Bli med inn i BMW i5 Touring: Europa-premiere i Norge – slik er folkemodellen
Den er vokst til over fem meter i lengden og rommer mer enn noen gang. Og snart kommer det en billigere versjon med firehjulsdrift.
På bilmessen eCarExpo i helgen som var, hadde BMW hele to nybillanseringer.
Stasjonsvogna i5 Touring var en av dem. Vi har allerede skrevet om bilen, mer info om den finner du i lenka under.
Fornuftig firehjulstrekker
Samme dag som BMW viste sin touring, sendte de ut pressemelding på en annen nyhet, nemlig den nye modellvarianten xDrive40, som havner mellom dagens bakhjulsdrevne eDrive40 og den heftige firehjulstrekkeren M60 xDrive.
BMW starter produksjonen av i5 xDrive40 i mars, og de forventer at det blir den mest solgte modellvarianten. Motorene får en samlet effekt på 290 kW (394 hk) og har et dreiemoment på opptil 590 Nm.
Sammenlignet med den bakhjulsdrevne BMW i5 eDrive40, betyr det en økning på henholdsvis 40 kW/54 hk og 160 Nm.
Sprinten fra 0–100 km/t gjøres unna på 5,4 sekunder, mens toppfarten nås ved 215 km/t.
WLTP-verdiene for kombinert strømforbruk er 17,2–20 kWt/100 km. Det tilsier rekkevidde på 463–538, avhengig av bilens spesifikasjoner.
750.000 kroner?
Nye BMW i5 xDrive40 i sedanutførelse kan bestilles allerede nå, med en pris fra 730.800 kroner, bare 27.000 kroner mer enn bakhjulstrekkeren.
Det ligger i kortene at også stasjonsvogna vil få denne oppgraderingen.
I dag koster i5 eDrive40 Touring fra 722.100 kroner og M60 xDrive Touring 1.116.600 kroner.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!