Test av Tesla Model Y med sju seter: Én stor ulempe du må vite om før du kjøper
Tesla lanserer nå Model Y med sju seter. Er det brukbar plass baki eller er det bare gimmick? Vi har testet.
Tesla Model Y er ikke bare Norges mest solgte elbil gjennom tidene, den er kanskje også landets mest allsidige.
Med et prisspenn fra 447.521 kroner for innstegsmodellen med bakhjulstrekk, til 513.663 kroner for Performance-utgaven, som er blant de raskeste familiebilene på veien, har Tesla vært en vedvarende hodepine for konkurrentene.
På papir er det vanskelig å slå en Model Y, uansett om det er pris, rekkevidde, plass eller ytelser.
Nå kommer prikken over i-en for Model Y: Den kan nå bestilles som sjuseter, med en tredje seterad.
Har Model Y nettopp blitt en fullblods migrene for konkurrentene? Og er det virkelig nok plass til en tredje seterad, eller er det bare en gimmick? Elbil.no fikk prøve bilen på Oslo Motor Show i helgen.
Tungt og trangt
Setet foran skyves fram ved å dra i knappen ved nakkestøtten. Merkelig nok er setet uten hengsel mellom sitteputen og seteryggen. Dette gjør det tungvint å dra opp og skyve setet frem.
Å komme til den bakerste seteraden krever en smidig kropp, spesielt om du er over 170 centimeter høy. Er du i tillegg stiv i nakken, bør du helst unngå det.
Her er det meget begrenset med plass til hodet, gitt utformingen av karosseriet til Tesla Model Y. Det er synd, for selv med første- og andre seterad stilt inn for en voksen, er det overraskende god plass til beina og skoene under setet foran.
Fortsatt praktisk
Men til tross for den tredje seteraden er Model Y fortsatt en praktisk bil. Med alle setene i bruk er det plass til 363 liter bagasje, inkludert plassen under gulvet, ifølge Tesla. Du får også 117 liter bagasjeplass under panseret foran, eller i frunken som rommet også kalles.
Når det bakerste setet ikke er i bruk, er det fortsatt plass til imponerende 753 liter bagasje.
Med andre ord: Model Y med sju seter er fortsatt en svært praktisk familiebil.
Ikke Norges billigste
Tillegget for sjuseter er 23.500 kroner og er foreløpig kun tilgjengelig for Long Range-utgaven.
Det betyr at den rimeligste sjuseter-versjonen av Model Y starter på 507.514 kroner, ifølge våre beregninger. Til sammenligning begynner prisen for Peugeot e5008 på 479.900 kroner.
Model Y med sjuseter kan bestilles allerede nå, og de første bilene vil bli levert til kundene vinteren 2024.