Bilkollektivet: Håper å ha nesten bare elbiler om fem år

Bilkollektivet: Håper å ha nesten bare elbiler om fem år

For halvannet år siden hadde Bilkollektivet åtte elbiler. Nå har de 44, og 23 i bestilling. Men Norges største bildelingstjeneste skulle gjerne satset mer på elbil.

Bildelingstjenester er i vinden som aldri før, i likhet med en rekke andre nettbaserte delingstjenester som stadig dukker opp i nye varianter for tiden.

Men veteranen Bilkollektivet, som også er størst på bildeling i Norge, har eksistert helt siden 1995, og nærmer seg nå 10.000 medlemmer – de fleste i Oslo, men noen også i Stavanger, der bildelingsordningen har en egen avdeling.

– Vært for avventende

Bilkollektivet ble i sin tid etablert som et andelslag i regi av miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender. Formålet har hele tiden vært å kunne erstatte medlemmenes behov for å ha egen privatbil, og dermed bidra til færre biler i byen og redusert forurensning.

Likevel har ikke Bilkollektivet hatt særlig mange elbiler blant sine mange hundre biler. For halvannet år siden hadde de bare åtte, men mye har skjedd i mellomtiden:

– Nå har vi 44, og i tillegg 23 i bestilling, forteller Morten Munch-Olsen, direktør i Bilkollektivet.

Slik er elbilutvalget i Bilkollektivet akkurat nå, ifølge Munch-Olsen:

  • 35 stykk Opel Ampera 60kw Premium + 18 i bestilling med levering etter påske
  • 4 stykk Nissan eNV200 varebil
  • 5 stykk Jaguar iPace + 5 nye som kom i dag, som settes i trafikk i neste uke

– Det er rimelig å anta at medlemmene deres er mer opptatt av klima enn folk flest – har dere vært for avventende med å få opp andelen elbiler i bilflåten deres?

– Vi har nok vært det tidligere, men ikke nå. Og vi ønsker å øke elbilandelen ytterligere. Men utfordringen, og grunnen til at ikke vi ikke kjører på enda mer, er at kostnadene til elbilene er vesentlig høyere enn for tilsvarende hybridbil. Det gjelder både for kjøp/leasing av bil, og tilgang til parkering med lading. Selv fratrukket drivstoff og bompenger, taper elbilen glatt i kostnadssammenlikning med en tilsvarende hybrid. Samtidig forventer medlemmene våre å betale lavere pris for elbil, sier Morten Munch-Olsen.

Lease, leie, abonnere eller bildele: Slik kjører du elbil uten å eie

Trenger ladeplasser

Bilkollektiv-sjefen opplever også andre utfordringer:

Morten Munch-Olsen, direktør i Bilkollektivet

– I tillegg er det generelt vanskelig å skaffe nok ladeplasser, og å skaffe de på gode strategiske steder. Samtidig opplever vi at det legges til rette for private elbiler, men ikke for delte. Med rett kostnadsbilde og tilgang til ladeplasser kunne vi erstattet alle små og mellomstore biler, samt noen flere store, med elbiler.

– Hvordan er etterspørselen etter elbilene blant medlemmene deres

– Den er lavere enn for tilsvarende hybrid. Dette skyldes nok at prisen ikke oppleves gunstig nok. Den ligger litt lavere, men ikke lavt nok, som tilsvarende hybridbil. I tillegg har vi ikke gode nok geografiske plasseringer for lading, og for noen oppleves det kanskje som mer pes å bruke elbil på grunn av ladingen. Samtidig er responsen fra de som bruker elbilene meget god.

– Opplever dere praktiske utfordringer spesielt knyttet til elbil?

– Lading er en utfordring. Ingen ønsker å booke en bil for så å måtte sette den til lading. Ergo må den være fulladet når den hentes. Stort sett løser dette seg med at bilen får lade på plassen sin om natten. Hvis ikke den får det, blir neste bruker skuffet. Vi jobber imidlertid med teknologi nå for å minimere faren for at noen henter ut en elbil med for lite strøm.

– I det store bildet: Hvor tror du dere er om fem år når det gjelder andelen elbiler i Bilkollektivet?

– Det er avhengig av tilgang til ladeplasser og kostnaden ved disse, men jeg håper at andelen er nær 100 prosent.