Byrådet i Oslo foreslår at man betaler for strømmen bilen faktisk mottar:
Legger opp til en mer rettferdig prismodell for gatelading

NYE PRISER: I løpet av 2026 rulles det ut nye priser på Oslos kommunale gatelading. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.no

Byrådet i Oslo har endelig kommet med sitt forslag til en ny prismodell for gatelading. Blir det vedtatt blir det billigere og mer rettferdige ladepriser for de fleste – men fortsatt gjenstår et urettferdig element.

Prisen på de kommunale gateladerne i Oslo har vært gjenstand for mye frustrasjon de siste årene. I dag betaler du for tiden du står parkert, uavhengig av hvor mye du lader, altså hvor mye strøm du får.

Om byrådet får det slik de vil, blir det slutt på dette. Nå skal du betale for strømmen, et servicepåslag og parkering.

Strømprisen vil være avhengig av den gjeldende spotprisen, men aldri lavere enn 0 øre. Strømprisen vil også ha et service-påslag som i 2026 blir 0,81 kr per kWt. Denne skal dekke løpende service, reparasjon og andre kostnader knyttet til ladepunktene.

Så skal du i tillegg betale for parkering, men mye mindre enn før:

TypeAvgift tom. 5. timeAvgift fom. 6. time
Indre by12 kr/t24 kr/t
Ytre by10 kr/t20 kr/t
Reserverte ladeplasser0kr/t0kr/t

Merk at parkeringskomponenten over bare vil gjelde mellom klokka 09–20, slik som med øvrig kommunal vilkårsparkering i Oslo.

Blir det billigere lading nå?

Det korte svaret er at det kommer an på.

For de fleste blir det billigere å lade, så lenge du lader under seks timer. I skrivende stund er strømprisen 94 øre, og med servicepåslaget vil du da betale 1,75 kr per kWt.

Lader du i 5 timer på dagen i indre by koster parkeringen 60 kr. Gitt at du får ladet 30 kWt på denne tiden, vil det koste deg 112,50 kr (støm + parkering).

I nåværende prismodell vil 5 timer lading med en dagsats på 35 kr/t koste 175 kroner.

Lader du mellom 20 – 09 eller på søndag, blir prisen hyggeligere – for da slipper du å betale for parkeringen. Med samme strømpriseksempel som over vil 30 kWt koste 52,50 kr.

I nåværende prismodell med en nattakst på 13 kr/t koster det 65 kr for å lade i 5 timer.

En kampsak for Elbilforeningen

Arbeidet for å få på plass en prismodell der du betaler for strømmen du faktisk får, har pågått i mange år:

Den nye prismodellen for gatelading i Oslo er forsinket:

– Selv om det er snakk om saktelading, trenger ikke ALT å gå sakte

Oslo og Akershus elbilforening, som lenge har argumentert for kWt-prising, er delvis fornøyd med den nye prismodellen byrådet i Oslo foreslår:

– Det er bra at byrådet har kommet med et forslag der du betaler for strømmen du bruker, men at oslofolk som allerede har beboerparkering skal betale for parkering oppå det igjen, gir for meg ingen mening, sier leder i Oslo og Akershus elbilforening, Per Maltun.

Men akkurat på dette punktet er det på sikt håp om endring:

«Byrådet vil, når den teknologiske og juridiske utviklingen legger til rette for det, foreslå å redusere parkeringsavgiftene ved forbruksbasert lading for beboere som har gyldig beboerparkeringstillatelse», står det skrevet i saksdokumentet til bystyret.

– Vi vil jobbe videre politisk for å sørge for at det skjer så raskt som overhodet mulig, sier Maltun.

Bli medlem i dag!

Når vil ordningen være på plass?

Bymiljøetaten anslår at det vil ta minimum fem måneder fra vedtaket er gjort til ordningen er på plass ved alle gateladerne i Oslo.

I denne perioden skal elbilistene informeres om den nye ordningen, og nye skilt skal plasseres ut på ladeplassene.

Ordningen vil da altså komme gradvis på plass rundt i byen, og være gjeldende på den enkelte ladeplassen så snart nye skilter er satt opp.

Men først må den nye prismodellen vedtas, og det skal bystyret ta stilling til senere i november.

Hele byrådets forslag kan du lese her.

Er du medlem i Elbilforeningen og har meninger om det nye forslaget til prismodell? Skriv til [email protected] og merk e-posten «gatelading».

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Les også