Hopp til innhold

Formel 1-kommentator og racerbilsjåfør Atle Gulbrandsen: – Det råeste jeg har kjørt er en elbil

FREMTIDEN ER ELEKTRISK: Atle Gulbrandsen har en lang fartstid innen motorsport, men er ikke redd for den elektriske fremtiden. Bilen bak Gulbrandsen, en Audi RS e-tron GT Performance, er et godt eksempel på at superbiler også kan være eksosfrie.

Atle Gulbrandsen har kjørt noen av de raskeste racerbilene som finnes, og her skal han røpe hvilken som var den aller råeste.

–Jeg er et petrolhead, og vokste opp på en diett av bensin og eksos –men har blitt elbilfrelst de siste årene.

Atle Gulbrandsen er en av Norges mest kjente motorsportprofiler og har vært stemmen for Formel 1 i Norge i over 25 år.

Bli medlem i dag!

Gulbrandsen begynte med gokart som 12-åring, og i 2007 ble han norgesmester i Seven Racing.

Siden har Gulbrandsen kjørt semiprofesjonelt for Møller Bil Motorsport i det tyske langdistansemesterskapet NLS, og han vant klassen i 2022 og 2023.

Til tross for en lang karriere bak rattet i biler med forbrenningsmotor, er Gulbrandsen ikke i tvil om at fremtiden er elektrisk.

Elbil i motorsport

PROFESJONELL RACINGFØRER: Atle Gulbrandsen har vært en av førerne til Møller Bil Motorsport siden 2008. I bakgrunn ser du løpsbilen Volkswagen ID.3 STCC-bil (Svensk Touring Car Championship). Foto: Privat

– Det verste jeg vet, er folk i kommentarfeltene som er prinsipielle motstandere av elbil. For de aller fleste i Norge fungerer det kjempebra.

Gulbrandsen har sett seg lei av elbildebatten.

– Hvem er det som trenger mer enn 500 kilometer rekkevidde uten pause, spør Gulbrandsen retorisk og fortsetter:

Duell med Lotus Emeya R og Porsche Taycan 4S:

Superbiler i familieformat

– Mangel på lyd er også et typisk argument. Men elbilprodusentene har allerede en løsning på det. Når det gjelder motorsport – bare se på Hayden Paddons Hyundai Kona EV-rallybil. Bilen høres ut som en god, gammeldags wankelmotor. Helt rått.

Men det er én ting Gulbrandsen mener er underkommunisert i elbildebatten.

– Hele årsaken til at politikerne her i Norge, EU og mange andre land mener vi skal kjøre elbil, er utslipp. Det glemmer man ofte i elbildebatten.

ELBILFRELST: Til tross for en lang motorsportskarriere med forbrenningsmotorer, er Atle Gulbrandsen overbevist om at fremtiden er elektrisk. – Vi bør ta det personlige valget om å kjøre elbil på grunn av utslippene, sier han.

Elektrisk Formel 1?

Audi har tidligere konkurrert i Formel E. Nå legger de bort satsingen og skal inn i Formel 1 fra 2026.

Det er en avgjørelse mange stusset over, ettersom Audi tidligere har uttalt at de skulle slutte å utvikle – og på sikt selge – biler med forbrenningsmotor.

Betyr dette at Formel 1 kan bli elektrisk i fremtiden? Ikke med det første, ifølge Gulbrandsen, som forklarer:

– Fra 2026 skal det introduseres flere nye regler som skal gjøre Formel 1 mer miljøvennlig.

Bli med elbil.no på det elektriske bil-sirkuset:

Slik fungerer Formel E

– Først skal alle biler bruke såkalt e-fuel, et mer bærekraftig, karbonnøytralt syntetisk drivstoff. I tillegg skal Formel 1-biler, som allerede har en hybridløsning, få 50 prosent av kraften fra en elmotor, opplyser Gulbrandsen.

Enkelt forklart lages E-fuel ved å fange CO₂ fra luften og kombinere det med hydrogen, hentet ut fra vann ved hjelp av strøm. Dette skaper et syntetisk drivstoff som kan brukes i forbrenningsmotorer, som i Formel 1-biler.

FORMEL E: Enn så lenge forblir Formel E og Formel 1 hver for seg. Fra 2026 skal det introduseres flere nye regler som skal gjøre Formel 1 mer miljøvennlig. På bildet en TAG Heuer Porsche Formula E bil med Atle Gulbrandsen bak rattet. Foto: Privat

– Det kommer et nytt reglement i 2038. Kanskje Formel 1 blir elektrisk da? I så fall er jeg ikke bekymret for det.

Om e-fuel på sikt kan bli brukt i personbiler?

– Per i dag er det så kostbart og energikrevende å produsere e-fuel at jeg ikke tror det er en varig løsning for personbiler. Dessuten unngår man ikke lokale utslipp ved bruk av e-fuel.

Slik Gulbrandsen ser det, er e-fuel en bra mellomløsning frem til bilparken er elektrifisert. Han utdyper:

– Kanskje kan det fungere som et nisjeprodukt for sportsbiler og en mer varig løsning i enkelte utviklingsland som er utfordrende å elektrifisere. Men husk at Formel 1 er verdens mest ekstreme testlab for ny teknologi, så fremtiden er vanskelig å forutsi.

RÅESTE NOENSINNE: Atle Gulbrandsen beskriver denne elektrisk rallycross-superbilen som «den råeste bilen han har opplevd». Gulbrandsen er ikke bekymret for den elektriske fremtiden. I VM i rallycross konkurrerer elektriske biler side om side med fossilbiler. Foto: Privat

– Trodde jeg skule dø

– Jeg testet verdens raskeste berg-og-dalbane, Formula Rossa, på Ferrari World i Abu Dhabi. Den går fra 0-240 km/t på fire sekunder.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

– Kona mi elsket den, men jeg trodde jeg skulle dø.

– Fire av de raskeste bilene jeg har kjørt, er elbiler. En av dem var en elektrisk rallycross-superbil. 0-100 km/t går på utrolige 1,7 sekunder. Det ga et sug i magen som jeg ikke trodde var mulig, og det var på grensen til ubehagelig.

PÅ GRENSEN: Konseptbilen Porsche Mission R er en av de råeste elbilene Atle Gulbrandsen har kjørt. – Det var på kanten av det jeg, i hvert fall, kan tåle av krefter. Foto: Privat

Gulbrandsen trodde aldri han skulle oppleve den følelsen fra Formula Rossa igjen, men det gjorde han.

– Og det var bak rattet i en elektrisk bil, ikke en bil med forbrenningsmotor.

Les også