Hopp til innhold

Regjeringens forslag til statsbudsjett: Rører ikke elbilavgiftene – men gir også fossilbil-rabatt

DELT: – Det er bra at elbilene ikke blir dyrere i 2025, samtidig savner vi grep for å gjøre fossilbilene dyrere, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

– Det er bra at regjeringens budsjettforslag ikke gjør elbilene dyrere, sier Christina Bu. Men hun er kritisk til at fossilbilene får redusert trafikkforsikringsavgift, og til at det ikke gjøres nok for elektriske varebiler.

I dag la finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) fram regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Nå skal det forhandles med SV på Stortinget før endelig budsjett vedtas før jul.

Regjeringen øker ikke avgiftene for elbil, samtidig som momsgrensen forblir uendret. Dermed ligger det an til at man også neste år bare betaler moms på elbilenes kjøpsbeløp over 500.000 kroner.

Dét mener Bu er viktig:

– Skal vi nå 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg og klare å kutte utslippene fra transportsektoren, er det viktig at avgiftspolitikken ligger fast. Det skal regjeringen ha ros for, sier hun.

Dette er regjeringens bilrelaterte forslag i budsjettet for 2025:

  • Trafikkforsikringsavgiften foreslås redusert for bensin- og dieselbiler, men holdes uendret for elbiler. Dersom det blir vedtatt vil man for en fossilbil i 2025 betaler 2328 kroner i trafikkforsikringsavgift, mens for en elbil betaler man 3270 kroner, altså 947 kroner mer.
  • Bevilgningene til elektrisk tungtransport foreslås økt med 1,2 milliarder kroner. Pengene gis til Enova og skal gå til bygging av ladeinfrastruktur og støtte til kjøp.
  • Regjeringen og SV var fra før enig om å kutte i trafikkforsikringsavgiften for elektriske varebiler, men regjeringen skriver i budsjettforslaget at de ikke vil gjennomføre dette.

Fossilbil-rabatt i trafikkforsikringsavgiften

Regjeringen kutter i trafikkforsikringsavgiften for fossile biler, men ikke for elbiler.

For elbiler blir trafikkforsikringsavgiften for neste år 3270 kroner. Det er 941 kroner mer enn for en fossilbil, som må betale 2328 kroner.

Dette synes Bu er uforståelig:

– Dette er en anti-miljøavgift. Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense, sier hun.

– Det sender et dårlig signal til alle de som vurderer å bytte til elbil landet rundt.

GJØR DET BILLIGERE Å FORURENSE: I budsjettforslaget gir Trygve Slagsvold Vedum og regjeringen avgiftsrabatt til dem som kjører fossilbil. Foto: Celine Lyse Augdal/Finansdepartementet.

Saboterer planen for elektriske varebiler

Den reduserte trafikkforsikringsavgiften vil også forsinke en helt nødvendig elektrifisering av varebilmarkedet.

Så langt i år er kun 29 prosent av nye varebiler, elektriske.

– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering. Stortinget ba om fritak for trafikkforsikringsavgift for de lette elvarebilene, men regjeringen velger istedenfor å prioritere å kutte samme avgiften for dieselvarebilene, sier Bu.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Regjeringen unnlater dermed å følge opp Stortingets anmodning om å frita lette elektriske varebiler for trafikkforsikringsavgift, og legger heller ikke opp til andre virkemidler for å styrke salget av elektriske varebiler.

Les mer om satsingen på elektriske lastebiler i statsbudsjettet her:

Statsbudsjettforslaget:

1,2 milliarder til elektriske lastebiler

Stortinget må følge opp

Christina Bu har forventninger til at Stortinget følger opp:

– For å dra oss over målstreken i 2025 må Stortinget øke engangsavgiften for fossile biler. De må også styrke satsingen på elektriske varebiler, sier Bu.

Bilimportøren Harald A. Møller AS mener i en pressemelding at statsbudsjettforslaget åpner for fossilbil-comeback, fordi man ikke foreslår en ny økning i engangsavgiften på fossile biler.

De minner om at myndighetene må stå ved målet om at alle nye biler i 2025 skal være utslippsfrie.

– Vi gjorde Volkswagen personbil til et fullelektrisk merke allerede fra 1. januar i år, med tro på at også regjeringen stod ved 2025-målet. Nå er budsjettforhandlingene og SV siste mulighet til å nå elbilmålet, samtidig som vi tvinges til å vurdere å gjenoppta salget av Volkswagens personbiler med forbrenningsmotor, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

Hekneby legger til:

– Vi ville gå foran og vise at det gikk an, men næringslivet kan ikke løse dette alene. Myndighetene må også vise at de mener alvor med målet. Utvalget er godt nok nå til at alle nybilkunder kan velge en fullelektrisk personbil, men avgiftene må bidra til de politiske målene. Altså må det koste stadig mer å slippe ut enn å ikke gjøre det.

Bli medlem i dag!

Les også