Gir ikke slipp på e-drivstoff: Fortsatt fossilfritt nybilsalg i EU i 2035
Til tross for lavt elbilsalg i Europa, står målene om fossilfritt nybilsalg fast. Men EU klarer ikke å gi helt slipp på e-drivstoff.
Det har nylig vært presidentvalg i EU-kommisjonen. For at Ursula von der Leyen skulle bli gjenvalgt for ytterligere fem år, var hun avhengig av hjelp fra De grønne i EU Parlamentet.
Nicolae Stefanuta fra De grønne ble valgt inn som visepresident.
Døra på gløtt for e-drivstoff
Valget klarte hun å vinne ved å utrykke seg så teknikk-nøytralt og nesten ubegripelig som mulig, ifølge det amerikanske nettstedet Politico. Saken i lenka er verdt en titt.
– Klimanøytrale biler i 2035 […] vil kreve en teknologinøytral tilnærming, der e-drivstoff har en rolle å spille gjennom en målrettet endring av forskriften som en del av den planlagte gjennomgangen, heter det i programmet til von der Leyen.
Det betyr i klartekst at det fortsatt er en åpning for e-drivstoff på ordinære stempelmotorer og ikke en ren satsning på elbiler.
Ingen skam å snu
Generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, er glad for at EU fortsatt skal fase ut fossile biler, men reagerer på at e-drivstoff fremdeles er med i miksen.
– Ursula von der Leyen ble gjenvalgt som EUs president med ønske om å holde på målet om å slutte å selge biler med utslipp i 2035. Det er bra at dette nå ser ut til å stå fast, men å fortsatt holde døra åpen for e-drivstoff er en blindvei, sier Bu.
Farlig å kalle det teknologinøytralt
Den europeiske miljøorganisasjonen Transport & Environment (T&E) har også reagert på at e-drivstoff fremdeles er i fokus. De mener det er et stort skritt bakover, og at det kan sette investeringer i elbilsatsingen i fare.
– Det er kritisk for europeisk industri og arbeidsplasser å videreføre 2035-målet om nullutslipp for biler. Å bruke årevis på å få på plass retningslinjer og rammeverk for noe så nisje som e-drivstoff, er en distraksjon fra den svære oppgaven det er å sørge for en ren og konkurransedyktig forsyningskjede for elbiler, sier Julia Poliscanova, direktør for e-mobilitet i T&E, på deres nettsider.
Venter så lenge som mulig
Flere bilprodusenter har meldt at de fortsetter å satse på bensin og diesel, mens de strekker levetiden på eksisterende elbilplattformer. Grunnen er lave salgstall i Europa.
Størstedelen av bilsalget i Europa er biler i kompakt- og småbil-segmentet. I hovedsak rimelige bensinbiler, der det ennå ikke har kommet rimelige elektriske alternativer. Og hvert fall ikke fra europeiske konkurrenter.
Men fra 2035 har ikke bilprodusentene noe valg. Da er det elbiler som gjelder. Eller e-drivstoff da, om dette i det hele tatt er verdt å satse på i 2035.
Trenger flere tiltak
ACEA, som er en felles organisasjon for bilprodusenter i Europa, har lenge etterlyst tiltak fra EU som gjør det enklere å produsere og selge elbiler i Europa. Se intervjuet med ACEA-sjefen fra vårt Nordic EV Summit tidligere i år i denne videoen:
Hva er EUs 2035-mål og hva er e-drivstoff?
- EUs mål for utslippsfritt nybilsalg i 2035 er en del av EUs store klimapakke «Fit for 55». Målet er nedfelt i lovgivning som setter et mål om null utslipp av CO2 for nye personbiler og lette varebiler i 2035. Lovgivingen setter også delmål underveis, og bilprodusenter møter økonomiske bøter for brudd på målsetningene. Kilde: EU-parlamentet
- E-drivstoff (e-fuel) er et drivstoff som framstilles av hydrogen og CO2 ved hjelp av fornybar elektrisitet, eller lavutslippsteknologier. Fordelen er at drivstoffet kan brukes i eksisterende forbrenningsmotorer og eksisterende infrastruktur for flytende drivstoff. Ulempen er at det uansett slipper ut lokal forurensing. E-drivstoff er dessuten energikrevende å produsere. En tysk studie fra 2017 viser at en elbil kan kjøre mer enn fem ganger så langt med samme mengde energi som en bil på e-drivstoff. Det er også kritisert for å være kostbart.
Kilde: Norsk klimastiftelse
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.