Citroën ë-C3 Aircross ventes til Norge til høsten: Potensielt billig SUV med sju seter
Vi får en SUV-versjon av allerede annonserte ë-C3. Det blir en muskuløs sjuseter i den rimelige enden av prisskalaen.
Prisene skal ned på elbiler og Citroën skal gjøre det med den snertne ë-C3. Citroën lover priser under 250.000 kroner.
Men nå overrasker bilmerket med en modell med tilleggsbetegnelsen Aircross. Det betyr visst SUV på Citroën-språket.
Strukket småbil
Designen er den samme som på ë-C3.
Det betyr at ë-C3 og ë-C3 Aircross er så å si like – man må nesten se dem rett fra siden for å se at den ene er større enn den andre – men akselavstanden er strukket og dørene er blitt lenger.
Lengden har økt fra 4,01 til 4,39 meter, leser vi i pressemeldingen fra Citroën i dag. Det skal være nok til å trykke inn et par ekstra kropper helt bakerst.
Man finner også små endringer i front og hekk for å få den litt mer muskuløs, og man har breddet skjermene og gitt den bredere sporvidde.
Lenger akselavstand betyr som regel bedre kjøreegenskaper og høyere komfort også. Det siste er kjent som selve varemerket for Citroën.
Detaljer om motor- og batterialternativ er ikke nevnt så langt, men vi kan kanskje regne med samme 44 kWt batteri og 110 hesters elmotor som i ë-C3. Aircross vil neppe klare 320 kilometer, som ë-C3 klarer.
Med lenger akselavstand, kan vi selvsagt spekulere i om den også blir tilbudt batteriet på 54 kWt, som sitter i ë-C4. Kanskje motoren på 156 hester også.
Da kan man i så fall forvente 400 kilometer rekkevidde. Om prisen vil kunne presses under 300.000 kroner, vil tiden vise.
PS: Citroën-importør Stellantis melder at flere detaljer rundt nye ë-C3 Aircross kommer nærmere sommeren, samt at bilen er ventet til Norge høsten 2024.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!