Hopp til innhold

Norgeslansering av Audi A6 Avant e-tron: Audis første elektriske stasjonsvogn endelig i Norge – sjekk prisen!

SNIKTITT: Vi fikk en rask sniktitt på Norges-lanseringen av den nye Audi A6 e-tron. Sjekk videoen over. Det gikk unna, men snart får vi mulighet til en grundigere test, med førsteinntrykk av kjøreopplevelsen og en mer utfyllende gjennomgang av bilen. Alle foto og video: Jamieson Pothecary /elbil.no

Den splitter nye Audi A6 e-tron er endelig på norsk jord, og prisene er klare. Men kan denne elegante elbilen gi stasjonsvognen en velfortjent renessanse?

Det er 50 år siden Harald A. Møller ble Audis importør i Norge, og to og et halvt år siden konseptversjonen ble avduket. Nå er Audis første helelektriske stasjonsvogn endelig på plass.

Stasjonsvogn-segmentet har i årevis vært ansett som utdøende, totalt overskygget av SUV-ens popularitet.

Test av Tesla Model Y med sju seter:

Én stor ulempe du må vite om før du kjøper

Likevel er det noe tidløst med en stor tysk stasjonsvogn som vekker nostalgiske minner. Det er derfor neppe tilfeldig at Møller har valgt å stille ut en Audi 100 Avant fra 1978 i anledning lanseringen.

Og når nykommeren er utstyrt med Audis Quattro firehjulstrekksystem, da er det nok flere nakkehår som reiser seg hos norske bilentusiaster.

GAMLEFAR: I forgrunnen ser vi bakluken til en Audi 100 Avant fra 1978. Audi har snart 50 års tradisjon med Avant – stasjonsvogn på Audi-språket. Men ventetiden har vært lang for den aller første helelektriske Audi Avant.

Konkurransedyktig pris

Den nye A6 er tilgjengelig i to karosseriversjoner: Sportback med skrånende bakluke og Avant i mer tradisjonell stasjonsvognform.

A6 leveres med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift i fire ulike varianter:

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Det er Quattro-utgaven som ser ut til å vekke størst interesse. Ifølge tradisjonen er det sterk rivalisering med BMW, og Audi-sjef Harald Edvardsen-Eibak påpeker at startprisen for Quattro er svært konkurransedyktig i dette segmentet.

Til sammenligning starter BMW i5 Drive 40 Touring på rundt 10.000 kroner mer, med et mindre batteri – 83,9 kWt mot Audis 100 kWt.

ELEGANT: Hvis det er én ting Audi kan, så er det å gjøre en stasjonsvogn kul. Samtlige A6-utgaver kan trekke inntil 2100 kilo på kroken. Takrails er tilgjengelig, men du må nok belage deg på å kjøpe en Audi-spesifikk løsning.

Kjappere lading.

Audi A6 e-tron er bygget på PPE-plattformen (Premium Platform Electric), utviklet i samarbeid med Porsche. Denne plattformen støtter avanserte teknologier, inkludert 800-volts arkitektur som gir raskere lading og forbedret ytelse.

Kun innstegsmodellen med bakhjulstrekk leveres med et 83 kWt brutto (75,8 kWt netto) batteri, mens de øvrige modellene har en 100 kWt brutto (94,9 kWt netto) batteripakke.

Prøvekjøring av Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron:

Her må du punge ut

Ladeeffekten er på opptil 270 kW, noe som ifølge Audi betyr at man kan hurtiglade opptil 310 kilometer rekkevidde på bare 10 minutter, og lade fra 10 til 80 prosent på 21 minutter. Forvarming av batteriet før lading aktiveres automatisk via navigasjonssystemet.

Her kan du se hvordan det gikk da vi testet den samme batteripakken med Audi SQ6 e-tron.

Grei bagasjeplass

Med 502 liter bagasjerom (1422 liter med nedslåtte bakseter) er ikke A6 klasseledende. Den blir slått både av søskenmodellen Q6, som har 526/1529 liter, og av konkurrenten BMW i5 Touring, som tilbyr 570/1700 liter.

Et plaster på såret er imidlertid at A6 kan trekke inntil 2100 kilo i alle varianter, mens i5 er begrenset til 1500 kilo med bakhjulsdrift og 2000 kilo med firehjulsdrift (xDrive).

STOR, MEN INGEN Q6 XL: Audi A6 e-tron måler 493 centimeter i lengde, sammenlignet med 477 centimeter for Q6 e-tron. Likevel tilbyr A6 mindre bagasjeplass. Avant-utgaven har 92 liter mer bagasjeplass enn Sportback-utgaven, men dette går på bekostning av noe rekkevidde. Når du skal åpne bakluken ved å sveipe med foten, belyses området på bakken hvor du skal sveipe – en praktisk detalj som gjør hverdagen enklere.

I tillegg byr A6 på 27 liter ekstra lagringsplass under panseret foran – også kjent som «frunken.» En morsom detalj er at du kan sveipe over Audi-logoen for å åpne den.

Baksetene er delt 40/20/40 med skiluke, slik vi kjenner det fra Audi. Det er også litt ekstra lagringsplass under gulvet bak.

METALLISKE DETALJER: Luftinntak, speilhus, grilldetaljer og vinduslister er lakkert i metallic-sølv som standard. For de som ønsker et mer sporty uttrykk, kan man velge «sort optikk», hvor disse elementene er sortlakkert i stedet. Felgene leveres som standard i 19 tommer, men her ser vi bilen med 21-tommers felger som gir et mer kraftfullt uttrykk.

Lekker interiør

Audis interiørdesign er en raffinert blanding av eleganse, teknologi og førerfokus – og A6 e-tron er intet unntak.

Høydepunktet er definitivt det sømløse, buede infotainmentsystemet som omkranser førerdisplayet på 11,9 tommer og hovedskjermen på 14,5 tommer. I tillegg kan man få et passasjerdisplay på 10,9 tommer, som gir en ekstra dimensjon til opplevelsen.

STILIG: Legg merke til de opplyste Audi-ringene – en detalj som virkelig gjør at A6 e-tron skiller seg ut. OLED baklyktene har opptil åtte lys-signaturer.

Vi la også merke til Audis nye smartpanel i førerdøren, spekket med haptiske knapper – noe vi tidligere ikke har vært særlig begeistret for. Den endelig dommen får vente til vi får A6 e-tron på test.

Baksetene byr på rikelig plass, og selv om A6 er lavere enn sin SUV-slektning Q6, er inn- og utstigningen komfortabel, både foran og bak – uten risiko for korsryggplager.

KEANU REEVES-LYS: Lysene på A6 er todelt. De øvre lysene fungerer som kjørelys, mens de nedre lysene er Matrix-LED hovedlys.

Konklusjon

Etter vårt korte møte med A6 e-tron sitter vi igjen med et klart inntrykk av en premium bil som viderefører Audis DNA.

Designmessig føles bilen imidlertid mer som en evolusjon av den fossile A6 enn som en helt ny modell. Dette er ikke nødvendigvis negativt; Audi velger en forsiktig tilnærming der de bygger videre på det som allerede fungerer godt, i stedet for å oppfinne hjulet på nytt.

En metode som har fungert i snart 50 år for Audi, og med A6 e-tron er det ingen grunn til å tro at dette ikke skal fortsette å fungere.

De første leveransene er planlagt til februar-mars 2025, og vi ser frem til å teste A6 e-tron snart. Følg med på elbil.no for oppdateringer og våre inntrykk!



Bli medlem i dag!

Les også