Slik registrerer du den svarte ladebrikken fra Norsk elbilforening
Den svarte ladebrikken kan fortsatt brukes hos de fleste ladeselskapene i Norge, men du må registrere den hos hver enkelt selv. Fra 18. sluttet vi å selge nye brikker.
Dette bør du vite
- Ditt ladebrikkenummer står på baksiden av ladebrikken (8 tegn).
- Husk at bruk av Elbilforeningens ladebrikker forutsetter gyldig medlemskap.
- Vi anbefaler å ta i bruk Ladeklubbens blå brikke. Alle medlemmer i Elbilforeningen får den i posten. Den er forhåndsregistrert hos ladeselskapene vi samarbeider med.
Velg dine ladeoperatører
Finn ladeoperatørene du ønsker å registrere deg hos og detaljert oppskrift på hvordan du kobler til Elbilforeningens svarte ladebrikke.
- Last ned appen Mer Connect Norway
- Velg Profil
- Velg registrer RFID tag
- Legg inn nummer og beskrivelse
- Registrer betalingsmåte
Hos mer kan du også registrere deg via nettsiden deres. Registrer deg hos Mer her.
- Last ned appen «Bilkraft»
- Registrer deg som kunde
- Bekreft telefonnummer og logg inn
- Registrer bankkort
- Legg til ladebrikke
- Last ned appen «Fortum Charge & Drive Norge»
- Velg «Bli kunde» og registrer deg
- Bekreft din e-postadresse og logg inn
- Velg «Profil», «Ladebrikker» og «Registrer ladebrikke»
- Registrer ditt ladebrikkenummer og velg betalingsmåte
- For bruk i utlandet må du velge bankkort
NB! Fortum opplever for tiden tekniske problemer ved registrering av noen ladebrikker i app. Ta kontakt med kundeservice hos Fortum på tlf 22555424, så får du hjelp til manuell registrering av ladebrikke.
Fortum og Kople bruker samme kundesystem så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge.
- Last ned appen «Circle K Charge»
- Velg «Profil», «Start lading» og «Registrer deg»
- Registrer deg som kunde og legg inn bankkort
- Bekreft din e-postadresse og logg inn
- Velg «Profil», «Ladebrikker» og «Registrer en ladebrikke»
- Registrer ditt ladebrikkenummer
NB! E.ON og Circle K bruker samme kundesystem (Virta) så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge. Du kan bytte ditt ladebrikkenummer mellom dem etter behov. Uansett skal lading fungere hos begge, men du får ikke nødvendigvis samme pris.
Du får tilgang til Ionity sine ladere ved å registrere ladebrikken hos Circle K eller E.ON (se egen beskrivelse).
- Last ned appen «Kople»
- Velg «Bli kunde» og registrer deg som kunde
- Bekreft din e-postadresse og logg inn
- Velg «Profil», «Ladebrikker» og «Registrer ladebrikke»
- Registrer ditt ladebrikkenummer og velg betalingsmåte
NB! Kople og Fortum bruker samme kundesystem så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge. Om du allerede har registrert ladebrikken hos Fortum kan du fortsatt lade på Koples stasjoner, og da vil du finne prisene i Fortum Charge & Drive-appen.
- Registrer deg som kunde på Lade i Norge sine nettsider
- Stå ved siden av en ladestasjon som er en del av Lade i Norge-nettverket.
- Logg inn på nettsiden eller i appen «CloudCharge» og velg «Legg til RFID»
- Hold kortet opp mot RFID-leseren på stasjonen, og vent på grønt signal på nettsiden.
- Den svarte ladebrikken kan ikke lenger brukes på Oslo kommunes ladestasjoner.
- Du må du laste ned kommunes egen app «Bil i Oslo» for å bruke kommunale ladestasjoner i hovedstaden.
Les mer om lading og parkering i Oslo på kommunens egne nettsider
- Du får tilgang til Bergen kommune sine ladestasjoner via appen «Bilkraft» til BKK og Lyse (Se egen beskrivelse).
- Parkering med miljørabatt for elbil på automat, appen «Parkering i Bergen» eller andre parkeringsapper.
- Du får tilgang til Trondheim kommune sine ladestasjoner ved å registrere ladebrikken hos E.ON (se egen beskrivelse).
- Parkering for elbil på automat, appen «Smartpark» eller andre parkeringsapper.
- Du får tilgang til Stavanger kommune sine ladestasjoner via Lade i Norge.
- Parkering med miljørabatt for elbil på automat, appen «Stavanger parkering» eller andre parkeringsapper.
- Bee ble Mer Sverige fra 1. juni 2021.
- Du får tilgang til Mer sine ladestasjoner i Sverige gjennom samme løsninger som Mer i Norge.
(Norge, Sverige og Danmark)
- Registrer deg som kunde
- Legg inn betalingskort og bekreft med BankID
- Du mottar e-post fra E.ON Drive for å bekrefte
- Logg inn på kundeportalen
- Velg kontoinformasjon og administrer ladebrikker
- Legg inn ditt ladebrikkenummer som står på baksiden av ladebrikken og legg til
NB! E.ON og Circle K bruker samme kundesystem (Virta) så du kan ikke ha samme ladebrikkenummer registrert hos begge. Du kan bytte ditt ladebrikkenummer mellom dem etter behov. Uansett skal lading fungere hos begge, men du får ikke nødvendigvis samme pris.
Leter du etter Incharge/Vattenfall?
Av tekniske årsaker har Incharge/Vatenfall måttet stanse bruk av den svarte ladebrikken.
Elbilforeningen jobber for å finne en ny ladeløsning i samarbeid med disse selskapene. I mellomtiden kan du benytte ladeselskapenes egne apper – InCharge og Ishavsveien – for å lade hos disse selskapene.
Enkel lading med Ladeklubben!
Lad hos flere ladeselskaper med den ferdigregistrerte blå ladebrikken. Bruk 75.000 hurtigladere i Norge og Europa. Enkel betaling og ett kundeforhold.
Elbilforeningens ladekart og ruteplanlegger
Du kan laste ned ElbilAppen for enklere tilgang på din mobil. Er du medlem, får du digitalt medlemskort og andre medlemsfunksjoner.
Trykk her for å få kartet i fullskjerm
Spørsmål og svar
Vi opplever svært sjelden at det er noe galt med selve ladebrikken. I de fleste tilfeller er det ladepunktet som sliter med å kommunisere med brikken eller brukerfeil. Prøv gjerne brikken på flere steder og sørg for at du følger instruksjonene på ladepunktet.
NB! Den svarte ladebrikken vil ikke fungere på hurtigladere om den ikke er registrert hos det enkelte ladeselskap. Les mer om hvordan du aktiverer ladebrikken. Har du byttet bankkort etter at du registrerte ladebrikken, må dette også endres hos hvert enkelt ladeselskap
Om dette ikke løser problemet ta kontakt med vår medlemsservice eller kontakt de som drifter ladepunktet.
For å registrere ladebrikken opp mot hurtiglading, må brikken registreres hos den enkelte operatør. Her finner du brukerveiledning for hvordan du får registrert din ladebrikke.
Vi slutter å selge nye svarte ladebrikker fra 18. mars 2024. Ta i bruk den blå ladebrikken – les mer om hvordan du gjør det her.
Finner du ikke ladebrikken din, kontakt medlemsservice:
E-post på medlem@elbil.no
Ring oss på 90 70 45 45
Du kan melde ladebrikken tapt på Min side. Ønsker du ny ladebrikke, ta kontakt med medlemsservice på epost medlem@elbil.no. Husk også å melde ladebrikken tapt hos de ladeselskapene hvor du har registrert den.
Ta kontakt med oss på medlem@elbil.no eller på Tlf: 90 70 45 45