Hopp til innhold

Nå har vi bikket 6000 hurtigladere i Norge: Endelig et (slags) klimamål Norge kommer til å nå

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

JIPPI: nå har vi bikket 6000 hurtigladere. Det er generalsekretæren i Elbilforeningen, Christina Bu, veldig glad for. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Nå har vi akkurat bikket 6000 hurtigladere i Norge. Det betyr at vi er godt i rute til å nå det fastsatte behovet om 9000 hurtigladere i 2025.

Jo da, vi vet at behovet om 9000 hurtigladere definert i regjeringens ladestrategi ikke er et klimamål i seg selv.

Men det er et viktig mål om vi skal gjøre det enkelt å være elbilist – og gjør vi det enkelt å være elbilist er vi nærmere klimamålet om 100 prosent nullutslipp i nybilsalget innen 2025.

Vi tester selvkjørende bil i London:

Hands off, baby!

Inkluderer både lynladere og hurtigladere

Og nå har vi altså akkurat bikket 6000 hurtigladere, ifølge Norges offisielle database for ladestasjoner, NOBIL.

Det betyr at vi har nesten tre år til på å bygge tre tusen ladere – og det bør vi klare om vi opprettholder utbyggingstakten som har vært de siste årene.

Som grafen under viser, har antallet hurtigladere økt drastisk:

I 2020 ble det bygget 926 hurtigladere, 843 i 2021, og i 2022 hele 1481.

Om snittakten de siste tre årene (1083 nye hurtigladere) holder seg, er vi med andre ord godt i rute til å nå behovet om 9000 hurtigladere i 2025.

Observante lesere ser nok også at det knapt bygges ut tradisjonelle hurtigladere (under 150 kW) lenger – nesten alt nytt som bygges er såkalte lynladere, altså over 150 kW.

Men for enkelhets skyld kaller vi dem begge hurtigladere her.

Norge fikk 1.500 nye hurtigladere i 2022:

Rekordrask utbygging av hurtigladere

OBS! Når vi teller hurtigladere teller vi antall hurtiglademuligheter. Det betyr altså om én hurtiglader har mulighet for effektdeling og kan lade to biler samtidig, teller vi dette som to hurtigladere.

– Har det noensinne vært bedre å være elbilist på langtur?

Elbilforeningen har rettet mye kritikk til ladebransjen for dårlige brukeropplevelser og fravær av enkle betalingsløsninger slik som kortbetaling.

Men når det gjelder utbyggingstakten, vanker det lovord fra generalsekretæren i Norsk elbilforening, Christina Bu:

– Det siste året spesielt har det vært bygget ut vanvittig mange hurtigladere, og det er spesielt imponerende når vi vet det tar lang tid å få tillatelser for utbygging fra kommuner og strøm- og nettselskaper.

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Den høye utbyggingstakten har gjort at antall elbiler per hurtiglader har falt fra 110 til 104 på bare noen få måneder. Dette kan gi utslag i mindre kø og dermed en bedre ladeopplevelse.

– Aldri før har vi hatt så mange hurtigladere i Norge – og nå kommer det kortbetaling også. Har det noensinne vært bedre å være elbilist på langtur i Norge enn nå, undres Bu.

Spent på om det blir ladekøer i påsken

Behovet om 9000 hurtigladere ble definert i regjeringens ladestrategi som kom på tampen av fjoråret. Videre spesifiseres det at man trenger en plass mellom ti og fjorten tusen hurtigladere innen 2030.

At spennet er så stort, skyldes rett og slett at man ikke helt sikkert vet hvor langt fremtidens elbiler vil gå eller hvor fort de vil lade.

Generalsekretæren i Elbilforeningen ønsker og håper at takten i utbyggingen av hurtigladere gir mindre kø og dermed bedre ladeopplevelse for elbilistene.

Og hun er spent på årets påsketrafikk.

BLIR DET SLIKE TILSTANDER I PÅSKEN? Ebilforeningens Christina Bu håper at påsketurister på langtur med elbil skal slippe å oppleve ladekø i år. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

– Håpet er at de som skal på langtur nå i påsken, skal slippe å oppleve ladekø, sier Bu.

Regjeringens ladestrategi har også pekt på at brukeropplevelsen bør bedres.

BLID: Fagsjef Erik Lorentzen mener det skjer mye bra i ladeverdenen om dagen.

– Strategien legger også opp til at man må kunne bruke bankkort med «tæpping» på hurtiglading, samt tydeligere prisinformasjon, sier Erik Lorentzen, fagsjef i Norsk elbilforening.

– Får vi det også, begynner dette virkelig å bli bra.

Regjeringens etterlengtede ladestrategi kom i dag:

Krav om kortbetaling på ladestasjoner kommer

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også