Hopp til innhold

Test av Tesla Model Y med sju seter: Én stor ulempe du må vite om før du kjøper

LAVT UNDER TAKET: For en som måler 188 cm høy, blir takhøyden litt for lav. Hvis du skal sitte komfortabelt i de bakerste setene uten å få knekk i nakken, bør du helst ikke være høyere enn 170 cm. Se videoen for å få en nærmere titt. Alle foto og video: Jamieson Pothecary/elbil.no

Tesla lanserer nå Model Y med sju seter. Er det brukbar plass baki eller er det bare gimmick? Vi har testet.

Tesla Model Y er ikke bare Norges mest solgte elbil gjennom tidene, den er kanskje også landets mest allsidige.

Med et prisspenn fra 447.521 kroner for innstegsmodellen med bakhjulstrekk, til 513.663 kroner for Performance-utgaven, som er blant de raskeste familiebilene på veien, har Tesla vært en vedvarende hodepine for konkurrentene.

På papir er det vanskelig å slå en Model Y, uansett om det er pris, rekkevidde, plass eller ytelser.

60.000 eksemplarer av Tesla Model Y på norske veier:

Forbi Nissan Leaf som Norges mest solgte elbil

Nå kommer prikken over i-en for Model Y: Den kan nå bestilles som sjuseter, med en tredje seterad.

Har Model Y nettopp blitt en fullblods migrene for konkurrentene? Og er det virkelig nok plass til en tredje seterad, eller er det bare en gimmick? Elbil.no fikk prøve bilen på Oslo Motor Show i helgen.

SMALT: Uten hengsel mellom sittepute og seterygg er inngangen til tredje seterad unødvendig trangt.

Tungt og trangt

Setet foran skyves fram ved å dra i knappen ved nakkestøtten. Merkelig nok er setet uten hengsel mellom sitteputen og seteryggen. Dette gjør det tungvint å dra opp og skyve setet frem.

Å komme til den bakerste seteraden krever en smidig kropp, spesielt om du er over 170 centimeter høy. Er du i tillegg stiv i nakken, bør du helst unngå det.

PLASS TIL BEINA: Selv en voksen får plass til beina med føttene under setet foran. Det er manglende hodeplass som er problemet.

Her er det meget begrenset med plass til hodet, gitt utformingen av karosseriet til Tesla Model Y. Det er synd, for selv med første- og andre seterad stilt inn for en voksen, er det overraskende god plass til beina og skoene under setet foran.

FLATT: Når den bakerste seteraden er brettet ned, får du et helt flatt lastegulv.

Fortsatt praktisk

Men til tross for den tredje seteraden er Model Y fortsatt en praktisk bil. Med alle setene i bruk er det plass til 363 liter bagasje, inkludert plassen under gulvet, ifølge Tesla. Du får også 117 liter bagasjeplass under panseret foran, eller i frunken som rommet også kalles.

Når det bakerste setet ikke er i bruk, er det fortsatt plass til imponerende 753 liter bagasje.

Med andre ord: Model Y med sju seter er fortsatt en svært praktisk familiebil.

FORTSATT PRAKTISK: Selv med den bakerste seteraden i bruk er det 363 liter bagasjeplass bak. I tillegg finner du 117 liter ekstra lagringsplass foran i frunken.

Ikke Norges billigste

Tillegget for sjuseter er 23.500 kroner og er foreløpig kun tilgjengelig for Long Range-utgaven.

Det betyr at den rimeligste sjuseter-versjonen av Model Y starter på 507.514 kroner, ifølge våre beregninger. Til sammenligning begynner prisen for Peugeot e5008 på 479.900 kroner.

Test av Peugeot e-5008 med sju seter:

Er det plass her, da?

Model Y med sjuseter kan bestilles allerede nå, og de første bilene vil bli levert til kundene vinteren 2024.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Bli medlem i dag!

Les også