Nye kostnadsanalyser: Så mye vil et elbilbatteri koste om 5 år
Den store kostnadsdriveren i elbilen er som kjent batteriet. Skal vi tro markedsanalytikerne, er dette i ferd med å endre seg.
Hvis prisen på elbilbatterier fortsetter å falle slik det spås, kan det på sikt bli billigere å bytte ut en batteripakke enn å bytte en dieselmotor.
Det mener det amerikanske firmaet Recurrent, som igjen baserer seg på kostnadsanalyser fra Goldman Sachs og tankesmien Rocky Mountain Institute (RMI).
Prisras
Goldman Sachs forteller at prisene – som lå på 149 dollar per kWt i 2023 – forventes å falle til 111 dollar før året er omme.
Noe som stemmer bra, da prisen på litium-ion batterier i skrivende stund er nede i 115 dollar, ifølge Bloomberg.
I 2026 regner de med å se priser ned mot 80 dollar/kWt. Det betyr i så fall at prisene ville falle med nesten 50 prosent på bare tre år.
Investeringsbanken påpeker at når vi kommer så langt, vil kostnadene ved å kjøpe og eie elbiler bli jevnverdige med fossilbiler i USA.
Noe som kan være et lysglimt i horisonten for elbilsalget i Statene, med tanke på utfallet av presidentvalget nylig.
Når de skal spå frem til 2030, anslår de at vi kommer til å havne på 64 dollar per kWt.
Tankesmien RMI – som har jobbet med bærekraft og miljø siden 1982 – er enda større optimister:
De mener at i 2030 kan vi se prisene synke så lavt som 32-54 dollar per kWt.
Men hva er det som driver kostnadene ned?
Billigere materialer
I korte trekk er forklaringen naturlig nok at teknologien går fremover.
Goldman Sachs viser til at nye innovasjoner innen batteriløsninger leverer opptil 30 prosent bedre energitetthet enn før.
Nyere batterier vil trenge mindre plass for å lagre samme mengder med energi. Samtidig er prisene på litium og kobolt på vei ned.
RMI mener at prisene på disse sentrale metallene har vært kunstig høye, og 40 prosent av prisfallet for batterier frem mot 2030 vil komme som følge av litium og kobolt blir billigere.
Billigere enn å bytte ut dieselmotoren?
Tilbake til Recurrent, selskapet som spesialiserer seg på salg av brukte elbiler:
De mener at de overnevnte analysene vil være gode nyheter for alle som er redde for å kjøpe brukt elbil.
Skulle prisene klare å presse seg under 50 dollar, vil et batteri på 100 kWt kunne koste 4500-5000 dollar.
Til sammenligning kan et bytte av en dieselmotor på en nyere Volvo komme på minst 130 000 kroner i dag.
Vi må selvfølgelig ta forbehold om at dette er regnet utfra amerikanske forhold. Med norske priser for selve jobben, avgifter og eventuell import, vil selvfølgelig prisen på et batteribytte på verksted stige.
En fordel er dog at en flittig elbilist kan ha fordelen av å selge det gamle batteriet som strømlagringsenhet, etter hvert som det markedet vokser.
Samtidig trenger vi heller ikke å gjøre et for stort nummer ut av batteribytte, siden vi allerede vet at batteriene i dagens biler har lang holdbarhetsdato: