Hopp til innhold

Den nye prismodellen for gatelading i Oslo er forsinket: – Selv om det er snakk om saktelading, trenger ikke ALT å gå sakte

BETALER PER TIME: Lader du her, betaler du per time, uavhengig av hvor mye strøm du får. Det har lenge vært bestemt at en ny prismodell skal komme, der du betaler for strømmengden du får, men den venter vi fortsatt på.

Historien om innføringen av såkalt kWt-prising på de kommunale ladepunktene i Oslo, begynner å bli lang. Det skyldes tekniske problemer, ifølge Bymiljøetaten.

Elbilforeningen har lenge etterlyst en ny forbruksbasert prismodell på de kommunale ladepunktene i Oslo.

I dag er det timebaserte priser, men de fleste er enig om at kWt-prising, hvor du betaler etter hvor mye strøm du faktisk får på batteriet, er mer fornuftig.

Lovet at ny prismodell skulle komme på plass i fjor

Det er også bystyret i Oslo enig i, og i desember 2022 ba de byrådet om å «sørge for en løsning med forbruksbasert betaling for strøm til lading på kommunale ladere så raskt som mulig, senest innen utgangen av 2023.»

Til tross for at bystyret lovet ny prismodell innen 2023, er den nye prismodellen fremdeles ikke på plass.

Vedtaket i 2022 ble gjort etter at bystyret først økte ladeprisene med 170 prosent. Det skapte så mye rabalder at kommunen valgte å sette prisene ned igjen:

Snur om prisen på gatelading i Oslo:

Nedjusterer ladeprisene etter massivt press

Skyldes datatrøbbel

Innføringen av ny prismodell skjer i forbindelse med en annen prosess, nemlig innføring av nytt baksystem for de kommunale ladepunktene.

Til elbil.no skriver Charlotte Solvang, seksjonssjef for delemobilitet, lading og parkering, at det dukket opp utfordringer mens de arbeidet med baksystemet:

– Grunnet utfordringer knyttet til programvareoppdateringer og tilknytningsproblemer i eksisterende ladestolper, ble det ikke mulig å innføre et forbruksbasert betalingssystem for kommunale ladere innen 31.12.2023, skriver hun.

Bymiljøetaten ønsker å løse utfordringene med baksystemet før de innfører den nye prismodellen.

Elbilforeningens vintertest 2024:

Trenger du egentlig firehjulstrekk på ubrøytet vei?

Hva skjer i 2024?

Den nye prismodellen må uansett bestemmes av politikerne.

I vedtaket fra 2022, ba bystyret om at byrådet kommer tilbake til bystyret med en egen sak om innføring av kWt-prising.

Om når det kan skje, skriver Solvang i Bymiljøetaten følgende:

– Grunnlag for ny prismodell oversendes til byrådsavdelingen i månedsskiftet, og vi vil avvente nødvendige vedtak før innføring kan starte opp.

Wenche fra Oslo opplever stadig oftere at nabolagets «hjemmelading» er opptatt:

– Det går en grense for folks idealisme

Vært utålmodig lenge

– Vi tok opp kWt-prising på et møte med Bymiljøetaten for lenge siden, og fikk da inntrykk av at innføring av ny prismodell var en enkel sak, sier leder i Oslo og Akershus elbilforening, Per Maltun.

KAMPSAK FOR OSLO: Lokalforeningsleder Per Maltun har bedre tilbud for de som gatelader som sin fremste kampsak.

– At de enda ikke har fått det på plass, er svært beklagelig, fortsetter han.

Det er ikke første gang at ladetilbudet i Oslo har skapt engasjement blant byens innbyggere. Da lokalforeningen i 2023 gjennomførte Lade her-kampanjen, skapte det mye engasjement.

Om innføring av kWt-prising, sier Maltun dette:

– Selv om det er saktelading det er snakk om, trenger ikke alt å gå sakte. Vi forventer at Oslo kommune forter seg litt med å få dette på plass, sier Maltun.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også