Norgeslansering av Audi A6 Avant e-tron: Audis første elektriske stasjonsvogn endelig i Norge – sjekk prisen!
Den splitter nye Audi A6 e-tron er endelig på norsk jord, og prisene er klare. Men kan denne elegante elbilen gi stasjonsvognen en velfortjent renessanse?
Det er 50 år siden Harald A. Møller ble Audis importør i Norge, og to og et halvt år siden konseptversjonen ble avduket. Nå er Audis første helelektriske stasjonsvogn endelig på plass.
Stasjonsvogn-segmentet har i årevis vært ansett som utdøende, totalt overskygget av SUV-ens popularitet.
Likevel er det noe tidløst med en stor tysk stasjonsvogn som vekker nostalgiske minner. Det er derfor neppe tilfeldig at Møller har valgt å stille ut en Audi 100 Avant fra 1978 i anledning lanseringen.
Og når nykommeren er utstyrt med Audis Quattro firehjulstrekksystem, da er det nok flere nakkehår som reiser seg hos norske bilentusiaster.
Konkurransedyktig pris
Den nye A6 er tilgjengelig i to karosseriversjoner: Sportback med skrånende bakluke og Avant i mer tradisjonell stasjonsvognform.
A6 leveres med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift i fire ulike varianter:
- A6: Basismodellen koster fra 669.900 kroner, med bakhjulsdrift, 286 hk (326 med boost), og en WLTP-rekkevidde på 622 km (Sportback) og 592 km (Avant).
- A6 Performance: Pris fra 778.000 kroner, med bakhjulsdrift, 367 hk (380 med boost), og en WLTP-rekkevidde på 751 km (Sportback) og 713 km (Avant).
- A6 Quattro: Startpris på 759.000 kroner, med firehjulsdrift, 428 hk (462 med boost), og en WLTP-rekkevidde på 711 km for Sportback og 679 km for Avant.
- S6: Toppmodellen har en pris fra 939.900 kroner, med firehjulsdrift, 503 hk (551 med boost), og en WLTP-rekkevidde på 651 km (Sportback) og 635 km (Avant).
Det er Quattro-utgaven som ser ut til å vekke størst interesse. Ifølge tradisjonen er det sterk rivalisering med BMW, og Audi-sjef Harald Edvardsen-Eibak påpeker at startprisen for Quattro er svært konkurransedyktig i dette segmentet.
Til sammenligning starter BMW i5 Drive 40 Touring på rundt 10.000 kroner mer, med et mindre batteri – 83,9 kWt mot Audis 100 kWt.
Kjappere lading.
Audi A6 e-tron er bygget på PPE-plattformen (Premium Platform Electric), utviklet i samarbeid med Porsche. Denne plattformen støtter avanserte teknologier, inkludert 800-volts arkitektur som gir raskere lading og forbedret ytelse.
Kun innstegsmodellen med bakhjulstrekk leveres med et 83 kWt brutto (75,8 kWt netto) batteri, mens de øvrige modellene har en 100 kWt brutto (94,9 kWt netto) batteripakke.
Ladeeffekten er på opptil 270 kW, noe som ifølge Audi betyr at man kan hurtiglade opptil 310 kilometer rekkevidde på bare 10 minutter, og lade fra 10 til 80 prosent på 21 minutter. Forvarming av batteriet før lading aktiveres automatisk via navigasjonssystemet.
Her kan du se hvordan det gikk da vi testet den samme batteripakken med Audi SQ6 e-tron.
Grei bagasjeplass
Med 502 liter bagasjerom (1422 liter med nedslåtte bakseter) er ikke A6 klasseledende. Den blir slått både av søskenmodellen Q6, som har 526/1529 liter, og av konkurrenten BMW i5 Touring, som tilbyr 570/1700 liter.
Et plaster på såret er imidlertid at A6 kan trekke inntil 2100 kilo i alle varianter, mens i5 er begrenset til 1500 kilo med bakhjulsdrift og 2000 kilo med firehjulsdrift (xDrive).
I tillegg byr A6 på 27 liter ekstra lagringsplass under panseret foran – også kjent som «frunken.» En morsom detalj er at du kan sveipe over Audi-logoen for å åpne den.
Baksetene er delt 40/20/40 med skiluke, slik vi kjenner det fra Audi. Det er også litt ekstra lagringsplass under gulvet bak.
Lekker interiør
Audis interiørdesign er en raffinert blanding av eleganse, teknologi og førerfokus – og A6 e-tron er intet unntak.
Høydepunktet er definitivt det sømløse, buede infotainmentsystemet som omkranser førerdisplayet på 11,9 tommer og hovedskjermen på 14,5 tommer. I tillegg kan man få et passasjerdisplay på 10,9 tommer, som gir en ekstra dimensjon til opplevelsen.
Vi la også merke til Audis nye smartpanel i førerdøren, spekket med haptiske knapper – noe vi tidligere ikke har vært særlig begeistret for. Den endelig dommen får vente til vi får A6 e-tron på test.
Baksetene byr på rikelig plass, og selv om A6 er lavere enn sin SUV-slektning Q6, er inn- og utstigningen komfortabel, både foran og bak – uten risiko for korsryggplager.
Konklusjon
Etter vårt korte møte med A6 e-tron sitter vi igjen med et klart inntrykk av en premium bil som viderefører Audis DNA.
Designmessig føles bilen imidlertid mer som en evolusjon av den fossile A6 enn som en helt ny modell. Dette er ikke nødvendigvis negativt; Audi velger en forsiktig tilnærming der de bygger videre på det som allerede fungerer godt, i stedet for å oppfinne hjulet på nytt.
En metode som har fungert i snart 50 år for Audi, og med A6 e-tron er det ingen grunn til å tro at dette ikke skal fortsette å fungere.
De første leveransene er planlagt til februar-mars 2025, og vi ser frem til å teste A6 e-tron snart. Følg med på elbil.no for oppdateringer og våre inntrykk!