Hopp til innhold

Xpeng P7+ har kunstig intelligens som en integrert del av bilen: Angivelig verdens første med fullintegrert KI

I BAKSETET: Kanskje det er her du skal sitte neste gang du kjører Xpeng?

Xpeng hevder de er de første som tar i bruk kunstig intelligens som en integrert del av bilen.

Dette er trolig grunnen til at Volkswagen går inn i samarbeid med Xpeng.

For den kinesiske bilprodusenten viste tidligere denne uka sin helt nye modellen P7+ på Paris Motor Show. Pressemeldingen kan du lese her.

SMART? Endelig er det noen som har skjønt at en kombibakluke er smart. Men verken Xpeng eller KI ser ut til å ha skjønt at nordmenn vil ha skiluke.

Lavt forbruk og rask lading

P7+ skal være en særs romslig og energieffektiv kombi med et forbruk på 1,16 kWt på mila.

Med 800 volt-arkitektur lader den også like kjapt som Xpeng-modellene G6 og G9.

Prøvekjøring av Xpeng G6 Performance:

Nå snakker vi …

Men det er ikke dette, eller designen for den saks skyld, som skaper den store interessen.

Smartere enn deg

Det er derimot dens «kunstige intelligens og avanserte mobilitetsløsninger for å hjelpe sjåfører til en tryggere, smartere, raskere, mer bærekraftig og morsommere kjøreopplevelse» – skal vi tro Xpeng selv.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Kinesiske Xpeng har forpliktet seg til Europa, og skal fortsatt investere massivt i forskning og utvikling for å utvide modellprogrammet sitt med smart teknologi.

KJENT INNREDNING: Kineserne har nærmest funnet en felles standard for interiør. P7+ er intet unntak i så måte.

Kjører snart selv i Europa og verden

Hjemme i Kina har de et fullscenario såkalt XNGP ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) som tilbyr ubegrenset dekning av byer, ruter og veiforhold.

Det gir visstnok sømløse autonome kjøreegenskaper der navigering er mulig.

VW og Xpeng utvider samarbeidet:

Xpeng lager elektronikken i VW-biler

For å gjøre denne avanserte teknologien tilgjengelig over hele Europa og globalt, har XPENG testet sin Highway NGP i Tyskland, angivelig med suksess.

Deretter følger den globale utviklingen av XNGP-funksjoner allerede neste år.

BRASK OG BRAM: Xpeng skal ta ledelsen på smart programvare i bilene. Volkswagen er en av de europeiske aktørene som har troen på at det kinesiske bilmerket blir ledende på dette området.

Det neste blir personlig smart cockpit, der kjøremoduser, dashboardtemaer og universell skjermspeiling tilpasser seg hver brukers preferanser, takket være KI.

Det skal gjøre kjøringen enklere og forbedre den smarte kjøreopplevelsen, samt sikre at bilen forstår brukerens behov under reisen.

Men i tillegg til infotainment, som flere andre også bruker KI på nå, skal P7+ integrere KI-teknologi på tvers av chassis, drivverk, kjøresystem, smart cockpit, sensorer og kameraer.

SER SOM EN HAUK: Xpengs eget system bruker ikke LiDAR, men et par kameraer og masse sensorer.

Det vil først og fremst gi en avansert ADAS-Standard og selvkjørende egenskaper som utvikler seg kontinuerlig.

I stedet for LiDAR har Xpeng utviklet AI Hawkeye Visual Solution. Systemet inneholder to 8M kameraer (et foran og et bak), i tillegg til millimeterbølgeradarer og ultralydsradarer, som skal erstatte LiDAR og HD-kart.

Bli medlem i dag!

Les også