2025-utgaven av BYD Seal oppgraderes: Får 650 km rekkevidde, raskere lading og nytt interiør
De første eksemplarene av BYD Seal har så vidt nådd norske kunder, men allerede nå presenterer bilmerket en solid facelift av modellen i 2025-utgave.
Det prisbelønnede BYD Seal karosseri-designet er det så å si ingen forandringer på. Så dette må kalles en facelift uten sminke.
Men under skallet er det store endringer.
Bilen bygges på BYDs elbilspesifikke e-Platform 3.0 Evo, lansert i 2021. Den nylig avdukede SUV BYD Seal Lion 07 og Seal U er blant mange modeller som bygges på samme platform.
Gulvet blir nå fylt med silisiumkarbid-batterier med 800 volt arkitektur. Med andre ord: Lengre rekkevidde og raskere lading.
Kun firehjulstrekk til Norge
Batteristørrelsene man kan velge mellom er nå 61,44 kWt og 80.64 kWt, med en rekkevidde fra 510 til 650 kilometer etter den noe snillere kinesiske CLTC-målemetoden.
Til orientering har dagens Seal med firehjulsdrift oppgitt en rekkevidde på 520 kilometer WLTP, eller 600 km etter CLTC-standarden.
Basemodellen har en motor bak på 170 kW (228 hester) som rimeligste alternativ, men også et valg med bakhjulsdrift på 230 kW (308 hester).
I Norge har du bare ett valg, nemlig firehjulstrekkeren. Den får fortsatt 390 kW (530 hk), med en 0-100 km/t tid på 3,8 sekunder. Toppfarten økes fra 180 til 240 km/t.
Dette er BYD så fornøyd med at de har valgt å kalle akkurat firehjulstrekkeren for 3,8 sek. Da vi testet dagens modell tidligere i år, klarte vi faktisk akselerasjonen på 3,6 sekunder.
2025-utgaven av Seal blir ikke ekstremt mye raskere ved ladestolpen. BYD oppgir det noe merkelige intervallet 30-80 prosent batterikapasitet. Vi brukte 27 minutter og 30 sekunder på dette intervallet på bilen vi testet i vår.
Nå skal bilen klare det samme på 20 min, men da er også det nye batteriet 2,5 kWt mindre.
Bedre understell
Understellet skal angivelig også bli bedre takket være et oppgradert kontrollsystem for understellet (DiSus System). Det skal være det første helt egenutviklede systemet som noen gang er lansert av en kinesisk bilprodusent.
DiSus System er delt inn i tre kategorier, C for ordinære dempere, A for luftfjæringer og P for hydrauliske dempere. Byd Seal har DiSus-C.
Nytt interiør
Det skjer ting innvendig også. Du får nå en større plate foran deg, der instrumentpanelet er en integrert del.
Hovedskjermen er tilsynelatende koblet sammen med denne. BYD viderefører design-DNA-et med svingbar berøringsskjerm i midten.
Midtkonsollen har også de samme knappene og girhendelen som før, men med et nytt design.
Kanskje neste år?
RSA, som importerer BYD, har ingen opplysninger å oss om den oppgraderte modellen, men melder at de gleder seg over å få billaster inn med biler til kunder som venter på bilene sine.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.