Hopp til innhold

Bli klar for den kalde fine elbiltida

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved å følge Norsk elbilforenings enkle råd kan du unngå betydelig rekkeviddetap om vinteren. Optimal lading gir mye bedre rekkevidde og mer komfort. Og du sparer tid og penger.

En stor del av Elbilforeningens medlemsrådgivning handler om å veilede ferske elbilister om rekkevidde og lading. Med fallende temperaturer over store deler av landet, er råd om optimal bruk av elbilen vinterstid veldig relevant. Det er ikke slik at du må miste 50 prosent rekkevidde uansett når det blir kaldt. Og vinteren handler ikke bare om batteriet: Vinteren medfører høyere motstand fra det meste – fra vær og føre til kalde hjullager. Det gjelder uansett hva slags drivstoff bilen bruker. Under finner du enkle svar på fem typiske spørsmål. Husk også at hvis du ikke skal kjøre elbilen, er det ingen vits i å lade batteriet til 100 prosent – uansett årstid. Batteriet trives best mellom 20 og 80 prosent hvis bilen bare skal stå parkert. Dette vil øke batteriets levetid.

Hva skjer med elbilbatterier når det blir skikkelig kaldt?

Tommelfingerregelen er at en fulladet batteripakke kan få redusert kapasiteten med 50 prosent i 20 minusgrader dersom bilen har stått frakoblet. De elektrokjemiske reaksjonene i batteriet går tregere, og den interne motstanden øker med fallende temperatur. Det gjør at batteriet kan levere mindre energi, men det betyr ikke at det lagrer mindre energi. Energien er ikke borte, den er bare (midlertidig) utilgjengelig. Når batteriet når optimal arbeidstemperatur, rundt 30 grader, blir strømmen tilgjengelig igjen. I motsetning til for eksempel mobiltelefoner og bærbare pc-er, er elbiler utstyrt med batteristyring, såkalt BMS (eller battery management system på engelsk). Dette beskytter batteriet mot ekstra slitasje, og hindrer blant annet elbilen å regenerere strøm inntil temperaturen i batteripakken er høy nok.

Når er det lurest å besøke hurtigladestasjonen i kaldt vær?

Når elbilen har stått over natta i 20 minus, kan det fort ta 1,5-2 timer (via en hurtiglader) å nå 80 prosent på en typisk elbil (som i sommerhalvåret tar cirka en halv time). Årsaken er at batteriet først må varmes opp før lading kan starte. Oppvarmingen tar gjerne en halvtime før batteriet er klart til å fylles med ny rekkevidde. På helgetur kan det derfor være smart å hurtiglade på siste stopp før hytta, mens batteriet er driftstemperert (varmt). Altså: Ikke vent til neste dag når batteripakken igjen er kald.
Med den typiske minuttprisen på hurtiglading (2,50,-) kan man fort komme opp i 300 kroner for en hurtigladeøkt dersom man «gjør alt feil», altså fort 3-4 ganger høyere pris enn normalt.
Legg gjerne også inn et kjapt og effektivt ladestopp mer enn planlagt hvis du er i tvil om strømmen rekker hele veien. Det viktigste hensynet er altså å spare tid og penger, i tillegg til at mange og lange ladeøkter som følge av kaldt batteri skaper unødig kø på hurtigladestasjonene. Dette punktet kan man naturligvis se bort fra dersom man har lademulighet på hytta eller stedet man oppholder seg. Da kan man uansett lade sakte og rolig på natta.

Hvor mye av sommerrekkevidden kan jeg beholde?

Stadig flere moderne elbiler har aktiv varming av batteripakken (slike systemer kjøler også batteriet om sommeren). Dette varmer opp batteriet gradvis når elbilen er koblet til nettet. Hvis du tenker gjennom kjøringen din og hvordan det er smart å lade (forvarming av batteri og kupé før avreise), kan du redusere rekkeviddetapet vinterstid fra ned mot 50 prosent (ved 20 minusgrader), til 15-20 prosent. Dette betyr at lading bør fullføres rett før du skal ut på kjøretur. Ha en avbalansert kjørestil, hold god oversikt over trafikken og la elbilen regenerere bremseenergi i stedet for å bruke fysisk brems. Det er til god hjelp når vinteren kommer med økt rullemotstand fra våt veibane, slaps og snø. Dette gjelder uansett hva slags drivstoff bilen bruker, men blir naturligvis særlig merkbart på en elbil med begrenset rekkevidde. Kaldt luft er dessuten hardere enn varm, slik at bilen må bruke mer energi på å forflytte seg i den.

Hva er den største energityven om vinteren?

Varmeapparatet er viktigst. Hver økt varmegrad i kupeen spiser rekkevidde. Rattvarme, setevarme og radio bruker derimot svært lite strøm. Hvis du bruker ratt- og setevarme kan du gjerne gå en grad eller to ned på kupevarmen – og spare strøm. Vi mener at i moderne elbiler må du kunne forlange et normalt komfortnivå. Men det er smart å være bevisst på at bilen ikke trenger å spille rollen som finsk sauna. Flere moderne elbiler har dessuten mulighet til å varme opp bare området rundt fører, ikke hele kupeen. Det betyr naturligvis spart energi. En rekke moderne elbilmodeller er også utstyrt med varmepumpe, som utnytter energien til oppvarming langt mer effektivt. En varmepumpe gir, litt forenklet, normalt 1/3-1/4 av normal energibruk til oppvarming.

Hvor mye sparer man ved å bruke Eco-kjøreprogrammet?

Normalt rundt 10 prosent. Kjøreprogrammet hjelper deg å spare, og det mest merkbare er at du får «et egg på pedalen». Litt forenklet betyr det at bilen holder deg igjen, slik at du ikke får gi full gass. I tillegg justeres kupétemperaturen ned noen hakk, ved at mindre strøm går til oppvarming. Bruk av Eco-kjøreprogrammet er først og fremst et «støttehjul» for ferske elbilister. Les også