Nordkraft har 22 elbiler: Enklere lading og mer kunnskap med Elbilforeningen bedrift
– Da vi startet med elbiler for alvor var det nytt for mange ansatte, forklarer Bård Lunde, teknisk sjef i Nordkraft. Derfor var et medlemskap i Elbilforeningen nyttig.
Nordkraft utvikler, produserer og distribuerer fornybar energi. Det har de gjort siden 1910. Konsernets hovedkontor ligger i Narvik, selskapet har ca. 52.000 nettkunder og produserer årlig 2,5 TWh fornybar energi.
– Nesten halvparten av dette produseres i egne kraftverk i egen region, resten drifter vi for andre i hele Norge. Totalt omsetter konsernet for nesten en milliard, forklarer Lunde.
Startet med svarte ladebrikker fra Elbilforeningen
Nordkraft fikk sin første elbil allerede i 2009, en Buddy. Selskapet var også tidlig ute med en Nissan Leaf som de fortsatt bruker, men i mars 2022 startet Nordkraft for alvor med elbiler.
– Da fant vi ut at det var naturlig å velge elbiler der det er mulig. Det gjør vi for ei lys fremtid i nord, forklarer Lunde.
– Vi brukte de svarte brikkene fra Elbilforeningen til lading. De er fortsatt i bruk mot et par ladeoperatører og på egne ladebokser, sier Lunde.
I den første fasen av bedriftsmedlemskapet til Elbilforeningen, var svarte ladebrikker inkludert i medlemskapet, sammen med tilgang på eksperthjelp. De svarte ladebrikkene måtte bedriften selv registrere hos hurtigladeselskapene de brukte og fikk så en faktura fra hvert enkelt selskap.
Det er både tungvint å registrere seg og uoversiktlig med regninger fra over et titalls ladeselskaper.
Derfor relanserte Elbilforeningen et enklere bedriftsmedlemskap for ett år siden. Med ferdigregistrerte ladebrikker kan sjåførene lade enkelt og greit ved å tæppe brikkene på hurtigladere fra ladeselskapene Elbilforeningen samarbeider med.
Gikk over til medlemskap med blå ladebrikker
Disse ladebrikkene kan sjåførene bruke på 3500 hurtigladere i Norge og 100.000 i hele Europa. Alle kostnader for lading samles på én regning som sendes direkte til bedriften.
Nordkraft gikk over til de blå brikkene
– En stor fordel med bedriftsmedlemskapet er samlefakturaene, sier Lunde.
Slik blir det enklere å holde orden på selskapets ladekostnader når de slipper å få fakturaer fra mange ulike ladeselskaper, og det blir enklere å betale.
Det er også enklere for selskapet å oppfordre til å bruke elbiler når de trenger leiebiler.
– For å senke terskelen for det, har vi tatt i bruk en av de blå ladebrikkene for dette.
Dieselbiler byttes ut med elbiler
– Selskapet har vært, og er i vekst. Vi har blitt flere ansatte som drifter flere kraftverk. Bilbehovet har økt og det var flere dieselbiler som var modne for utskifting, forklarer Lunde.
De som driver kraftverk har nå 13 elbiler, både personbiler og varebiler. Totalt har konsernet nå 22 elbiler.
– Det går helt fint med lading under en kaffepause underveis, sier Bård Lunde. Særlig på turer mellom Narvik og Mo i Rana, eller til Finnmark.
De beholder noen større varebiler og pickuper for de tyngre transportene noen år til.
– Det er fortsatt litt optimistisk å legge i vei vinterstid til kraftverk i Indre Troms med tung tilhenger etter elbil, mener Lunde.
Ladebokser i kraftverkene
Men det er også mange jobber i kraftverk som ikke krever mye tungt verktøy og utstyr.
– Derfor har vi montert ladebokser i alle kraftverk vi kan kjøre bil til her i regionen. Vi bruker også nær utelukkende elbiler mellom kontorstedene våre. De største er i Narvik, Harstad, Ballangen, Risøyhamn og Stokmarknes.
Litt skepsis til elbiler i starten
– Det var en del skepsis blant noen av «gutta» i starten, humrer Lunde.
– Noen ganger krever det mer planlegging. Men vi ser at skepsisen blir mindre og mindre. Elbilen blir den som velges når det er mulig, avslutter Bård Lunde i Nordkraft.