Hopp til innhold

Bilbransjen og Elbilforeningen om moms på elbil: – Innfør gradvis og ikke start før tidligst 2026

ENIGHET OM MOMS PÅ ELBIL: Det bør ikke bli mer moms på elbil før vi har nådd 2025-målet om at det kun er nullutslippsbiler i nybilsalget. Innfasingen bør varsles i god tid og bør skje forsiktig og gradvis. Fra venstre Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund, Andreas Handeland i Bilimportørenes landsforening og Christina Bu i Norsk elbilforening. Foto: Norsk elbilforening

– Ikke gjør endringer i moms på elbil neste år. Beskjeden kommer fra organisasjonene som representerer elbilistene, importørene og forhandlerne av elbiler.

Bilimportørenes landsforening (BIL), Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Norsk elbilforening understreker at moms på elbil må fases inn gradvis og forutsigbart.

Første endring bør vente til etter at Norge har nådd målet om at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum er positiv til innspillene. Les mer om det lenger ned i artikkelen.

Ny ESA-søknad nødvendig i 2025

Dagens toppmomsordning for elbil er godkjent ut 2024 av ESA, EØS-avtalens overvåkingsorgan.

For å videreføre dagens moms på elbil må Norge i løpet av året derfor sende en ny søknad til ESA for årene 2025-2026.

ESA-godkjenning er helt nødvendig for Norges elbilsatsing. Uten klarsignal for fortsatt momsfritak på elbil, kan forbrukerne få en avgiftsbombe på 125.000 kroner over natten.

Organisasjonene har nå gått sammen for å foreslå hva en slik søknad bør inneholde.

Slik får du lengre rekkevidde:

Elbil om vinteren

2025-målet innenfor rekkevidde

– Elbilsatsingen vekker oppsikt internasjonalt. Langvarig fritak for kjøpsavgiftene har kompensert for at elbiler er dyrere i produksjon enn biler med forbrenningsmotor. Nå må vi stå løpet ut med denne vellykkede klimapolitikken, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Regjeringen innførte i 2023 moms på kjøpsbeløpet over 500.000 kroner, såkalt toppmoms.

Organisasjonene mener at modellen nå må videreføres, men det er viktig at momsgrensen ikke senkes neste år.

Først må Stortingets 2025-mål om utslippsfritt nybilsalg nås. Anbefalingen er at man tidligst kan gjøre endringer i toppmomsen.

Det kan gjøres gjennom å senke taket for momsfritak ned til 400.000 kroner i 2026.

Se den amerikanske dokumentaren om elbillandet Norge her:

– Verden kan lære både av feilene våre og suksessen vår

Endringer i elbilavgiftene må varsles i god tid

Da toppmomsen ble introdusert førte det til et rush i salget av elbiler i desember 2022. De var registreringskaos og kø på havnene.

– Dette viser hvor sensitivt markedet er for avgiftsøkninger, og hvor viktig forutsigbarhet er for både forbrukerne og bransjen, sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund.

Derfor ber organisasjonene om at endringer i kjøpsavgiftene på elbil må varsles i god tid, senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett året før.

Skoda Enyaq

BilXtra

Fast medlemsrabatt på opptil 25 % på alle produkter hos BilXtra.

Klimamålene må styre bilavgiftene

– Klimamålene i 2030 må være førende for avgiftspolitikken på personbil, og vi trenger et høyt elektrisk nybilsalg også etter 2025. Da er det helt avgjørende at elbilenes konkurransefortrinn i nybilmarkedet opprettholdes når toppmomsen endres, sier kommunikasjonssjef Andreas Handeland i BIL.

Organisasjonene mener at endringene for elbil i den kommende toårsperioden må avgrenses til å gjelde merverdiavgiften, og at øvrige avgifter for elbil i statsbudsjettet, inkludert dagens vektavgift, derfor ikke bør økes.

Snart går elbilklassikeren over til de evige bruktmarkeder:

Soul seiler inn i solnedgangen

Dagens toppmoms utgangspunkt for samtale med EU, sier finansministeren

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum uttaler til TV2 at han er oppmerksom på situasjonen, og at man trenger en godkjenning fra ESA.

– Vårt utgangspunkt er nettopp at vi skal ha et lavt avgiftsnivå på norske elbiler. Og vi mener at det vi gjorde for et par år siden, satte en grense der det bare er moms på den delen av nybilprisen som overstiger 500.000 kroner, er et godt utgangspunkt for den samtalen vi skal ha med EU, sier Slagsvold Vedum til TV2.

De tre organisasjonene skal nå møte Finansdepartementet for videre dialog om hva Norge bør vektlegge i en ny søknad til ESA om elbil og momsfritak.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også