Hopp til innhold

Trippeltest – Ford Explorer, Peugeot E-3008 og Renault Scenic E-Tech: Alle går langt og unngår avgifter – én er best

TRIPPELTEST: Ford Explorer, Peugeot E-3008 og Renault Scenic E-Tech møter hverandre og våre biltestere i videoen over og artikkelen under. Foto/video: Rune M. Nesheim / elbil.no

Alle tre er rundt 4,5 meter lange, trekker på to hjul og går potensielt langt. Sjekk ut vår test av tre fornuftige familiebiler under momsgrensa.

Euforien har for lengst sluppet taket. Både moms og høye renter har fått nordmenn til å skifte fokus fra dyre luksus-elbiler til mer nøkterne alternativer.

Men selv de moderate alternativene er både kvikke, komfortable og romslige. Vi ser på tre gode nykommere i familebilklassen:

Her er vår trippeltest med Ford Explorer, Peugeot E-3008 og Renault Scenic E-Tech.

Vi ser nærmere på:

Ford Explorer – oppsummert

Pluss

  • Svingradiusen
  • Rekkevidden
  • Stor nok

Minus

  • Blir fort dyr
  • Føles enkel
  • Lav hengervekt

Ford Explorer matcher dagens Mustang på både rekkevidde og komfort, og har et langt større bagasjerom.

SMILEY: Ford får hjelp av VW på sitt andre elektriske forsøk i familiebilklassen. Mange vil like Explorer.

Bilen låner MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, som til nå er brukt til de aller fleste elbilene fra Cupra, Skoda og Volkswagen. Audi Q4 e-tron er også laget på denne.

Interiør og seter: Mye VW

Volkswagen-koblingen ser man raskt inne i bilen. Elektrisk justerbar førerstol med enkel korsryggmassasje er standard og kommer fra VW. Ergonomien er det ingenting å si på, og rattet er selvfølgelig også justerbart fire veier.

Alle tre biler i testen har denne muligheten.

PRAKTISK: Du kan ta vekk koppholderen og en skuff under armlenet så får du et gigarom. Skjermen kan skyves stående, og det åpenbarer seg et rom som kan låses.

Betaler du ekstra får passasjeren det samme setet. Betjening og instrumentskjerm er hentet fra Volkswagen. Den stående skjermen har Ford-design, men bak ligger Volkswagen-oppsett.

GODE: Setene ser kanskje litt kjipe ut, men byr på helt grei sittekomfort. Alle modeller har elektrisk justerbar førerstol.

En fiffig løsning er det hemmelige rommet bak skjermen. Ford fikser ikke helt materialvalg, så premiumfølelsen uteblir i Explorer.

Baksetet: Trangt for de største

Det er enda mindre jåleri å finne i baksetet.

Enkelt og greit og litt trangt for de største av oss, men for en småbarnsfamilie vil den funke veldig bra. God plass til barneseter er det også.

OK PLASS: Bilene i denne testen har mellom 2,7 og 2,8 meter akselavstand. Det gir helt ok plass i baksetet.

Bagasjerom: Minst

470 liter holder for de fleste, men samtidig har Explorer høy lasteterskel. I det daglige kan du beholde det ekstra gulvet, som gir flatt gulv når du legger ned seteryggene. De er delt 40/60, og har en skiluke.

DOBBELT GULV: Ford gir deg alt du trenger, både skiluke og romslig bagasjerom.

Ford er den eneste av de tre bilene som byr på halvautomatisk krok, akkurat som hos Volkswagen.

Dessverre er tilhengervekten bare 1.000 kilo på denne bakhjulsdrevne utgaven, 1.200 dersom du velger firehjulsdrift, som også er likt som Volkswagen-opphavet.

På taket laster du 75 kilo.

Kjøreegenskaper: Morsom

MEB-plattformen gir et visst rom for forskjellig kjørefølelse. Audi Q4 e-tron kjører for eksempel ganske annerledes enn en helt likt motorisert ID.4.

KVIKKAS: Bakhjulstrekkeren har 1,1 meter kortere svingradius enn den firehjulsdrevne.

Ford har klart å gjøre Explorer både småmorsom og behagelig. Det betyr at du nesten kan kjøre over fartshumper i valgfri hastighet.

Den spreke motoren (286 hk) med saftig dreiemoment (545 Nm) i den lett baktunge bilen, gir en deilig vektforskyvning i form av litt senket hekk med pådrag i sving, men er allikevel ikke myk.

Og med en svingdiameter på 9,7 meter, føles den smidig. Tallene for Peugeot er 10,6 og 11,1 for Renault.

Rekkevidde: Gjerrig

Den bakhjulsdrevne Explorer-utgaven har en WLTP-rekkevidde på 602 kilometer og et oppgitt forbruk på 1,39 kWt på mila.

Vi kjører vår testrunde med et forbruk på 1,35. Da er det tørre veier og sommertemperatur.

Det er innafor, og betyr at Explorer kunne kjørt runden vår nesten fire ganger denne dagen.

Med varmepumpe blir ikke forskjellene altfor store på vinterstid heller, men den må du betale 14.000 kroner ekstra for.

Hurtiglading: Best i testen

Siden bilen ble forsinket, hadde vi forventet at den også fikk den raskeste ladehastigheten på 175 kW. Dette tilbyr Volkswagen-gruppen på sine tilsvarende modeller fra 2024.

Men Explorer må nøye seg med 135.

Og det har testbilen ingen problem med å ta imot. Den holder over 100 kW til den har passert 70 prosent og det tar bare 29 minutter å lade fra 10-80 prosent.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Peugeot E-3008 – oppsummert

Pluss

  • Interiøret
  • Stort bagasjerom
  • Bakkeklaringen

Minus

  • Manuelt hengerfeste
  • I tyngste laget
  • Noe høyt strømforbruk

Peugeot E-3008 er den første bilen på Stellantis’ nye STLA Medium-plattform og den viser veien for en haug andre nye bilmerker.

E-3008 er den desidert tyngste bilen i testen.

SPORTY: Moderne skarpe linjer, stor hjul og coupeformet bakluke.

Foreløpig fås den bare med batteripakke på 73 kWt netto til kjøring (av 78-79 brutto), den minste batteripakka i testen.

Etter hvert får du også en tohjulstrekker med hele 97 kWt som skal gi over 700 kilometer rekkevidde.

Interiør og seter: Wow-faktor

Peugeot kan interiør og her har de overgått seg selv. Store mengder stoff og mykt skinn i djerve linjer.

Fører og passasjer sitter nærmest i hver sin kokong. Kanskje ikke det mest plasseffektive, men definitivt kult.

LUKSUS: Du føler at du får valuta for pengene bak rattet her.

Peugeot har virkelig tatt seg sammen på skjermdesign, og den buede skjermen og de programmerbare knappene ser nesten litt eksklusive ut.

Det kule preget fortsetter med et lavt lite ratt og høyt plassert instrumentering. Dermed slipper man ifølge Peugeot head-up-display, noe for øvrig Explorer har.

Ved første øyekast kan det se ut som den lange skjermen er plassert vel høyt i synsfeltet, men dette viste seg å være en tilvenningssak.

SKINN: For noen ekstra tusenlapper får du elektrisk justerbare stoler og nappaskinn.

Vi kjører GT-utgaven i denne testen.

Som standard har denne ganske enkle sportstoler. Testbilen har skinninteriør i sort nappa med 10-veis elektriske forseter med massasje, kjøling, justerbar sidestøtte og uttrekkbar pute.

Her bør du, som oss, finne deg godt til rette.

Baksetet: Trangest i testen

Til tross for at testbilene har omtrent samme akselavstand, har Peugeoten det trangeste baksetet.

Men vår testperson på 1,75 meter sitter godt både foran og bak.

IKKE FOR DE LENGSTE: Med fire langvokste karer i denne bilen, blir det kompromisser med tanke på plass.

Med skinnpakka får du også varme i baksetet. Det er når barnesetene skal inn at man ser begrensingene.

Hellingen på C-stolpen er også litt mer uheldig når man skal ha barn inn i et bakovervendt sete.

Bagasjerom: Størst i testen

E-3008 har mest coupéform av alle i testen. Det gjør at den blir litt mindre enn Renault når du laster til taket med alle setene nede.

Men hekken er høy og den er størst under hattehylla med alle setene oppe.

STØRST: Her ser du bagasjerommet med ekstra gulv. Legger man det ned, blir det stort.

Dobbelt gulv gir lav lasteterskel og flatt gulv når du legger ned seteryggene.

Her får du skikkelig 40/20/40-deling av bakseteryggene. Når du tar ut gulvet får du et dypt rom på solide 588 liter.

Tilhengerfestet er typegodkjent for 1.250 kilo, men siden det er avtagbart må du montere det selv.

Taklasten er på 80 kilo.

Kjøreegenskaper: Mer sporty enn forventet

Vi er blitt vant til at Peugeot har et mykt og komfortabelt hjuloppheng, men vi har sett en oppstrammingstrend med E-308 og nå E-3008.

Det overrasker litt, siden E-3008 har hele 19,8 cm bakkeklaring og rikelig med fjæringsvei til å lage en skikkelig komfort-traver. Kombinert med det lille rattet, får man allikevel gokart-følelsen.

FREKK HEKK: Den eneste av bilene i testen med offroad-egenskaper. Her har du 19 cm bakkeklaring.

Man hadde selvfølgelig hatt muligheten til å gi den forhjulsdrevne bilen drift på bakhjulene, men den felles arven med en hybrid plattform medfører at E-3008 er en forhjulstrekker.

Den er på langt nær like kvikk som Forden, men 210 hk og 345 Nm rekker til 0-100 km/t på 8,8 sekunder, mot 6,4 for Explorer.

Våre bønner angående en enklere måte for regenerering er hørt. Den bittelille B-knappen er heldigvis erstattet av brukervennlige hendler bak rattet – i tre trinn opp og ned.

Men noen auto-funksjon er ikke å finne her.

Rekkevidde: Litt tørst på strøm

E-3008 har en WLTP-rekkevidde på 527 kilometer og et oppgitt forbruk på 1,67 kWt på mila.

En forsering av 600 km-grensa, som ellers ser ut til å være den nye standarden blant nye elbiler for tiden – og som de to andre bilene i denne testen matcher – kommer først når Peugeot lanserer den største batteripakken.

Vi kjører vår testrunde med et forbruk på 1,51 kWt/mil. Da er det tørre veier og temperaturer typisk for september.

Hurtiglading: Bruker lengst tid

Peugeot er ikke grensesprengende med sin nye plattform når det gjelder hurtiglading. 160 kW er oppgitt makseffekt.

Vi oppnår aldri mer enn 142 av dem i vår test.

Ladeøkten fra 10-80 prosent tar 41 minutter. Det er klart svakest av de tre i testen, til tross for at E-3008 har den minste batteripakken av de tre.

Hovedgrunnen er en effektkurve som trapper overraskende raskt ned; allerede mellom 50 og 60 prosent faller effekten til 65 kW.

Det er skuffende, og skjer til tross for at batteritemperaturen var helt grei (24 grader) da ladetesten startet.

Renault Scenic E-Tech – oppsummert

Pluss

  • Lang rekkevidde
  • God plass
  • Best på infotainment (Google-assistant)

Minus

  • Lav hengervekt
  • Middels hurtigladefart
  • Kommer ikke med firehjulsdrift

Renault Scenic E-Tech er bygd på samme plattform som Nissan Ariya, men vil bare være tilgjengelig som forhjulstrekker. Den blir dermed det rimelige alternativet.

Den er også noe mindre enn Ariya. Med sine 4,47 meter er den nøyaktig like lang som Ford Explorer.

ALPINE: Vi kjører den sportslige Esprit Alpine-utgaven, med små spesialeffekter både inn- og utvendig.

Seter og interiør

Vi kjører den kule Esprit Alpine-utgaven i denne testen. Det innebærer annen utvendig styling, matt farge som valg, mer blått i interiøret og sportsstoler.

Mer enn nok av knapper og hendler, men hvorfor er Google på engelsk?

Det skjer mye i interiøret, særlig ved rattet, som har mange funksjoner på selve eikene, samt valg av kjøreprogram på egen knapp. I tillegg er det både padler til regenerering og hele tre hendler på høyre side.

På sistnevnte er det fullt mulig å velge feil, siden et par av dem er dekket av rattet.

Instrumentskjermen er stor. På den stående berøringsskjermen finner du Google-assistenten. Stemmekommandoer blir stadig viktigere i en travel trafikkhverdag med altfor mange valg på skjerm.

Synd at assistenten foreløpig kun funker på engelsk, men ellers er denne løsningen blant de markedsledende.

SETER: Esprit Alpine-modellen er utstyrt med det Renault kaller sportsseter. Setene har den nødvendige støtten både i sete og rygg, men er først og fremst komfortable.

Sportssetene i testbilen er helmanuelle med justerbar høyde. Sittekomforten er i praksis lik den vi opplevde i testen av toppmodellen (Iconic, se lenka under), men sidestøtten er bedre.

Test av Renault Scenic E-Tech Long Range:

Endelig en familiebil fra Renault – og den går langt

En annen forskjell ligger i at toppmodellen har seksveis elektrisk justerbart førersete (manuell justering for passasjer).

Baksetet: Egen mobilholder

Renault har gjort seg litt ekstra flid med baksetet, og Scenic E-Tech skiller seg tydelig ut på dette området i testen.

Plassen er omtrent som i de andre, men de har lagt inn ekstra lommer til mobil i forseteryggene og holdere for mobilen i midtarmlenet. Artig detalj.

LUKSUS: Renault klemmer til med mobilholder på midtarmlene for filmtitting på langturen.

Der finner du også lademuligheter. De kliner til med Isofix-feste også i passasjersetet foran.

Barneseter har generelt gode plassforhold i baksetet i Scenic E-Tech, som du også kan se i videoen øverst i denne trippeltesten.

Bagasjerommet: Romslig

Bagasjerommet er litt kortere enn i Peugeoten, men vi får klemt ned likt antall kofferter. Igjen: Sjekk videoen i toppen av saken.

Her får du ikke noen ekstra gulvplate, så du har alltid et dypt bagasjerom med høy terskel og kant opp til seteryggen som kan slås 40/20/40. Her har du altså en skikkelig skiluke.

DYPT: Renault har spart inn på ekstra gulv, men har skiluke, så vi tilgir den glatt.

Renaulten kan trekke 1.100 kilo på kroken, uansett modell, og den gir deg mulighet til å laste 80 kilo på taket.

Kjøreegenskaper: Smårampete

Du vinner akselerasjonstesten hårfint foran Peugeoten ut på motorveien. 0-100 km/t gjøres på 8,4 sekunder.

Denne føles både leken og snerten. Mye takket være at på tross av at den har det største batteriet (87 kWt netto) i testen, pussig nok også er den letteste.

Vi veier inn Scenic på 1.890 kilo, mens Forden veier 2.060. Peugeoten, med det minste batteriet, veier hele 2.210 kilo.

LETT OG LEDIG: Noe har de gjort riktig, for den veier minst og har det tyngste batteriet.

Men gir du på, viser Scenic E-Tech også noen rampete sider.

Det trekker litt i rattet, særlig under pådrag i sving, men ellers er også dette en komfortabelt oppsatt bil som skal holde maten inni kroppen på alle passasjerene.

Rekkevidde: Går lengst

Det bør for så vidt ikke være noen bombe at det er den letteste bilen med det største batteriet som går lengst. Og det gjør den med bravur.

Vi sliter nesten med å tømme bilen under den travle testuka vi har bilen til disposisjon.

Den har en oppgitt rekkevidde på 610 kilometer og et oppgitt forbruk på 1,71 kWt på mila.

Under vår testrunde havner forbruket på 1,37, nesten identisk med Explorer.

Det betyr at den trolig ville kunne rullet den faste testrunden vår fire ganger den aktuelle dagen. Dét er solid.

Hurtiglading: Bra et stykke på vei

Renault er også et stykke unna de beste på maks ladefart ved hurtiglading, med 150 kW. Dét tallet ser vi aldri i testen.

På det beste snuser batteriet på 130 kW, men mellom 40 og 50 prosent batterikapasitet bikker effekten under 100 kW.

Effekten er likevel anstendig fram til 60-70 prosent, som tabellen viser.

Det tar 38 og et halvt minutt å lade testens største batteri fra 10 til 80 prosent.

Ikke så galt når vi sammenligner med Peugeot E-3008, som bruker 41 minutter på samme intervall med et batteri som har rundt 14 kWt mindre kapasitet.

Etter at alle ladetestene er unnagjort, kan vi konkludere med at Ford Explorer leverte jevnest og best. Peugeot E-3008 gikk høyest, men hadde også den laveste effektbunnen:

Pris: Potensielt prisgunstige

Startprisen er på Ford Explorer er 437.500 kroner for en bakhjulsdrevet utgave med minste motor (204 hk) og med 544 kilometer WLTP-rekkevidde.

Går du opp til motoren med 286 hk får du 602 kilometer rekkevidde fra 470.000 kroner.

Dette framstår rart, i og med at bilene har samme batteri, og må bero på at den nye og større motoren er langt mer effektiv. Den svakere motoren blir dermed en dårlig deal, etter vår mening.

Velger du firehjulsdrift og full pakke kan prisen ende på 560.000 kroner. Som bakhjulstrekker er maksgrensa 544.000.

SMAK SOM BAK: Bilene er omtrent like store og koster omtrent det samme. Men forskjellene er tydelige.

Peugeot E-3008 Allure får du fra 439.900 kroner. Da får du en velutstyrt bil. GT koster fra 459.000 kroner.

Med alle pakker og ekstrautstyr ender den på 550.000, mens bilen vi har testet her, landet på cirka 508.000.

Renault Scenic E-Tech gir deg fire utstyrsgrader og to batteripakker. Rimeligste Evolution med 170 hestekrefter, 60 kWt batteri med 429 km rekkevidde, koster fra hyggelige 370.000 kroner.

Dyreste versjon, Iconic, koster fra 480.000 kroner, mens bilen vi har testet her starter på 460.000.

Men selv på dyreste versjon kan du kjøpe ekstrautstyr for 60.000 kroner. Med alt blir prisen 540.000.

Puster man rolig og tenker gjennom hva man egentlig trenger, kan man med andre ord få tre prisgunstige biler.

Da går man typisk glipp av elektrisk betjente førerseter, elektrisk betjent bakluke, varme i ratt (standard i Renault), parkeringssensor foran og 360-graders kamera.

Konklusjon: Hva er viktigst for deg?

Alle bilene byr på mye av det samme.

Forden er kvikkest, mest lettkjørt, bruker minst strøm, går langt nok, men føles også billigst innvendig.

Kanskje ikke så rart, for den er rimeligst også.

Peugeot gir en smak av luksus, men er samtidig den trangeste i kupeen.

Den er tørstest på strømmen, og det kan ha betydning når den også har det minste batteriet.

På den praktiske siden har den best tilhengervekt av de tre bilene.

Renaultens paradegren er først og fremst mye rekkevidde for pengene.

Scenic E-Tech trumfer også på at den er lettest i testen, samtidig som den har den klart største batteripakken. Det fortjener mye kred.

Når den også leverer godt på kjørekomfort, støy, plass og bagasjerom blir den vårt førstevalg i denne testen.

Samtidig er det verdt å merke seg at den kommer til kort dersom du har firehjulsdrift som krav.

Explorer har denne muligheten på plass, mens E-3008 får dette tilvalget senere.

Bli medlem i dag!

Les også