Hopp til innhold

Nye data om kobling mellom svekket batterihelse og hurtiglading: Anbefaler hurtiglading kun når det er nødvendig

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SLOWFOOD OG FASTFOOD: Elbilene har det best med normallading i hverdagen. Hurtiglading bør først og fremst være for de sporadiske langturene dersom man er opptatt av å beholde best mulig batterihelse gjennom bilens livsløp. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.no

Selskapet Aviloo Battery Diagnostics har nye data om sammenhengen mellom hurtiglading og redusert batterikapasitet: Nå oppfordrer de til hurtiglade-måtehold om du vil beskytte batteriet ditt.

Siden juni i fjor har Norsk elbilforening tilbudt sjekk av batterihelse på et bredt antall elbilmodeller ved hjelp av Aviloos diagnoseutstyr. Testene gjennomføres via en annen samarbeidspartner, nemlig Viking Kontroll.

Helt siden selskapet etablerte seg for tre år siden, har Aviloo analysert testdataene, som blir stadig mer omfattende, blant annet som følge av tilstedeværelsen på det norske markedet.

I den første gjennomgangen vi publiserte var temaet hvordan hurtiglading hadde påvirket batterihelsen (SOH/state of health) på elbiler med lang kjørelengde, sammenlignet med biler som var normalladet ved lave effekter:

Studie av 22 elbiler med høy kilometerstand avslører:

Så mye påvirker hyppig hurtiglading batteri­helsen

Aviloo-analysen viste grunnleggende at gjennomsnittlig SOH ved kjørelengde på 180.000 til 200.000 kilometer, reduseres med rundt 17 prosentpoeng som resultat av hurtiglading, sammenlignet med biler som ikke hurtiglades.

Utvalg med kortere kjørelengde

Nå har det tekniske teamet hos Aviloo tatt for seg et utvalg på cirka 160 elbiler med omtrent halvparten så lang kilometerstand.

– Denne gangen tok vi for oss elbiler med kjørelengde mellom 80.000 og 100.000 kilometer, sier selskapets tekniske sjef, Nikolaus Mayerhofer.

SIDEN 2019: EQC-modellen fra Mercedes-Benz har snart fire år bak seg på det norske markedet. Med lang kjørelengde kan enkeltbiler fort befinne seg i intervallet Aviloo ser nærmere på her. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no

Resultatene viser at selv ved relativt korte kjørelengder, reduseres batterienes helse med rundt 7,5 prosentpoeng ved hyppig hurtiglading sammenlignet med normallading.

Dette betyr altså at den gjennomsnittlige degraderingen av batterihelsen er relativt proporsjonal med kjørelengden.

Anbefaling: Kun når det er nødvendig

I Norsk elbilforening har vi lenge vært klar over sammenhengen mellom svært hyppig hurtiglading og degradering av batterihelse.

– Derfor er det svært interessant å kunne analysere et stadig bredere datagrunnlag for å kunne gi best mulig råd om hvordan batteripakkene bør forvaltes best – for et lengst mulig liv i elbilene, sier seniorrådgiver og testansvarlig i Elbilforeningen, Ståle Frydenlund.

Aviloos tekniske sjef Nikolaus Mayerhofer mener det fortsatt er mange ubesvarte spørsmål rundt batterihelse.

Vi vil fortsette å overvåke hurtiglading for å se hvordan batteriets helse påvirkes. Basert på våre målinger, analyser og observasjoner kan vi bare anbefale hurtiglading når det virkelig er nødvendig, sier Nikolaus Mayerhofer.

NORSKE TESTER: Hurtigladetest av en fem år gammel Nissan LEAF våren 2021, i forbindelse med grundige tester av Aviloos diagnoseutstyr. Denne bilen har ikke aktiv temperaturstyring av batteripakken, kun passiv kjøling. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no

Med andre ord: Elbilbatteriene har det best med normallading i hverdagen.

Samtidig understreker både han og Frydenlund at det ikke er noe problem med sporadisk hurtiglading på lengre turer.

– Poenget her er å ha et bevisst forhold til fordelingen mellom normal- og hurtiglading dersom du vil at bilen skal prestere best mulig, lengst mulig, sier Frydenlund.

Avslører ikke merke og modell

Mayerhofer opplyser at alle de 160 elbilene som inngår i analysen er utstyrt med aktiv temperaturstyring av batteripakkene, og at samtlige hadde det han omtaler som «normal» kapasitetsreduksjon.

TI ÅR: Tesla Model S kom på markedet sommeren 2013. Allerede fra start hadde Tesla aktiv temperaturstyring av batteripakkene på plass, noe som også gir utslag på batterihelsen. Jevnt over har eldre Tesla-modeller gjort det meget bra i de norske batterihelsetestene så langt.

– Analysen inkluderer altså ingen feilkilder i form av for eksempel feil på enkeltceller, sier Mayerhofer.

– Intensive testprosesser, overvåking og dataanalyse er blitt gjennomført de siste tre årene, legger han til.

Mayerhofer føler seg trygg på at Aviloo sitter på den mest omfattende databasen om batterienes helsetilstand i både elbiler og ladbare hybrider.

Diagnoseutstyret fra Aviloo dekker i dag rundt 80 prosent av tilgjengelige elbilmodeller på markedet.

Aviloo boks og sertifikat

Aviloo-batterihelsetest

Nå kan du endelig teste ditt elbilbatteri grundig og uavhengig.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også