Elbilforeningens ladespalte: Hva er V2L og hva kan det brukes til?
Flere nyere elbiler kommer med en såkalt V2L-funksjon – men hva er det og hva kan den brukes til?
Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.
Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading – det være seg hjemmelading og ladeboks-problematikk så vel som spørsmål knyttet til hurtiglading og gatelading.
I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har rundt elbillading og beslektede temaer.
Dagens spørsmål:
En av bilene jeg vurderer å kjøpe oppgir å ha V2L. Hva betyr det og er det noe poeng i å ha det?
Lade-Lars svarer:
V2L er en forkortelse for «Vehicle to load», noe vi i Elbilforeningen ganske enkelt gjerne oversetter til at man bruker «bilen som batteribank».
Å kunne bruke bilen som batteribank er en av de unike fordelene ved noen elbiler. Det gjør at du ikke bare kan lade opp batteriet ditt, men at du også kan ta strøm ut av batteriet når du trenger det.
Spesielt Kia, Hyundai, MG og Xpeng har markert seg med flere modeller som tilbyr denne teknologien. For en liste over flere biler med batteribank-funksjon, kan du ta en titt nederst i denne saken:
Måten du får strøm ut fra batteriet på er enten via en stikkkontakt i en adapter som kobles til ladeporten, eller fra et separat strømuttak inne i bilen.
Hvor nyttig det er vil variere utfra den enkeltes behov.
Noen vil kanskje se nytte i å kunne trakte kaffe på tur eller for å gi strøm til sirkelsagen når du er på hytta, andre bruker det for å holde liv i fryseren når strømmen går.
Det er ingen grunn til å bekymre seg for at bilen skal gå tom for strøm uten videre. De fleste bilmerkene som har V2L har også muligheten til å sette en sperre for hvor mye av batteriet du kan tappe.
Effekten varierer fra 2,2 til 3,6 kW per uttak, noe som er mer enn nok for det meste du kan finne på å koble til.
I et teoretisk eksempel vil en Hyundai Ioniq 5 med 74 kWt netto batteri vare i over 20 timer fra fulladet batteri, hvis du skulle klare å maksimere effekten hele tiden.
Å gå helt tom for strøm gjør du uansett ikke, da de fleste biler har en nedre begrensning (tyve prosent på Kia og Hyundai) før den skrur av strømmen til V2L.
Andre måter å bruke bilen som batteribank på, er V2H (Vehicle to Home) – som er spesielt rettet mot å levere strøm fra bilen opp mot huset – og V2G (Vehicle to Grid) som handler om å bruke bilen til å avlaste topper i strømnettet:
Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer så fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!