Hopp til innhold

Analyse av 13 millioner ladeøkter: Dette er de vanligste feilene ved hurtiglading

POPULÆR HURTIGLADER: Hurtigladerne fra Kempower er et vanlig syn ved mange ladestasjoner i Norge.

Ladeprodusenten Kempower har analysert 13 millioner ladeøkter siden 2018. Dataene viser hva som er de vanligste feilene når hurtigladeren ikke virker.

Ladeprodusenten Kempower har analysert data fra alle hurtigladere de har levert siden 2018.

I alt er det 13 millioner ladeøkter som er analysert for å finne de vanligste feilene.

En slik analyse kan komme godt med, for hurtigladere som ikke fungerer er et problem mange norske elbilister har støtt på:

Over halvparten av elbilistene opplever nemlig at hurtigladeren ikke virker av og til eller ofte, ifølge spørreundersøkelsen «Elbilisten 2024».

Kempower hevder at deres hurtigladere har mer enn 99 prosent oppetid, og at feil i hovedsak skyldes andre årsaker.

Av alle de 13 millioner ladeøktene som er analysert, starter 85 prosent ved første forsøk.

De beste ladeselskapene oppnår 97 prosent suksessfulle ladeøkter uten tekniske feil, og 91 prosent uten såkalte brukerfeil.

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

Tekniske feil

Kempower skiller mellom tekniske feil og brukerfeil. Tekniske feil kan være feil på lader eller elbil.

De mest vanlige tekniske feilene er at ladekontakten ikke låser seg til bilen før lading kan starte, kommunikasjonsproblemer mellom lader og bil, og fysisk slitasje eller skade på laderen.

De tekniske feilene står for 19 prosent av hurtigladeøktene som ikke starter.

Av disse igjen skyldes 44 prosent problemer med at ladekontakten ikke låses til bilen, og 47 prosent kommunikasjonsproblemer mellom bil og lader.

Tekniske feil med selve laderen skyldes bare fem prosent av problemene, ifølge Kempower.

Sjekkliste for ferierende elbilister:

Dette gjør du om hurtigladeren ikke starter

Brukerfeil vanligste årsak

Såkalte «brukerfeil» står for 81 prosent av hurtigladeøktene som ikke starter.

Dette kan være feil knyttet til bruk av ladeapp, ugyldig ladebrikke eller ugyldig betalingsinformasjon.

Kompliserte brukergrensesnitt i ladeapper fører ofte til problemer i betalings- og godkjenningsprosessen.   

Av feilene knyttet til brukeren, skyldes 76 prosent at app eller ladebrikke ikke blir godkjent.

14 prosent skyldes at ladekabelen ikke er koblet skikkelig til, og ni prosent skyldes at ladingen blir avbrutt av brukeren for tidlig.

Elbilforeningens ladebrikke samler flere ladeselskaper med over 100.000 hurtigladere i hele Europa og reduserer forhåpentligvis problemer på hurtigladestasjonen.

Bli medlem i dag!

Les også