Nå har vi over 9000 hurtigladere i Norge: Målet er nådd – før tida!
Da regjeringen laget sin ladestrategi i 2022, anslo man at elbil-landet Norge trengte 9000 hurtigladere i 2025. Nå er vi allerede der.
Vi skrev om det alt ved årsslutt i fjor. Med den enorme utbyggingen av hurtigladere vi har hatt de siste årene, så vi tidlig at vi kom til å nå 9000 hurtigladere i 2025 med god margin:
Og før 2025 i det hele tatt er begynt, har vi altså nådd det:
Nå har vi 9019 hurtigladere i Norge.
Tallene er hentet databasen NOBIL som Elbilforeningen administrerer på oppdrag fra Enova.
– Vi er veldig glade for at lademarkedet responderer så godt på det stadig økende antallet elbiler på våre veier. Norge viser hele verden at man fint kan løse ladeutfordringene, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Flere ladere = mindre ladekø
Den voldsomme utbyggingen de senere årene er godt nytt for elbilister. Det har nemlig aldri vært færre elbiler per hurtiglader enn nå.
–Dette er veldig gode nyheter for deg som elbilist. Det betyr nemlig mindre ladekø, sier Bu.
I Elbilisten 2024, Elbilforeningens årlige undersøkelse blant landets elbilister, sier 42 prosent at de opplever ladekø av og til eller ofte, det er 11 prosentpoeng færre enn året før.
Tesla er fortsatt størst – men mangler kortbetaling
Fordeler vi antall hurtigladere på ladeselskapene, er det Tesla som fortsatt er størst, etterfulgt av Recharge og Eviny.
– Tesla er fortsatt størst og tilbyr også de laveste hurtigladeprisene. Men vær obs på at prisene varierer, både mellom steder og avhengig av tid på døgnet. Det er dog veldig synd de ennå ikke har fått på plass kortbetaling, sier Bu.
Husk at om du ønsker å følge med på ladeprisene, har vi en fin oversikt over hva det koster å hurtiglade hos de ulike ladeselskapene. Denne blir oppdatert flere ganger i måneden.