Hopp til innhold

Vi har tørrkjørt en elektrisk snøscooter: Finsk elsnøscooter på vei til Norge

LYDLØS: Nå kommer de elektriske snøscooterne. Aurora eSled er utviklet og bygget i Finland. Grunnleggeren av snøscooterprodusenten Aurora, Matti Autioniemi, mener dette er fremtiden. Sjekk ut vår lille testtur i videoen ovenfor. Alle foto/videoer: Jamieson Pothecary

Den elektriske snøscooteren er perfekt for snøscootersafari og alpinanlegg, mener den finske produsenten.

Mens svensker og finner stort sett kan ferdes i naturen fra salen på en snøscooter, er det strengere regulert å kjøre disse farkostene i Norge.

Likevel vakte den elektriske snøscooteren Aurora eSled stor interesse på Nordic EV Summit tidligere denne måneden.

SPESIELL: En av mulighetene med elektrisk motor er mye større plass til skikkelig forstilling.

Fra bensintank til batteri

Det finske eventyret startet i 2013 i samarbeid med Lapland University of Applied Sciences. Selskapet heter Aurora Powertrains og 2017 så man de første resultatene.

Da ble bensinmotor og tank erstattet av en batteripakke og elmotor i en eksisterende Lynx snøscooter.

Det funket og ble etter hvert til kreasjonen som ble vist på Nordic EV Summit i begynnelsen av april.

Akkurat som elbilen, får man helt nye muligheter når man går over til el. Motoren er mindre og vekta kan plasseres der man vil ha den.

Med det tyngste batteriet veier den 270 kg, altså omtrent som andre snøscootere, men den veier 198 kg med det minste batteriet.

Aurora Powertrains eSled:

Elscootere i NM i skiskyting

Naken

Det har resultert i en litt annerledes skapning enn hva vi er vant til å se, spesielt i fronten.

Aurora eSled er smal og noe høyere enn vanlig, og man har fått plass til en langt mer avansert forstilling. Den har langt mer vandring og skiene har konstant avstand mellom hverandre.

TEMPERATUR: Batteriet er ikke det eneste som varmes. Det er varme i styret også.

Det skal gi langt bedre kjøreegenskaper på scooteren, ifølge Matti Autioniemi. Han var med å starte firmaet, er konstruktør og en av sjefene.

Den kule fronten har vist seg å ha noen ulemper også. For her har man ingen vindskjerm. Det kommer i løpet av året, forsikrer Matti.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

For flåtekunder

Designen gir heller ikke samme flyteevne i fronten når man kjører i løssnø.

– Dette er en såkalt trail-scooter. Den er laget for oppkjørte løyper, ikke for å ta seg frem i løs snø, forteller Matti. Hovedmålgruppen er skianlegg og safari-operatører.

EL: Selve beltekonstruksjonen er tradisjonell, men motoren ligger rett i forkant av beltene med direkte overføring og minimalt effekttap.

For disse målgruppene skal eSled være optimal. Du kan styre alle scooterne på en og samme app, og både stanse dem eller gi dem ønsket fartssperre. Det er spesielt kjekt ved safarikjøring.

Her kommer elsnøscooterne?

Valgfrihet

Scooteren har en axial flux-motor på 50 kW (68 hk) og 140 Nm i dreiemoment. Den skal være sterk nok til å trekke sleder, sporsettere og lignende. Den har batterimoduler på 3,5 kWt.

De er tilgjengelig med minimum to og maksimalt seks moduler, altså mellom 7-21 kWt og alt derimellom. Det gir en rekkevidde på mellom 4 og 10 mil. Det holder for både safari og skianlegg.

KARBON: Batteriene alene veier 80 kilo. Det er brukt lette materialer på resten av snøscooteren for å holde den på samme vekt som de bensindrevne.

Du har også valg på ombordladere som yter mellom 3,3 og 6,6 kW via en Type 2 plugg. Du kan lade opptil 30 kW via CCS-kontakt, dersom laderen oppfyller visse kriterier.

eSled kan også brukes som batteribank, for du kan også tappe den for strøm, dersom du har en V2G-lader på veggen.

Scooteren tåler skikkelig kalde vintre. Batterikassa er godt isolert, og hver modul har et varmeelement på 100 Watt hver, som aktiveres når det er nødvendig. Enten tas strømmen fra nettet, eller rett fra batteriet.

De første kundene har allerede fått snøscooteren, og interessen så langt har vært stor.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også