Hopp til innhold

Verdenspremiere på Audi Q6 e-tron: Derfor ligger dette an til å bli modellen alle vil ha

TYPISK AUDI: Audi-elskerne får fortsatt tradisjonell design med grill, luftinntak, høyt panser og kraftige hofter. En naturlig link mellom Q4 e-tron og Q8 e-tron.

Interessen for Q8 e-tron er lunken. Men bytter vi ut tallet blir bildet annerledes. Q6 e-tron blir garantert den nye storselgeren for Audi.

Audi har lykkes godt med elbiler i Norge.

Merket presterte å få den mest solgte elbilen i Norge med den store luksusbilen e-tron.

Senere falt den som en stein på bruktbilmarkedet på grunn av det store antallet i kombinasjon med den nokså lave rekkevidden.

Men Q6 e-tron har alt det Q8 e-tron mangler. Dette er den første bilen fra Audi bygget på en plattform utelukkende for elektriske biler i premiumsegmentet.

PPE-plattformen deler den med den nylig lanserte Porsche Macan, et kvalitetsstempel i seg selv.

Dette vet vi etter Porsche Macan-premieren:

Den billigste Porschen du kan kjøpe

– Audi Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil fra Audi og setter helt nye standarder innen rekkevidde, ladekapasitet, kjøredynamikk og design, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi Norge, i en pressemelding i dag.

NY GENERASJON. – Vi vet at dette er en modell mange har gledet seg til, og vi forventer å se de første bilene på norske veier allerede i løpet av sommeren, sier Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak.

Familiebil

Nå får Audi endelig en bil med elbilprestasjoner man forventer fra et premium-merke.

DIGITALT: OLED-lampene skal kunne informere om farer, og gi deg flere morsomme hei- og hadet-hilsener når du nærmer deg bilen eller forlater den.

Audi Q6 e-tron er en sporty SUV med en startpris på 759.900 kroner inkludert quattro-teknologi, 270 kW ladehastighet og en WLTP-rekkevidde på opptil 619 kilometer.

Nykommeren plasserer seg størrelsesmessig mellom Q4 e-tron og Q8 e-tron.

Bilen er 4,8 meter lang, 2 meter bred og 1,65 meter høy. Akselavstanden er på 2,9 meter.

Test av Audi Q4 e-tron 40:

Den pene søsteren

Bagasjerommet er på 526 liter, eller 1529 liter med nedfelte seter. Baksetet er delt i 40/20/40. Under panseret har du 64 liter.  

Godt utstyrt

Bilen skal være godt utstyrt fra start med blant annet inneholder oppvarmet ratt, adaptiv cruise control, elektrisk bakluke inkludert komfortnøkkel, navigasjon, forvarming av batteri og 360-omgivelseskamera – uten å måtte krysse av for dyre utstyrspakker.

STORT NOK: Q6 etron er ikke en overdrevent stor bil med sine 4,8 meter, men får et romslig og praktisk bagasjerom.

 I tillegg får den en solid hengervekt på 2,4 tonn.

Q6 e-tron og SQ6 e-tron har salgsstart i slutten av mars. Startprisen på SQ6 e-tron er 949.900 kroner.

Premium-plattformen

Premium Platform Electric (PPE) er Volkswagengruppens nye teknologiplattform for elektriske biler i premiumsegmentet.

Den tilbyr kraftige, kompakte og høyeffektive motorer og nyutviklet litium-ion-batteri på 100 kWt brutto, 94,9 netto på 800 volt arkitektur.

Systemeffekten er på 285 kW (388 hk), og forbruket er etter WLTP-standarden mellom 1,70 og 1,94 KWt per mil, avhengig av modell.

GRÅTT: SQ6 i Daytona grå. Regn med flere fargevalg i front, grill og tak i tillegg til hovedfargen.

Foreløpig toppmodell, SQ6 e-tron, vil få en systemeffekt på hele 380 kW (517 hk) med boost-funksjon/launch.

Her vil modellene ha et WLTP-forbruk på mellom 1,75 og 1,84 kWt per mil.

Audi Q6 e-tron skal klare akselerasjonen fra 0 til 100 km/t på 5,9 sekunder. SQ6 på 4,3 sekunder.

Toppfarten er tilpasset tyske tilstander, med 210 km/t og 230 km/t.

Lader raskt

Takket være 800-volt-teknologi og en maksimal ladeeffekt på 270 kW som standard, vil Audi Q6 e-tron kunne gi svært korte ladestopp.

Rekkevidden kan økes med opptil 255 km på bare ti minutter ved en kompatibel hurtigladestasjon.

RASK LADING: Den får ladeluke på begge sider og kan lade 270 kW på hurtiglader.

Tilsvarende kan batteriet lades fra 10 prosent til 80 prosent på rundt 21 minutter. Du kan også forvarme batteriet.

Et avansert system for regenerering står også sentralt for å øke effektivitet og rekkevidde. Audi Q6 e-tron regenererer med opptil 220 kW.

Det vil si at rundt 95 prosent av all hverdagsbremsing gir strøm og rekkevidde tilbake til batteriet.

Buet skjerm

Den nye trenden er buet storskjerm à la BMW og Peugeot E-3008.  

Audi kaller den MMI-panoramadisplay. I tillegg kan du bestille et MMI-passasjerdisplay.

SKERMTROLL: Audi er kjent for information overload, og later til å fortsatt levere på det. Både med knapper, store skjermer og en gigastor head-up-display.

Den frittstående MMI-panoramaskjermen er buet og har OLED-teknologi.

Den består av 11,9 tommer Audi virtual cockpit og en MMI-berøringsskjerm på 14,5 tommer.

I mørket gir ambientbelysningen en illusjon av at hele displayet svever fritt.

Til passasjeren foran har Audi utviklet et eget 10,9-tommers MMI-passasjer-display.

Det har Active Privacy Mode, som hindrer at føreren distraheres, og slik at forsetepassasjeren kan strømme videoinnhold eller hjelpe til med navigasjonen – for eksempel søke opp ladestasjoner.

EGEN: Passasjeren får en egen liten skjerm som ser sort ut fra førerplass. Legg merke til mer treverk og myke materialer i Audi, etter en periode med overflater i sort pioano og børstet aluminium.

Og selvfølgelig får den en gigastor head-up-display som tilsvarer følelsen av en 88-tommers skjerm. Selvsagt med såkalt utvidet virkelighet.

Intelligent

Audi Assistant er et androidbasert system med kunstig intelligens med avatar i bilens sentrale MMI-display og i head-up-displayet.

Stemmeassistenten forstår mer enn 800 talekommandoer. Den aktiveres via flere trykkpunkter – eller ved å si «Hei Audi», eller andre morsomheter du velger selv.

LUKKET: Grillen har ingen funksjon, annet enn at den er Audis signatur. Det later til at de har droppet fristelsen med LED-stripe rundt grillen.

Assistenten skal kunne lære kontinuerlig, basert på hvordan bilen brukes, slik at den blir stadig mer personlig tilpasset. Det kan bli gøy når du kjøper bilen som bruktbil.

Her ønskes også tredjepartsapper velkommen.  

Audi Q6 e-tron kommer med Bang & Olufsen premium sound system, med 20 høyttalere og 830 watt effekt. Fire av høyttalerne er bygget inn i hodestøttene til forsetene.

Programmerbare lykter

Audi har vært langt fremme på lys lenge.

For første gang vil de digitale OLED-baklysene kommunisere målrettet med bilens omgivelser (Car-to-X). Nå kan de varsle medtrafikanter om ulykker eller farer langs veien.

LEKKERT: Audi er gode på interiør og går amok med mikrofibermaterialer i S-versjonen.

I tillegg til den vanlige baklysgrafikken vil de digitale OLED-kommunikasjonslysene vise en egen, statisk lyssignatur med varselsymboler i kritiske kjøre- eller trafikksituasjoner.

Det betyr lek også. Du kan velge mellom åtte lyssignaturer i lyktene både foran og bak.

Hold deg oppdatert på medlemsfordeler

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Sporty komfort

Understellets utforming og tannstagets plassering og vekting skal gi bedre kjøredynamikk og styrerespons – og samtidig de nøytrale kjøreegenskapene som Audi er kjent for.

KLASSISK: Det er få krumspring på designen, men typisk Audi-design.

Den forhjulsdrevne følelsen Audi en gang hadde, er en saga blott med elektrisk drivlinje.

Den raskt regulerbare quattro-teknologien er nå videreutviklet med prioritering av dreiemoment bak, som forsterker den dynamiske kjøreopplevelsen.

Ulike størrelser på de elektriske motorene gir mer kraft til bakhjulene, også ved full effekt. Siden vektfordelingen er flyttet bakover for å sikre enda mer grep og kjøredynamikk, er bakhjulene bredere enn de foran. Audi var en av få som faktisk hadde bredere forhjul enn bakhjul på sin RS3.

Neste modell ut på PPE-plattformen fra Audi er for øvrig A6 e-tron, som har verdenspremiere senere i år.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også