Hopp til innhold

Varsel om uvær i fjellet? Alltid beredt i elbilen

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FULL KONSENTRASJON: Å kjøre om vinteren kan være krevende. Samtlige vintertester utført av Elbilforeningen, viser at de fleste elbiler takler vinterføre og kulde helt strålende. Men som med andre biler: Det gjelder å være forberedt, og tilpasse farten etter kjøreforholdene. Foto og video: James Pothecary

Det er lys i enden av tunnelen, selv på dager der det laver ned. Men livet i kolonnekø kan bli bedre og føles tryggere om du husker å pakke med noen ekstra ting før turen.

Senest i går kveld kunne NRK melde om bilister som i timevis satt fast i tunnelene over Haukelifjell.

Haukelifjell er, i likhet med Hardangervidda, en strekning mellom øst og vest som er beryktet for ofte å blåse igjen vinterstid.

Statens vegvesen har plassert ut webkameraer på en rekke strekninger over hele landet. Er du urolig for reiseruta, så kan du enkelt sjekke her før du kjører.

Pakk for enhver anledning

Uvær kan komme brått, derfor gjelder det å være forberedt på det meste.

Det anbefales å ha lykt, slepetau og spade lett tilgjengelig i bilen. I tillegg kommer det heltene ikke duger uten, som er mat og drikke.

Les hele pakkelisten med 14 punkter i saken under:

Ut på vintertur?

14 ting du vil ha i elbilen

Det finnes 39 fjelloverganger på europaveier, riksveier og fylkesveier i Norge. Oversikt over hvilke som er stengt og hvor det er kolonnekjøring, finner du på Statens vegvesens liveoppdaterte tjeneste.

Elbiler i kolonnekjøring

Et spørsmål Elbilforeningen ofte får er: Kan elbiler kjøre i kolonne?

Det enkle svaret på det er «ja!»

Men det er noen helt sentrale ting du bør tenke gjennom før du begir deg inn i en kolonne.

HENG PÅ! Det gjelder å holde bilen foran i sikte til enhver tid. Glipper den, kan det fort bli full stopp i kolonnen. Her i tett snødrev under fjorårets vintertest.

Statens vegvesens nettsider understrekes det at du «bør sørge for å ha fulladet batteri eller nok drivstoff på tanken».

Pass på å ha nok strøm

Om batteriet trenger å være helt fulladet, avhenger mye av hvor stor batteripakke du har. Men du bør være sikker på at du har strøm nok, og vel så det – og ikke basere deg på at du akkurat kommer frem til neste ladestasjon på andre siden av fjellet eller vidda.

Vær forberedt på at noe uforutsett kan skje, som ved Haukelifjell i går.

Samtidig kan man jo spørre seg hva som er triveligst hvis du blir stuck i en tunnel: Eksosbiler på tomgang eller elbiler med nok strøm på batteriet til å holde varmen i noen timer.

I fjorårets vintertest kjørte vi seks elbiler i kolonne over Hemsedalsfjellet, det kan du lese om i saken under.

Elbilforeningens vintertest 2022:

Seks elbiler i den «umulige» øvelsen kolonnekjøring

Stillestående ble alle sjekket hvor lenge de kunne holde 21 grader i kupeen, der energien utelukkende ble brukt til vedlikehold av temperaturen.

Det viste seg at kjøretøyene holdt seg varme inni i alt fra 9 til 25 timer.

Så kjører du en moderne elbil, med god basisrekkevidde, er det ikke noe problem å holde varmen mens du venter i kø.

Skulle du trenge lektyre under turen, anbefaler vi flere av sakene fra ÅRETS vintertest. Du finner dem samlet i lenka under.

God tur!

Her finner du alle artiklene fra Elbilforeningens vintertest 2023:

Alt vi testet – forklart og oppsummert

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også