lav lasteterskel, tredelt bakseterygg, utrolig lettlastet, firkantet bagasjerom og lastenett for både oppslått og nedslått bagasjerom. Dette kan tyskerne.

Lading som før

Tekniske data er som tidligere.

Det vil si ladeffekt opptil 205 kW på hurtigladere og 22 kW hjemme.

Nå har man heldigvis også mulighet for forvarming av batteriet før du kommer inn til lading. Bilen har også mulighet for Plug&Charge, som gjør at du slipper, app, brikke eller kort.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bilen lanseres i mai, men kan sees i Lillestrøm allerede til helgen, på eCar Expo. Vi kommer forhåpentlig tilbake med video derfra i løpet av kort tid.

Hva koster den?

Billigste versjon koster fra 705.200 kroner, mens toppmodellen koster fra 1.099.700 kroner.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også