Maserati skal bli helelektrisk i 2030: Den italienske legenden tar sakte farvel med bensinbilen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Alle modeller blir elektriske innen 2025. Den første kommer neste år – og ytelsene blir ekstreme.
Porsche skjønte det først av supersportsbilmerkene: Elbil er fremtiden, og det er ingen tid å miste. Med lanseringen av Taycan i 2019 sikret de seg et forsprang på konkurrentene som kan bli vanskelig å tette.
Nå gjør den legendarisk italienske produsenten Maserati et skikkelig forsøk. Fra før har det vært klart at den kommer med sin første helelektriske bil i 2023 med langtraveren GranTurismo. Dette blir en supersportsbil med ekstreme ytelser, men fortsatt plass til fire voksne.
Torsdag ble det klart at selskapet følger opp med en storsatsing på elektriske drivlinjer. I en pressemelding røper det at alle modeller skal komme i elektriske versjoner innen 2025.
I 2030 sier de farvel til olje og motorlyd, derfra skal det kun dreie seg om elbiler. Dette er i tråd med eierselskapet Stellantis «Dare Forward 2030»-strategi, der målet er at hele gruppen skal være karbonnøytral innen 2038.
Lynraskt ikon
Maserati samler de elektriske modellene under navnet Folgore, som betegnende nok betyr lyn. Det antyder at italienerne ikke har planer om å bli sinker på veien i årene som kommer heller.
Først ut er altså GranTurismo, som er blitt et ikon i sportsbilhistorien etter at den ble lansert første gang i 1947.
Vi har fått bekreftet fra Maserati at den elektriske versjonen får 1200 hestekrefter, og skal klare null til 100 på godt under tre sekunder.
Bilen vil få det siste innen tekniske løsninger, hentet fra Maseratis Formula E-satsing. (Formula E er den elektrifiserte versjonen av Formel 1). GranTurismo kommer etterhvert også i en kabrioletversjon under navnet GranCabrio.
GranTurismo lanseres som nevnt i 2023. Samme år vil det også komme en elektrisk utgave av den helt nye SUV-en Grecale, som avdekkes en av de nærmeste dagene. Deretter følger supersportsbilen MC20, den nye sportssedanen Quattroporte og en ny versjon av SUV-en Levante frem mot 2025.
Vil bevare eksklusiviteten
Alle modellene vil blir utviklet og produsert i sin helhelhet ved Maseratis fabrikk i Mirafiori.
– I et miljø- og klimaperspektiv er dette viktig å fremheve for oss. Dette er kortreiste biler, sier administrerende direktør Rune F. Brath i Formula Automobile, som er eneimportør og offisiell forhandler av Maserati og Ferrari i Norge
Han sier Formula har store forventninger til Maseratis el-satsing, men understreker samtidig at bilene fra den italienske luksusprodusenten ikke vil bli noe vanlig syn i trafikken.
– Vi har en helt annen innfallsvinkel enn mange andre produsenter. Volum er ikke det viktigste for oss, vi er opptatte av å bevare merkevarens eksklusivitet. Dette er biler i høy prisklasse med banebrytende ytelser, sier Brath.
Formula-sjefen har ikke noe anslag på hvor mange biler som kommer til Norge, men sier på generelt grunnlag at produksjonen er lav, nettopp for å bevare eksklusiviteten.
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!