Test av Ford Explorer AWD: Trenger du firehjulsdrift?
Explorer med firehjulsdrift koster 30.000 mer og går fire mil kortere enn den bakhjulsdrevne utgaven, men vi tipper det er denne nordmenn vil velge. Bør de det?
For kort tid siden kjørte vi bakhjulsdrevne Ford Explorer, og vi likte godt det vi fikk servert. Les testen i lenka lenger ned i saken.
Nå har vi hentet ut det som blir den antatte bestselgeren. Explorer med firehjulsdrift.
Hvilken bil er dette?
I bunn og grunn er den en Volkswagen. Explorer og nylig testede Capri deler den velbrukte MEB-plattformen. Explorer er selvsagt en SUV. Det må det være om man skal selge bil i dag.
Oppsummert:
Pluss
- Gøyal bak rattet
- Stor nok
- God bakkeklaring
Minus
- Blir fort dyr
- Føles enkel
- Lav hengervekt
Bilens nærmeste konkurrent blir Skoda Elroq. Den får omtrent nøyaktig de samme utvendige målene som Explorer (4,47×1,87×1,63 meter). Les og se video av prøvekjøring av Elroq i lenka under.
I forhold til den bakhjulsdrevne varianten med samme batteri, vil firehjulstrekkeren bli 30.000 kroner dyrere, få 40 kilometer kortere rekkevidde og noe større svingdiameter.
Men til gjengjeld blir den 56 hester sprekere og kan gå 0-100 1,1 sekund raskere.
Innvendig: Mye Volkswagen
Opphavet til plattformen merkes umiddelbart: Nøkkelen, det meste av betjening og dessverre haptisk betjening av vindusheiservalg, rattknapper og volum.
Du ønskes velkommen med en Ford-logo, men når velkomsten er over, er det akkurat som hos Volkswagen. Bortsett fra integreringen i dashbordet, som ser litt amatørmessig ut med noen plastbiter i blank sort finish som innramming.
Ford er ikke så flinke til å velge trivelige materialer. Plastfaktoren er høy.
Multimediaskjermen er Fords egne stående skjerm, men det kule volumhjulet har fått vike for en plastskinne på midtkonsollen.
Men de har et partytriks. Skjermen står på glideskinner og kan reises nærmest loddrett. Da kommer det til syne et ganske stort rom med to USB-C-uttak. Det er låst når bilen lukkes.
Seter: Gode, med bra plass baki
Setene er også signert VW-gruppen, og 12-veis elektrisk førerstol med varme, massasje og minne er standard.
Du kan kjøpe 18-veis elektriske justerbare stoler på begge sider for 15.000 ekstra.
Jeg, på 1,89 meter, sitter helt ok i baksetet bak meg selv. En annen utforming i bakdelen på stolene foran og utformingen på midtkonsoll, ville gjort det enda bedre. Ellers er det lite luksus å spore i baksetet.
Bagasjerom: Stort nok
Bagasjerommet er på 470 liter. Det er større enn på Mustang, som bare kan skilte med 402. Den hadde imidlertid en liten frunk, altså et lite rom foran under panseret. Det har ikke Explorer. Trenger du større, har Ford nå Capri med hele 572 liter under hattehylla.
Med gulvplata ute har du ikke lenger flatt gulv når du legger ned setene, og man får en høy lasteterskel, men til gjengjeld et svært og lettlastet rom. Helt bakerst er det et bittelite rom der du til nød får plass til ladekabel og varseltrekant.
Kjøreegenskaper: En spreking
Det tok uvanlig lang tid fra vi først ble presentert bilen til vi faktisk fikk den på veien, og jeg tror det har vært en fordel. For nå får du også den nyeste hekkmotoren.
Det vil si til sammen 340 hester og saftige 679 Nm i dreiemoment. Explorer har et understell som er veldig komfortabelt over ujevnheter og som svelger fartsdumper bedre enn luksusbilene, nesten litt for mykt når du planter alle kreftene i asfalten.
Kjøreglad
Da må du faktisk motstyre litt og du kjenner bilen vri seg. Da sitter man igjen med en morsom bil, med følelsen av litt for mye power og litt gammeldags kjøreglede.
Den er kledelig baktung og tenderer til rampete oppførsel dersom du provoserer den, men er snill som et lam ellers.
Vi snakket med chassis-sjefen under Capri-lanseringen og han kunne fortelle at de har gjort mye med kjørefølelsen. Han forklarte gladelig at de har egne stabilisatorstag, fjærer og dempere, samtidig som programmeringen for motorer, styring og ESP er deres egen.
Og det kjenner vi godt, for dette er noe helt annet enn å kjøre VW og Skoda.
Svingdiameteren har økt fra 9,7 til 10,8 meter, og når man har kjørt bakhjulstrekkeren savner man det.
Støynivået kunne vært lavere. Våre ikke helt pålitelige støymålinger viser 65 db i 80 km/t og 66,9 dB i 100 km/t på fin asfalt.
Rekkevidde: Mister noe
Vi kjører modellen som går lengst. Den har en WLTP-rekkevidde på 532 kilometer og et oppgitt forbruk på 1.71 kWt på mila.
Vi kjører vår testrunde med et forbruk på 1,65 kWt per mil. En betraktelig økning fra bakhjulstrekkeren som vi målte til 1,35 under samme forhold, tørre veier og sommertemperatur. Fremdeles lavere enn oppgitt. Husk da at vi ikke regner med ladetap, slik man gjør på WLTP-måling.
På motorveitesten i konstant 100 km/t øker forbruket til 1,88 kWt på mila.
Lading: Potensielt helt ok
Med firehjulstrekk får du en ladehastighet på 185 kW. Hvert fall i teorien. Ford viser deg forventet ladehastighet i lademenyen.
Der kan du også sette på manuell forvarming. Det hjelper. Men selv med ferdig forvarmet batteri, så vi aldri høyere enn 147 kW hastighet.
Vi brukte 29 minutter fra 10-80 prosent og 38 minutter på hele ladeøkta fra 3-90 prosent.
Konklusjon
Når vi er ferdige med å vri oss i smerte over misbruket av gode merkevarer og mangelen av edlere og mykere materialer innvendig, gledes vi desto mer av de ærlige og gode egenskapene.
Explorer er kompakt, men er trivelig og lettvint bak rattet, og har plass nok i baksetet og bagasjerommet.
Men konkurrentene er mange. 500.000 kroner for en kompakt SUV kan bli i meste laget, og det er før lakk og utstyr.
Vil du ha Head-Up-display, 360-graders kamera og filholder må du legge på 22.500 kroner. Varmepumpe som sikrer rekkevidde på vinterstid koster 13.000 kroner, og halvautomatisk hengerfeste som trekker 1.200 kilo koster 12.500 kroner.
Velger du 18-veis elektriske stoler til begge foran, ryker du på enda 15.000 kroner. Med fet lakk og de største 21-tommerne, havner du på 557.718 kroner.
For en gangs skyld, tror vi faktisk du blir fornøyd med rimeligste variant og de minste hjula. Prøv den først, før du lar deg friste av alt utstyret.
Men selv da møter Explorer hard konkurranse. Den 17 cm lengre Skoda Enyaq er en av dem. Den fås nå fra 500.000 kroner med firehjulsdrift. En topputsyrt L&K koster 586.300 kroner.
En ribbet Audi Q4 e-tron får du også med quattro firehjulsdrift fra 500.000 kroner. Volkswagen ID.4 blir din fra 479.920 med firehjulsdrift,
Den langt større Tesla Model Y med bakhjulstrekk og 445 kilometer rekkevidde, koster heller ikke mer enn 484.999 kroner.
Det er med andre ord mange større alternativer å velge mellom til samme og lavere pris. Da kan det bli tungt for Ford å selge den firehjulsdrevne versjonen av Explorer.