Hopp til innhold

Den store kabelguiden 

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ny med elbil? Redd for – i overført betydning – å snuble i kablene? Her gjør vi et hederlig forsøk på å sortere trådene for deg.

Vi begynner med det mest elementære: Hvilke typer ladekabler som finnes på markedet. Først og fremst er det snakk om to typer kabler: Den tradisjonelle med «kladd» og Type 2-kabelen.

Den «klassiske»

Den første er den tradisjonelle kabelen, med en jordet husholdningskontakt i den ene enden som plugges til strømkilden. Merk at når du bruker denne, skal kursen ha maks 10A sikring og være utstyrt med jordfeilbryter type B. Flere detaljer om dette finner du i vår guide om hjemmelading for nybegynnere. Blant elbilister med litt ekstra interesse for elektro går denne kabelen gjerne under betegnelsen Mode 2-kabel, og den har en «kladd» midtveis på kabelen. I hver ende har den enten Type 1- eller Type 2-kontakt mot bil. I «kladden» finnes styringselektronikken, som blant annet sørger for at alt er klart før bilen spenningssettes, altså kobles til strømnettet.

Den sikre og mer effektive: Type 2

Ved daglig lading anbefaler vi i Elbilforeningen at folk går bort fra denne tradisjonelle kabelen med husholdningskontakten, og heller investerer i en skikkelig veggladeboks med såkalt Type 2-kontakt (bildet under). I disse veggladeboksene (omtales på stammespråk som Mode 3 Type 2) har styringselektronikken fra «kladden» på den Mode 2-kabelen «flyttet inn». Dette er den absolutt tryggeste formen for hjemmelading vi har i dag, og den er i tillegg mer effektiv. Elbilforeningen har for øvrig nettopp lansert et nytt medlemstilbud for et utvalg slike veggladebokser. Felles for de fleste ladeboksene på markedet, er at de krever en egen Type 2-kabel. Enkelte har også fastmontert kabel (les mer om det senere i artikkelen). Europeiske elbiler har som regel Type 2-kontakt, det har også Tesla og nyere asiatiske elbiler.

Unntakene

Ok, så da er alt greit? Vel, ingen regel uten unntak. Det vet Elbilforeningens seniorrådgiver Ståle Frydenlund alt om: – For å komplisere det litt: Enkelte japanske modeller, som Nissan LEAF fram til februar 2018 og Mitsubishi i-MiEV, har Type 1-kontakt. Det betyr at man må ha en såkalt Type 1-Type 2-kabel for å bruke veggladeboks. Oversikt over hvilke biler som bruker hva finner du nederst i artikkelen. Det er med andre ord viktig å sjekke hva slags normalladekontakt elbilen har – altså Type 1 eller Type 2 – før man går til anskaffelse av Type 2-kabel. – Fordelen ved denne kabelen (Mode 3, altså), som delvis kompenserer investeringen i selve veggladeboksen, er at den er billigere i innkjøp enn den tradisjonelle kabelen (Mode 2) for husholdningskontakt, sier Frydenlund.

Prisene varierer

Så var det dette med pris, da. – Type 2-kablene kommer i ymse prisklasser og kvaliteter, og koster typisk 1.500–3.000 kroner. Etablerte merker er dyrere enn nye, og det er også verdt å merke seg at kablene kommer i ulike lengder – det påvirker også prisen, understreker Frydenlund. Typiske lengder er 4, 5 og 7,5 meter. Verdt å merke seg er også at de dyreste kablene som regel også er de som tåler høyest effekt (22 kW), mens de rimeligere er tynnere og tåler mindre. – Prisen for kjøp av ekstra, tradisjonell husholdningskontaktkabel, altså Mode 2-kabel, kan fort bli både to og tre ganger høyere enn en ny Type 2-kabel (Mode 3). I enkelte tilfeller har jeg sett priser over 7.500 kroner, men jeg har ikke undersøkt dette grundig i det siste, nettopp fordi Elbilforeningens fokus er på sikrere lading.

Lang kabel? Kort kabel?

So far, so good. Er det noe mer man bør tenke på når man skal kjøpe ladekabel? – Tenk på hvor lang kabel du trenger for å koble til ladestasjoner du typisk bruker, råder Frydenlund. Han peker på at det noen ganger kan være kjekt å ha noen meter å gå på hvis ladestasjonen ligger kronglete til, eller hvis noen har parkert på en ladeplass uten å lade. – Du bør også sjekke på forhånd hvor stor ombordlader bilen din har, altså likeretteren, som omformer strømmen fra vekselstrøm i nettet til likestrøm på batteriet. Disse varierer typisk mellom tre og 22 kW, og er dermed avgjørende for hva slags kabel du trenger. – Ok, men nå er det kanskje ikke mer?  – Vel, det kan også være verdt å tenke på at en kraftig ladekabel – for eksempel 22 kW (bildet under) – kan være kjekt å ha dersom du senere bytter til en annen elbil med større ombordlader. Ved normal bruk holder en kvalitetskabel i mange år, selv om du kanskje ikke trenger denne akkurat nå. Det er heller ikke uvanlig å selge kabelen med bilen, så det blir åpenbart en vurderingssak hva man bør anskaffe.

Fastmonterte kabler

De fleste av veggladeboksene har altså Type 2-kontakt, slik at man trenger medbrakt kabel for å bruke dem. – Men det finnes også veggladebokser med fastmontert kabel, og da enten med Type 2- eller Type 1-plugg mot bil. Dette kan være en fin løsning på en fast parkeringsplass, men ikke fullt så bra på en plass som benyttes av forskjellige elbiler. Nettopp fordi alle da ikke kan benytte samme ladepunkt, påpeker Frydenlund. – Alt vi har snakket om til nå dreier seg om hjemmelading. Men er det noe vi bør tenke på ved hurtiglading – når det gjelder kabler? – Det er jo fastmonterte kabler på hurtigladestasjonene, men det er nødvendig å ha med seg Type 2-kabelen når man skal lade med effekt opp til 22 kW AC – altså vekselstrøm – på offentlige ladestasjoner.

BAKGRUNN: Hvilken kabel bruker de?

Europeiske elbiler, Tesla og nyere asiatiske elbiler har som regel Type 2-kontakt. Nye Hyundai Kona, nye Nissan LEAF  og kommende Kia e-Niro er eksempler at Type 2-kontakten overtar også blant de asiatiske produsentene.
På 2018-modellen av Nissan LEAF er det kommet en Type 2-kontakt på plass til høyre. Kontakt for CHAdeMO-hurtiglading til venstre. (Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no)

Eksempler på modeller med Type 2-kontakt

Eksempler på modeller med Type 1-kontakt

På Kia Soul Electric finner man Type 1-kontakten til venstre og CHAdeMO-kontakt for hurtiglading til høyre. (Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no)