Hopp til innhold

Mercedes varsler egen plattform for elvarebiler: Prototyper klare for testing

VAN.EA: Bilen har allerede vært kjørt til Nordkapp og skal testes intensivt en stund til før den slippes på markedet. Størrelsen tilsier en helelektrisk erstatter for eVito. Foto: Mercedes.

Mercedes satser på en helt egen helelektrisk plattform – VAN.EA – for varebiler i forskjellige størrelser.

Det har ikke vært bare enkelt å velge elektrisk varebil frem til nå.

Mange har begrenset rekkevidde og har kostet altfor mye i innkjøp i forhold til helt like bensin- og dieselvarianter.

AVANSERT: Plattformen åpner for drift på alle fire hjul.

Mercedes er en av disse. Dagens eVito har en rekkevidde på 360 kilometer, laster 868 kilo og koster 678.000 kroner.

En dieselutgave koster til sammenligning 576.000 kroner og har en nyttelast på 1.033 kilo.

Men nå løsner det. Flere bilmerker tilbyr lengre rekkevidde, blant annet Mercedes selv, med nylig testede e-Sprinter. Den har en rekkevidde på 440 kilometer.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Ny plattform

Nå iverksetter Mercedes-Benz Van neste fase av elektrifiseringsstrategien med plattformen VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture).

Test av Mercedes-Benz E-Sprinter varebil:

Den nye varebil­kongen?

Fra 2026 vil alle nyutviklede mellomstore og store biler fra Mercedes-Benz Vans være basert på den modulære, fleksible og skalerbare elektriske plattformen, forteller de i en pressemelding. De første prototypene er nå på offentlige veier.

UTVIKLING: Nybilsalget i Europa skal være helelektrisk om drøyt 10 år. Da må det komme gode varebiler.

Fleksibel med 800-voltssystem

VAN.EA tillater en tydelig differensiering mellom biler i luksussegmentet og kommersielle biler i premiumsegmentet.

I luksussegmentet vil porteføljen omfatte alt fra familiebiler til eksklusive og romslige sedaner for kunder med de høyeste kravene.

Uavhengig av om bilene har forhjulsdrift eller firehjulstrekk, vil alle være utstyrt med den nyeste versjonen av Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), samt et 800-voltssystem og en 22 kW AC-ombordlader.

Test av Nissan Townstar Zero Emission:

Trekker 1,5 tonn, men resten, da …?

Etter en langdistansetur fra Stuttgart til Nordkapp i begynnelsen av juni i år – med et spesialbygget kjøretøy for testing av chassis, elektrisk drivlinje, batteri og høyvoltskomponenter – fokuserer de nåværende testene på samspillet mellom alle komponentene i hele kjøretøyet.

Vinterens neste store milepæl vil inkludere kuldetesting i Sverige.

Bli medlem i dag!

Les også