Hopp til innhold

Cybertruck på norgesturné: Bli med oss inn i «Teslas store grå»

PÅ NORGESTURNÉ: Tesla Cybertruck har lagt ut på europaturné og er innom åtte norske byer, med start i Oslo. Vi måtte selvsagt ta turen for å se den på nært hold.

Hat den eller elsk den – Teslas Cybertruck er virkelig noe for seg selv. Vi har tatt våre små grå med på tur for å sjekke ut Teslas store grå(-stein).

Tesla Cybertruck selges ikke andre steder enn i Nord-Amerika – likevel skal du ha bodd under en stein de siste åra om du ikke har fått den med deg.

Og hvis du faktisk har bodd under en stein, i denne artikkelen kan du få en kjapp innføring i hva det går i:

Teslas Cybertruck endelig «offisiell» med spesifikasjoner og priser:

Dette vet vi nå om den stadig mer koko Cybertrucken

På visningsferd i Norge og Europa

Vi fikk se bilen hos Tesla på Skøyen i Oslo, men også du har muligheten de nærmeste ukene.

I mai og deler av juni er nemlig bilen/fenomenet på utstillingsturné rundt i Norge som en annen rockestjerne – og her kan du lese detaljene om norgesturneen:

Tesla oppfører seg som om Cybertruck er en popstjerne:

Skal på Europa-turné – kommer til 8 norske byer

Cybertruck ser ikke ut som en vanlig bil. Ikke bare er den større enn de fleste biler vi har her i Norge (5,7 meter lang!), den ser også ut mer ut som et fartøy som skal kjøre på Mars enn på vanlige veier.

Med sine rustfrie stålplater, de harde og rektangulære linjene og en triangulær profil man aldri har sett før, ser den svært futuristisk ut.

Inspirasjonen til bilens steampunk-design skal være hentet fra filmen Bladerunner, men også James Bonds berømte Lotus Esprit, som kunne gjøres om til ubåt.

Vi synes den er forfriskende – og at bilen ser kulere ut i virkeligheten enn på bilder.

Hva synes du om designet? Se vår gjennomgang av bilen i videoen øverst i denne saken.

YAY OR NAY: Elbilforeningens utsendte i diskusjon om Cybertruck. Hva synes du om bilen?

Stor truck, eller?

Tesla Cybertruck er som nevnt 5,7 meter lang, to meter bred og en høyde på 1,8 (justerbar høyde).

Til sammenligning er en Tesla Model S, som også er en stor bil, i underkant av fem meter lang.

Bare lasteplanet til Cybertruck er alene 1,85 meter langt, 1,3 meter bredt og rommer 2 800 liter.

Cyberbeast, som versting-utgaven med den største ytelsen heter, veier hele 3,1 tonn.

På tross av dette, gjør den 0-100 km/t-sprinten på latterlige 2,6 sekunder og har en rekkevidde på cirka 500 kilometer.

Bilen leveres også som firehjulstrekker med mer beskjeden ytelse, og på sikt også med kun trekk på bakhjulene.

Men selv om Cybertruck høres stor ut er det på andre siden av Atlanteren en ganske vanlig størrelse på en pickup-truck.

USAs mest solgte pickup i snart femti år, Ford F-150, er faktisk større, med sine 5,9 meter.

Den får du som kjent tak i i Norge – og den har vi testet her:

Vi har gjennomtestet Ford F-150 Lightning:

«One of a kind» – på godt og vondt

Selges kun i Nord-Amerika

Det er flere grunner til at Cybertruck kun selges i Nord-Amerika. En av dem er at Cybertruck ikke møter europeiske sikkerhetsregler.

En av disse er krav om at kantene på bilen må ha en viss avrunding. Dette lar seg ikke gjøre med Cybertrucks stålplater.

I tillegg er det krav til en deformasjonssone som ikke imøtekommes. Kort sagt: Cybertrucks stålplater er for harde.

Riktignok er platene så harde at de er skuddsikre – opptil 9 mm kan man plaffe løs med på bilen før de går igjennom – ifølge diverse YouTube-videoer.

LESS IS MORE: Cybertruck får du ikke kjøpt i Europa. Men hva med denne «Cyberquaden»? i underkant av 20 000 kroner skal Tesla ha for den.

En annen grunn er vektkravet. Cybertruck er rett og slett såpass tung at det er ikke mange kiloene igjen før man når makskravet på 3,5 tonn med vanlig førerkort.

Da faller noe av poenget med en pickup bort, altså om du knapt kan ta med veska di i bilen.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

En tredje grunn er at det rett og slett ikke selges stort med pickuper i Europa, og de som selges er gjerne mindre enn sine amerikanske storebrødre.

Mens Ford i hovedsak selger F-150 i USA, selger de heller en mindre pickup, Raptor eller Ranger til det europeiske markedet.

Legg til at pickupene kun utgjør under én prosent av det europeiske bilmarkedet, mot cirka tjue prosent i USA – så forstår man at dette er rett og slett ikke et spesielt attraktivt marked å tilpasse Cybertruck til.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også