Hopp til innhold

BYD Sealion 7 skal yppe seg mot Model Y: Klar for norske kunder i år

SNART KLAR: Norges-aktuelle BYD Sealion 7 følger tidligere BYD-modeller med det såkalte X-Face-designet som kjennetegner Ocean-serien. Alle foto: BYD.

BYD er snart ute med den nye SUV-en Sealion 7. De første bilene leveres i Norge allerede før utgangen av 2024.

Den kinesiske giganten BYD lanserte denne uka sin nye SUV Sealion 7 på Paris Motor Show.

Sealion 7 selges inn som spesielt egnet for europeiske kunder – med firehjulstrekk, god plass og sportslig design.

Test av BYD Seal 4×4:

Beste BYD til nå

Romslig nok

Sealion 7 måler 4.830 mm i lengden og har en akselavstand på 2.930 mm – og er dermed litt kortere enn velkjente syvseteren BYD Tang på 4970 mm.

Mange vil nok kjenne igjen designelementer fra tidligere BYD-modeller. Skjerm, seter og førerrom fortsetter i samme trend som resten av Ocean-serien:

Null til hundre er unnagjort på 4,5 sekunder, og sjøløven skal klare å komme opp i 215 km/t som maksfart.

Ladehastigheten er heller slett ikke verst med 230 kW som maks på hurtigladeren.

Det nevnes ikke noe om WLTP-rekkevidde eller batteristørrelse i pressemeldingen, men den europeiske salgssiden oppgir den største pakken som 91,3 kWt, det er uvisst om dette er netto eller bruttokapasitet.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Snart klar for Norge

Apropos batteri, Sealion 7 produseres på BYDs e-plattform 3.0, som kombinerer deres velkjente Blade-batteri med en såkalt cell-to-body-konstruksjon.

Blade-batteriet er et koboltfritt LFP-batteri som tåler belastningen fra temperatur og lading bedre enn mange andre varianter.

Cell-to-body innebærer at batteriet integreres som en del av bilens struktur for å gi mer plass inne i kupeen.

ROMSLIG: Vi vet foreløpig ikke hvor mye bagasjerommet har plass til, men dette ser jo lovende ut.

Sealion 7 er også utstyrt med iTAC-systemet (Intelligent Torque Adaptation Control) som forbedrer stabiliteten ved å justere momentet, for å hindre skrens og maksimere kontrollen.

Priser og resterende spesifikasjoner er ikke kjent per nå, men blir lansert i løpet av «kort tid».

Da skal bilen også være klar for forhåndsbestilling, og de første bilene vil leveres til norske kunder før 2024 er omme.

Bli medlem i dag!

Les også