Stasjonsvognen BMW i5 Touring: Blir større og kommer med firehjulsdrift
Nå er dette blitt bilen mange ønsker seg.
BMW 5-serie Touring ble lansert i 1991 og har vært utrolig populær i Norge, for de som har hatt råd til en.
Nå kommer den i sjette generasjon, og den kommer i alle typer drivlinjer, bensin, diesel, ladbar hybrid og selvfølgelig elmotor.
Sværing
Vi har allerede testet sedanen, som egentlig ingen ville ha dersom det fantes en stasjonsvogn, altså Touring – som kommer nå.
Den eneste gangen vi har sett at sedanen fikk et løft i salgstall, var da den ble tilgjengelig som ladbar hybrid, mens Touring ikke var det.
Nå derimot, er det el som gjelder her hjemme, og denne utgaven har blitt skikkelig svær.
Bilen måler nå 5,06 meter, ti cm større enn den utgående modellen. Selv høyde og bredde har økt.
Størrelsen skal spesielt være en fordel for baksetepassasjerene. Sjekk gjerne videoen der vi tester det:
Bagasjerommet er også blitt større. Nå får du 570 liter under tildekkeren, og 1.700 liter opp til taket med setene felt ned.
Og selvsagt har du tredelt baksete.
Du kan trekke mellom 1,5 og 2 tonn på kroken, avhengig av modell.
Fornuftig alternativ
Basismodellen på eldrift blir bakhjulstrekkeren i5 eDrive40 Touring.
Den har en elmotor under bagasjerommet på 230 kW (340 hk).
Bilen får en WLTP-rekkevidde mellom 445-506 km, avhengig av utstyr.
0-100 gjøres på 6,1 sekunder. Les testen av sedanversjonen i lenka under.
Og frem til nå har du vært nødt til å kjøpe toppmodellen M60 xDrive for å få firehjulsdrift. Den har fortsatt samme toppeffekten i Touring. Det vil si 442 kW (601 hk). Her går 0-100 unna på 3,9 sekunder
Dette blir drømmebilen for mange. Den får en WLTP-rekkevidde mellom 483-560 hk, avhengig av utstyr. Les testen av sedanversjonen under.
Senere i år vil «norgesbilen» komme. Den får navnet i5 xDrive40 Touring. Det vil si en firehjulsdrevet variant der tallet 40 indikerer omtrent samme effekt som bakhjulstrekkeren.
Da vil man kunne få firehjulsdrift til en noe mer fornuftig penge. Det er ennå ikke offentliggjort data på denne.
Lading som før
Tekniske data er som tidligere.
Det vil si ladeffekt opptil 205 kW på hurtigladere og 22 kW hjemme.
Nå har man heldigvis også mulighet for forvarming av batteriet før du kommer inn til lading. Bilen har også mulighet for Plug&Charge, som gjør at du slipper, app, brikke eller kort.
Bilen lanseres i mai, men kan sees i Lillestrøm allerede til helgen, på eCar Expo. Vi kommer forhåpentlig tilbake med video derfra i løpet av kort tid.
Hva koster den?
Billigste versjon koster fra 705.200 kroner, mens toppmodellen koster fra 1.099.700 kroner.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!