Over 15.000 har svart: Derfor er Norge verdens beste land for elbil
Vi spurte landets elbilister hvilke økonomiske virkemidler som var viktigst for at de valgte elbil fremfor fossilbil.
Årlig inviterer Elbilforeningen landets elbilister til å svare på undersøkelsen Elbilisten, en stor spørreundersøkelse som gir et viktig innblikk i vaner, valg og meninger blant de med elbil i Norge.
Noen av spørsmålene handler om hvilke politiske virkemidler som var viktige for at elbilistene valgte elbil fremfor en fossilbil.
Kort oppsummert mener 3 av 4 elbilister at ingen/lav moms og engangsavgift var viktig eller svært viktig for at de skulle velge elbil. Mange pekte også på miljørabatt i bom som viktig.
Disse tre virkemidlene er en svært viktig forklaring på at Norge har høyere elbilandeler enn alle andre land i verden.
La oss se nærmere tallene på hva elbilistene svarer om de ulike økonomiske virkemidlene i den norske elbilpolitikken.
Folk flest er aller mest opptatt av kjøpsavgifter
Det er når de store pengesedlene forlater lommeboka og du skal investere i bil at du merker aller best den økonomiske fordelen ved å velge elbil framfor fossilbil.
Tre av fire mener altså at gunstige kjøpsavgifter er viktigste grunn til å velge elbil fremfor fossilbil.
– Fritak eller redusert for engangsavgift og moms er helt avgjørende for at folk skal ha råd til å velge det miljøvennlige alternativet. Elbilene er nemlig fremdeles dyrere i produksjon ell fossilbilene, og uten avgiftsreduksjon ville prisen vært uaktuell for de fleste, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
Hun peker på at Norge dessuten har høy engangsavgift på biler med utslipp.
Gjennomsnittlig engangsavgift for biler med utslipp var i fjor på rett i overkant av 150.000 kroner. Dermed virker høye avgifter på det forurensende alternativet i kombinasjon med lave avgifter for elbilene.
Resultatet er altså at over 8 av 10 nybilkjøpere velger elbil. Men neste år skal salget videre oppover. Da har Stortinget nemlig satt som mål at alle nye biler skal være nullutslippsbiler.
Hva med miljørabatten ved bruk?
Mange av oss kjøper brukte biler, og får således ingen direkte fordel av kjøpsavgiftene. Men uten at noen hadde kjøpt elbilene nye, ville ikke de brukte elbilene kommet til salgs heller.
Bruktbilkjøpere får uansett direkte nytte av ulike miljørabatten ved bruk av elbilene.
Miljøtakst i bom er den desidert viktigste miljørabatten blant de bruksrelaterte avgiftene, viser Elbilisten 2024.
Stortinget har bestemt at elbiler maksimalt skal betale 70 prosent av det bensinbiler betaler i bompenger i eksisterende bommer. Det betyr at elbiler har minimum 30 prosent miljørabatt, men mange steder er miljørabatten større. Finn hva som gjelder der du bor.
– Mange elbilister kjører gjennom en bomring eller på en bompengefinansiert vei. Det det kan være en stor utgiftspost i hverdagsøkonomien som folk flest søker å minimere. Sånn sett er lavere elbiltakst et effektivt virkemiddel for å få folk til å vurdere elbil, sier Berge.
Hvor du bor har også noe å si for hvilke fordeler som er viktig for deg.
Det er for eksempel flere som syns miljørabatt på ferjer er viktigere i kystnære strøk enn lengre inn i landet, og flere er opptatt av parkeringsrabatter i byområder enn i rurale strøk.
– Men når alt kommer til alt er det totaliteten av ulike virkemidler som gjør Norge til verdens fremste elbilland. Elbilpolitikken må endre seg med tiden, men det er helt avgjørende at man ikke endrer virkemidler for raskt. Og det må alltid lønne seg å velge elbil framfor en fossilbil, sier Berge.
Elbilisten 2024
Elbilisten er en årlig undersøkelse som gjennomføres av Norsk elbilforening.
Årets undersøkelse er den trettende i rekken og ble gjennomført fra 21. mars til 22. april.
Over 15300 personer har svart på Elbilisten 2024.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.