Hvorfor går salget så dårlig? Knuser myter om elvarebiler
Hittil i år er mindre enn én av tre solgte varebiler elektriske. Selges det så få fordi de ikke er gode nok? Vi tror det er helt andre grunner til det dårlige salget.
Nå går det skikkelig bra med salget av elektriske personbiler. Norge kan faktisk nå målet om kun utslippsfritt nybilsalg i 2025. Det vil i så fall skape overskrifter verden over.
Dessverre går salget av elektriske varebiler langt dårligere. Hittil i år er salget av elektriske varebiler på kun 28,7 prosent.
– Sammenlignet med i fjor er det faktisk en nedgang. Det ser ikke lyst ut for klimamålene for varebil, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Elvarebilene har hengt etter
I det elektriske varebilmarkedet har det vært færre modeller å velge mellom, enn i personbilmarkedet. En del elvarebiler har også hatt noen ulemper som kort rekkevidde, lav ladehastighet, lite nyttelast og mangel på hengerfeste og firehjulstrekk.
– Vi skjønner at en del bedrifter ikke har funnet en elektrisk varebil som passer deres behov, fram til nå. Elvarebilene har rett og slett ikke utviklet seg like raskt som de elektriske personbilene de siste årene, sier Bu.
Men nå er utvalget i ferd med å endre seg.
Godt utvalg = godt salg?
Da ID.Buzz Cargo ble lansert, ble den raskt en bestselger blant de elektriske varebilene. Den hadde mye av det som tidligere modeller manglet.
I videoen øverst i saken vises det fram gode modeller i de fleste etablerte varebilstørrelser- og formater.
Disse varebilene er med i videoen:
- Ford F-150 Lightning
- Opel Vivaro Electric
- Citroen ë-Berlingo
- Kia EV9
- Volkswagen ID. Buzz Cargo
- Maxus e-Deliver 7
- Mercedes-Benz eSprinter
Men hvorfor selges det da ikke flere elektriske varebiler?
– Noen få venter kanskje fortsatt på sin drømmemodell, men hovedgrunnen er at de fossile varebilene fortsatt er mye billigere. Det lønner seg ikke nødvendigvis å legge om til el, sier Bu.
Sammenligner man prisene for bilene i videoen med tilsvarende fossile varianter er de elektriske i gjennomsnitt over 130 000 kroner dyrere.
Her er riktignok spennet stort og varierer fra noen titusen til flere hundre tusen.
– Elvarebilene kommer på løpende bånd, men de er for dyre. Nå er det ikke elvarebilene som er problemet, det er politikken, sier Rune Nesheim, som til daglig tester alle typer elbiler i Elbilforeningen.
Ikke nok at de er billigere i drift
Selv om kjøpesummen er høyere, er elvarebilene som oftest billigere i drift. Enkelte utregninger viser at elvarebil kan være lønnsomt, dersom man ser på hele bilens levetid. I praksis er det ikke alltid like enkelt.
– Om en bedrift sparer 1000 kroner i måneden på å velge en elektrisk varebil, vil det ikke si at det lønner seg når de skal regne inn tid til lading, mer tid til ruteplanlegging, usikkerhet om ladepriser og utfordringer med ny og ukjent teknologi, sier Bu.
Flere av beregningene har i tillegg lagt til grunn gratis bomring og gratis parkering, slik det er i Oslo i dag. Den typen virkemidler er ikke til stede over hele landet.
– Vi forstår at ikke alle bedrifter får dette til å lønne seg. Det må være en tydelig fordel å velge elektrisk og det er det politikerne som må sørge for, sier Bu.
Går glipp av store utslippskutt
Utslippskuttene fra satsingen på elektriske varebiler går hånd i hånd med salgstallene. En fossil varebil har omtrent dobbelt så høye utslipp per kilometer som en fossil personbil.
Til tross for de høye utslippene er engangsavgiften på fossile varebiler mye lavere enn for personbiler. Det er Elbilforeningen kritisk til.
– Det er et miljøpolitisk paradoks. Nå kommer flere og flere gode elvarebiler. Det er på tide med en mer offensiv politikk for å gjøre de lønnsomme, sier Bu.
Nytt varebilmål?
Norges salgsmål for elektriske varebiler er todelt. Salget av de lette varebilene under 1760 kg, skal være 100 prosent elektriske fra 2025, mens salget av de tunge varebilene fra 1760 kg, skal være 100 prosent elektriske i 2030.
Det er ingen stor forskjell i teknologi mellom lette og tunge varebiler. Statens vegvesen og Miljødirektoratet gikk nylig ut og anbefalte at Norge burde ha et nytt varebilmål om 100 prosent elektrisk andel i 2027:
– Dette har Elbilforeningen også foreslått. Det er ingen grunn til å vente til 2030 med å elektrifisere hele varebilsalget, sier Bu.