Europapremiere på nye NIO ET7 Denne får 1000 km rekkevidde – om ett år
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
ET7 er NIOs mest avanserte modell. Vi har tatt en sniktitt!
NIO ET7 er ikke en helt ny bil. Den store luksussedanen selges allerede i Kina. Det er en skikkelig sværing på 5,1 meters lengde og 1,98 cm bredde. Akselavstanden er på 3 meter og skal sikre god innvendig plass.
Den har alle elementer som særpreger dagens elbildesign. Lukket grill, skjulte dørhåndtak, heldekkende LED-baklukter og høy fokus på luftmotstand. De små bulene på taket sladrer om noe nytt og spennende.
1000 km rekkevidde
Vi har ikke fått de endelige dataene ennå. De er for det kinesiske markedet, men kan bli litt annerledes når den kommer til Europa.
De kinesiske dataene avslører at det blir en kvikk bil: 0-100 km/t på 3,9 sekunder oppnås med firehjulstrekk der en 180 kW/145 hk motor driver forhjulene, mens en 300 kW/408 hk induksjonsmotor trekker bakhjulene.
Systemeffekten er 480 kW/653 hester og hele 850 Nm.
Bytter batteri på få minutter
NIO satser hardt på batteribytte. Vi har faktisk testet den på første i Lier allerede og byttet tar 6 minutter fra du parkerer utenfor, til bilen står klar for kjøring igjen.
Bilen kan enten kjøpes eller leies med batterikapasitet på 70-, 100-, eller 150 kWt. Det siste batteriet er ikke tilgjengelig fra start, trolig ikke før langt ut i 2022. Vi snakker da om rekkevidde på henholdsvis 500, 700 og 1000 kilometer.
Rekkevidden som oppgis her, er den som er aktuell i Kina. Den vil trolig avvike fra WLTP-standarden som brukes i Norge.
Dersom man følger prismodellen til ES8, blir det billigst å leie batterier. Fordelen da er at du kan bytte batteri på en av de 20 batteribyttestasjonene når du skal på langtur.
Du er også sikret topp moderne batterier så lenge bilen ruller på veien.
Avansert LIDAR og mange kameraer
Dette er NIOs første bilmodell som er designet med fremtidige selvkjørende funksjoner. ET7 er utstyrt med NIOs seneste NAD-teknologi (NIO Autonomous Driving) basert på NIO Aquila Super Sensing og NIO ADAM Supercomputer.
NIO har bygd opp NADs selvkjørende funksjoner inkludert persepsjonsalgoritmer, lokalisering, kontrollstrategi og programvareplattform.
NIO Aquila Super Sensing har 33 sensorenheter, inkludert 11 høyoppløselige kameraer, 1 høyoppløselig LiDAR med lang rekkevidde, 5 bølgeradarer, 12 ultralydsensorer og 2 høypresisjonsenheter for posisjonering, V2X og ADMS.
Bærre lækkert
Innvendig er den flere knepp mer moderne enn dagens ES8 som er i salg nå. Interiøret følger trenden med knappeløst interiør uten ventilasjonsdyser, en trend Tesla skapte. Her i lys utførelse med trelignende overflater på utvalgte steder.
Nio er glad i det nordiske, noe vi ser på alle Nio Houses som er bygget. Det er umulig å gjøre det stort enklere. Den har en frittstående skjerm opp fra midtkonsollen og en frittstående skjerm foran føreren.
Den har også head up display. Rattbetjeningen er knappebasert med fem knapper, stort sett slik det er på ES8, selv om rattet er helt nytt
En liten girvelger i samme stil som ES8, ladeplate til mobilen og koppeholdere er alt du trenger å forholde deg til. Regn med stemmestyring av det meste via den kule Nomi-smilyen som befinner seg på dashbordet.
Flere norske funksjoner fungerer allerede i ES8, så innen bilen kommer for salg, kan du trolig snakke norsk med den. Baki kan du justere temperatur, viftehastighet og multimedia via en skjerm på midtkonsollens bakkant.
Informasjon om mulig Europalansering for NIO ET7, priser, tidspunkter osv. er ennå ikke bekreftet.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!